دبیر علمی انجمن ام اس ایران با اشاره به تولید اولین داروی خوراکی بیماران ام اس در کشور، گفت: این دارو برای همه بیماران مبتلا به ام اس قابل استفاده نیست.

همه بیماران ام اس نمی توانند داروی خوراکی استفاده کنند
سلامت نیوز: دبیر علمی انجمن ام اس ایران با اشاره به تولید اولین داروی خوراکی بیماران ام اس در کشور، گفت: این دارو برای همه بیماران مبتلا به ام اس قابل استفاده نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، دکتر محمدعلی صحرائیان با اعلام اینکه ام اس یک بیماری مزمن است که عمدتا جوانان را درگیر می کند، گفت: سن شایع این بیماری در سنین 20 تا 40 سالگی است.

وی با بیان این مطلب که خانمها 3 تا 4 برابر بیشتر از آقایان به ام اس مبتلا می شوند، افزود: ام اس قبل از اینکه یک بیماری باشد، یک معضل اجتماعی است.

مجری طرح تولید اولین داروی خوراکی ام اس در ایران، با عنوان این مطلب که تا 20 سال قبل ام اس به عنوان یک بیماری غیرقابل درمان در دنیا شناخته می شد، گفت: آن سالها این بیماری در کشورهای غربی آنقدر افزایش یافت که فکر کردند یک بیماری ویروسی است. همانطور که الان کشور ما را درگیر کرده است.

صحرائیان در ارتباط با داروی مصرفی بیماران ام اس نیز افزوئ: برای 15 تا 20 سال، اینترفرون ها در بازار دارویی دنیا جولان می دادند که همه این داروها تزریقی است. بنابراین، تزریق هفته ای یک تا 3 بار داروهای اینترفرون، با عوارض شدیدی همراه است که بیماران از آنها شکایت می کنند.

وی با اشاره به ساخت داروی خوراکی برای بیماران ام اس در دنیا، گفت: بیماران ما باید بدانند که ساخت داروی خوراکی در کشور برای همه آنها قابل استفاده نیست. تنها بیمارانی که قادر باشند 100 متر را به تنهایی و بدون نیاز به ویلچر و عصا راه بروند.

دبیر علمی انجمن ام اس ایران در ارتباط با هزینه سنگین داروی خوراکی، افزود: این دارو در ابتدا در سال 2010 در آمریکا و 2011 در اروپا با قیمت هر کپسول 200 دلار و ماهانه 4 هزار دلار مطرح شده بود که اگر بیماران ما می خواستند از این دارو استفاده کنند، تنها اندکی معدودی توانایی پرداخت چنین هزینه ای را داشتند. لذا، ساخت مشابه ایرانی دارو در دستور کار قرار داشت به طوریکه 2 سال قبل آماده بهره برداری بود اما متخصصین کشور تصمیم گرفتند مطالعه بالینی این دارو را انجام دهند و پس از آن، دارو وارد بازار داخلی شود.

صحرائیان با اشاره به انجام کارآزمایی های بالینی بر روی 180 بیمار انجام شد که خوشبختانه تاکنون گزارشهای جدی و خطرناکی از مصرف این دارو نداشته ایم و همه عوارض طبیعی بوده و عملکرد دارو مشابه خارجی است، گفت: این دارو به سرعت بیمه شد و بیماران می توانند با حداقل هزینه داروی خوراکی ام اس را استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha