شاید برای شما هم این پرسش پیش آمده باشد که آیا افرادی که سالم هستند و سابقه ابتلا به بیماری شایع چشمی ندارند نیز در مواجهه با آلودگی هوا دچار آسیب‌های چشمی می‌شوند؟

از چشم ها در مقابل آلودگی هوا محافظت کنید
سلامت نیوز : شاید برای شما هم این پرسش پیش آمده باشد که آیا افرادی که سالم هستند و سابقه ابتلا به بیماری شایع چشمی ندارند نیز در مواجهه با آلودگی هوا دچار آسیب‌های چشمی می‌شوند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ معضل آلودگی هوا در شهرهای بزرگ، بخصوص در تهران که ناشی از مصرف غیرقابل کنترل سوخت های فسیلی از سوی خودروها و کارخانجات است، سال هاست همچون گره کوری، باقی مانده است. پدیده ریزگردها نیز که به صورت مقطعی در برخی از شهرهای کشور اتفاق می افتد از آلودگی های دیگر هواست که به صورت مستمر باعث شیوع بیماری های چشمی می شود.

متاسفانه ادامه چنین مشکلاتی سلامت عمومی مردم را ازجهات مختلف به طور مستقیم و غیرمستقیم تهدید کرده است تا جایی که به جرات می توان گفت بسیاری از اعضای بدن، از پوست و مو گرفته تا قلب و عروق، سیستم تنفسی، گوارشی و عصبی، تحت تاثیر آلودگی هوا دچار آسیب می شود. در این میان، آسیب های چشمی به دلیل آلودگی هوا نیز به خودی خود، داستان تلخی را با عوارض متعددی از جمله آلرژی، عفونت و خشکی چشم، در سنین مختلف به دنبال داشته است.

چشم همه افراد در معرض خطر آلودگی هوا

دکتر علیرضا فروتن، فوق تخصص جراحی قرنیه و عیوب انکساری در گفت و گو با جام جم می گوید: افراد سالمی که در محیط های باز و در تماس مستقیم با ذرات معلق هوای آلوده قرار دارند و سابقه بیماری های چشمی ندارند نیز دچار عوارض آلودگی به صورت خارش، سوزش، قرمزی و اشک ریزی و احساس جسم خارجی در چشم می شوند. البته افراد جوان، به طور نسبی علائم خفیف تری را نسبت به افراد مسنی که دچار کاهش ترشح اشک هستند، نشان می دهند.

چشمانی که اسیر حساسیت و خشکی می شود

مواد معلق در هوا می تواند نقش مهمی در بروز آلرژی ها بخصوص آلرژی های چشمی داشته باشد.

دکتر فروتن در این ارتباط توضیح می دهد: آلرژی مزمن، به التهاب و اختلال در میزان اشک چشم منجر می شود. همچنین آلودگی هوا و ریزگردها به طور مستقیم بر ساختمان اشک چشم انسان اثر می گذارد و باعث کاهش مقاومت چشم و در صورت استمرار باعث کاهش لایه اشکی می شود و به دنبال آن محافظت چشم در مقابل میکروب ها، ویروس ها و ارگانیسم های خارجی را کاهش می دهد و زمینه بروز عفونت های چشمی را فراهم می آورد.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران تاکید می کند: نباید از خاطر برد که علائم بیماری های شایع چشمی مثل آب مروارید و آب سیاه نیز به علت همراه بودن با عوارض ناشی از آلودگی هوا تشدید می شود که به علت تاثیر سوء آلودگی هوا بر ساختمان اشک چشم است.

اگر تحت عمل جراحی چشم قرار گرفته اید...

افرادی که تحت عمل جراحی چشم قرار گرفته اند، در مواجهه با آلودگی هوا چه نکاتی را باید رعایت کنند؟

به گفته دکتر فروتن، افرادی که تحت عمل جراحی چشم قرار گرفته اند یا دچار آسیب های چشمی هستند تا آنجا که ممکن است باید از قرار گرفتن در محیط های باز و آلوده خودداری کنند و در صورت بروز علائم خشکی چشم از قطره های چشمی که از سوی پزشک متخصص چشم تجویز می شود، استفاده کنند. همچنین از آنجا که از منابع دیگر آلودگی هوا دود سیگار است که باعث خشکی چشم می شود باید از قرار گرفتن در محیط آلوده یا مصرف سیگار نیز خودداری کنند.

وقتی باید لنزها را از چشم درآورید

فراموش نکنید مهم ترین اثر آلودگی هوا بر لایه اشک است که مهم ترین عامل محافظتی قرنیه چشم محسوب می شود. در واقع کاهش و اختلال در لایه اشک، باعث خشکی چشم و بروز علائم چشمی بر اثر آلودگی هوا می شود.

به همین علت دکتر فروتن به کسانی که از لنز های تماسی استفاده می کنند، توصیه می کند به لایه اشکی خود توجه کنند و برای کاهش خطرات و عوارض لنزهای تماسی درحد امکان، از قرار گرفتن در محیط های آلوده به ریزگردها و ذرات ناشی از سوخت وسایل نقلیه خودداری کنند.

همچنین در صورت بروز علائمی چون سوزش، قرمزی و درد که علائم تحریک شدید چشم به علت خشکی و آلودگی محیط و احتمالا بروز زخم های قرنیه ناشی از لنز است، بلافاصله لنز ها را بیرون آورند و به پزشک مراجعه کنند.

از چشم ها در مقابل آلودگی محافظت کنید

به گفته دکتر فروتن، برای کاهش علائم خشکی چشم ناشی از آلودگی هوا می توان از عینک محافظ، شست وشوی پلک ها و مژه ها و قطره های مرطوب کننده استفاده کرد.

به طور کلی بیمارانی که علائم خشکی چشم دارند یعنی افراد مسن، افرادی با سابقه عمل جراحی چشم و سابقه خشکی چشم باید از قرار گرفتن در محیط های آلوده، به طور جدی خودداری کنند.

همچنین افرادی که به لحاظ شغلی و به ناچار در معرض این آلودگی ها هستند، باید از عینک های محافظ استفاده کرده و به طور مستمر اقدام به شست وشوی صورت، اطراف چشم و پلک ها کنند. همچنین با تجویز پزشک از قطره های مرطوب کننده نیز استفاده کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha