سلامت نیوز : معاون حقوقی و امور مجلس وزارت بهداشت در مراسم معارفۀ سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: طبق قانون برنامه پنجم یک سوم رشد اقتصادی باید محصول بهره‌وری باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ مهندس موهبتی در مراسم تکریم و معارفه سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی گناباد گفت: کاهش 40 درصدی اعتبارات بهداشتی یک هشدار جدی برای نظام سلامت است.

وی دسترسی عادلانه به خدمات بهداشتی را از جمله رسالت‌های وزارت بهداشت عنوان کرد و افزود: باید توجه و رویکرد اصلی به حوزه بهداشت و پیشگیری باشد که متاسفانه به دلیل کاهش تخصیص اعتبارات، این امر در این بخش کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی تحقق شاخص عدالت در سلامت و کاهش سهم هزینه مردم در سلامت را از اهداف برنامه توسعه و سند چشم انداز برشمرد و خاطرنشان کرد: برای دستیابی به این دستاورد نیازمند عزم جدی و حرکت ملی هستیم.

موهبتی توسعه کمی، کیفی و هدفمند تربیت نیروی متخصص را از دیگر اهداف وزارت بهداشت عنوان کرد و افزود: باید تسهیلات و انگیزه های جدیدی برای حضور پزشکان و متخصصان در مناطق محروم فراهم شود که در همین راستا به ابتکار مقام محترم وزارت و مجلس شورای اسلامی، مصوب شد که 30 درصد ظرفیت پذیرش دانشگاه‌ها با اولویت مناطق محروم در نظر گرفته شود.

مهندس موهبتی با بیان اینکه باید تا پایان برنامه یک سوم رشد اقتصادی محصول بهره وری باشد توجه به ارتقای بهره وری و توجه ویژه به منزلت و کرامت انسانی را ضروری برشمرد.

وی اظهار داشت: باید در راستای توانمندسازی بخش غیر دولتی و خیریه ها و احیای سنت وقف در امر درمان تلاش کنیم چراکه برای ارتقای بهره وری، راهی جز کاهش تصدی گری بخش دولتی وجود ندارد.

لزوم توجه توأم به حقوق بیمار و مردم

وی برخورداری مردم از بالاترین سطح سلامت، عادلانه ترین و توسعه یافته ترین نظام سلامت در منطقه در افق 1404 را جزء اولویت های سند چشم انداز و برنامه توسعه و از حقوق اساسی مردم عنوان کرد و گفت: متاسفانه در نظام سلامت بحث حقوق بیمار داریم ولی بحث حقوق مردم نداریم.

وی سلامت را رفاه و آرامش کامل جسمی، روانی، روحی و معنوی عنوان کرد و افزود: این تعریف سلامت به تنهایی از عهدۀ یک وزارتخانه مثل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ساخته نیست و باید تمام حوزه ها و بخش های کشور مشارکت کنند و منابع مالی موثر اختصاص داده شود.

وی بهترین حوزه و بستر برای فراهم شدن رضایت مردم را حوزه سلامت دانست و خاطرنشان کرد: آنچه که در انتهای یک دوره خدمت باعث آرامش قلبی می شود، توفیقات و دستاوردهای گذشته است.

وی ضمن قدردانی از زحمات هشت ساله دکتر مسلم، برای دکتر احمدی در این مسئولیت آرزوی موفقیت و توفیق روز افزون کرد.

مهندس موهبتی در پایان این مراسم حکم ابلاغ وزیر بهداشت را به دکتر رضا احمدی سرپرست جدید دانشگاه علوم پزشکی گناباد اعطا کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha