جمعه ۲۶ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۴۹
کد خبر: 84836
سلامت نیوز: مدرس طب اسلامی ایرانی و دانشیار آسیب شناس سلولی دلیل گرمی و سردی خوراکی‌ها را توضیح داد و گفت: قندها سریع به انرژی تبدیل می‌شوند و گرمند در حالی‌که پروتئین‌های پیچیده گوشت گاو یا ماهی طبع سردی دارند.

حسن اکبری در گفت‌وگو با فارس در مورد خوراکی‌هایی که گفته می‌شود طبع سرد و گرم دارند، گفت: از زمانی که پای طب مدرن به عرصه پزشکی باز شده مناقشه ای بین پزشکان طب جدید و سنتی در حال انجام است که از یک طرف گفته می‌شود خوراکی هایی با طبع سرد و گرم، خرافاتی بیش نیست و پایه و اساس علمی ندارد.

وی ادامه داد: این پزشکان معتقدند اگر پایه علمی دارد چرا زمانی که دماسنج را درون کشمش که طبع گرم دارد و درون غوره که طبع سرد دارد می‌گذاریم دماسنج هیچ تغییری نمی‌کند.

این متخصص و دانشیار آسیب شناس سلولی گفت: از طرف دیگر حکما و اطبای طب سنتی و حتی بسیاری از روایات، اساس و پایه طب را بر گرمی و سردی می‌دانند، مانند روایتی از امام صادق علیه السلام و مباحثه وی با طبیب هندی که می فرمایند: «ما ضایعات گرم را به سردی و ضایعات سرد را به گرمی درمان کنیم و شفا را به خدا وا می گذاریم».

اکبری افزود: بنابراین باید توجیهی علمی و جامع باشد تا اصول گرمی و سردی خوراکی ها را توضیح دهد. در این زمینه برخی از اطبای طب سنتی بر میزان کالری آزاد شده بر اثر متابولیسم یا سوخت و ساز ماده در سلولها تاکید دارند.

وی تصریح کرد: در این تعریف، انرژی مصرف شده برای آزاد کردن انرژی نهفته در ماده غذایی خورده شده مد نظر نیست بلکه سوخت و ساز سلولی ماده خوراکی تعیین کننده گرمی یا سردی آن است.

این دانشیار آسیب شناس سلولی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: همچنین انرژی مصرف غذاها زمانی که به سلولها وارد می‌شوند می‌توانند مثل گاز و ترمز خودرو عمل کنند و باعث پر کاری یا کم کاری سلول ها شوند و از راه افزایش یا کاهش سوخت و ساز سلولی بدن را گرم یا سرد کنند.

اکبری گفت: البته این انرژی وارد شده به سلولها بیشتر در مورد داروهای گیاهی صدق می کند، مانند زنجبیل و زعفران که گیاهان گرمی هستند و برای درمان دردهای روماتیسم توصیه می‌شوند.

وی ادامه داد: واقعیت این است که گرمی ها و سردی ها وجود دارند و جزءِ خواص فیزیکی و شیمیایی همه مواد اطراف ما هستند.

متخصص و دانشیار آسیب شناس سلولی گفت: نکته جالب اینکه میزان انرژی که باید سلول هزینه کند تا از یک غذای با طبع سرد انرژی آزاد کند بسیار بیشتر از غذای گرم است. به طور مثال قندها برای سوختن در سلولها بسیار آماده اند در حالی که پروتئین های پیچیده گوشت گاو یا ماهی برای تبدیل شدن به انرژی خیلی باید انرژی جذب کنند تا انرژی نهفته خود را آزاد کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha