شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۳۱
کد خبر: 84861

سلامت نیوز : راه‌اندازی شورای‌عالی محیط‌زیست در کل اثرات مثبتی خواهد داشت. اگر شاخص‌های پیشرفت را بررسی کنیم، شاخص‌های زیست‌محیطی از مهم‌ترین شاخص‌ها هستند. شاخص‌های زیست‌محیطی در کشور ما پایین هستند. ایران از نظر شاخص‌های فرسایش خاک، آلودگی و حفاظت محیط‌زیست در آخرین رده‌های کشورهای جهان قرار دارد و حداقل اینکه در 100 کشور اول دنیا جایی ندارد. درحالی که جایگاه ما این نیست و نباید باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ دلیل حذف شدن شورای‌عالی محیط‌زیست در سال‌های گذشته را مثل چند شورای دیگر دولتی هر چه که باشد احیای آن به بهبود جایگاه ایران از نظر محیط‌زیستی کمک می‌کند. این شورا نقش مثبتی در پیشرفت کشور از نظر حفاظت محیط‌زیست و مبارزه با تهدیدات خواهد داشت. اعضای شورا خود در هیات دولت و ارگان‌های مدیریتی حضور دارند و این مساله کمک می‌کند که کارهایی که در دولت و ارگان‌های مختلف انجام می‌شود با مسائل زیست‌محیطی هماهنگ و هم‌سو با حفظ محیط‌زیست باشد.

برای حفاظت از محیط‌زیست دو راه پیش رو است؛ اول اینکه روند توسعه را متوقف کنیم و دوم اینکه اهمیت بیشتری به مسائل محیط‌زیست بدهیم و برایش بیشتر هزینه کنیم. واقعیت این است که می‌شود هم محیط‌زیست را حفظ کرد و حتی به صورت خردمندانه از آن بهره‌برداری کرد و هم به توسعه پایدار رسید. شاخص‌های محیط‌زیستی در میان شاخص‌های توسعه به نوعی اعتبار کشورها هستند. در واقع می‌‌توان با اهمیت بیشتر به مسائل زیست‌محیطی هم به توسعه پایدار رسید و هم به محیط‌زیست ضربه نزد. درصورتی که این شورا دوباره شکل بگیرد، رسالت خطیری خواهد داشت.

اجرای فعالیت‌های حفاظتی و به‌طور کلی مساله محیط‌زیستی حال حاضر کشور کار سختی پیش رو دارد. درواقع این شورا درباره آنچه تصمیم خواهد گرفت، ساختنش سخت و زمان‌بر است که حاصل کم‌توجهی‌های سال‌های اخیر است. در گذشته سازمان محیط‌زیست برای مسائل محیط‌زیستی تنها بود. با وجود این شورا اما ارگان‌های دیگر هم درگیر موضوعات زیست محیطی خواهند شد و لازم نیست این سازمان به تنهایی برای مسائل محیط‌زیست اقدام کند. وجود این شورا یک مزیت دیگر هم دارد. تصمیمات کلی که در سازمان‌های مختلف مثل سازمان‌های منابع طبیعی یا حتی در جنگلداری گرفته می‌شد به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم مرتبط با مسائل محیط‌زیست و سازمان محیط‌زیست هستند.

شورای عالی در مقایسه با سازمان محیط‌زیست قدرت بیشتری دارد. با حضور مسئولان سازمان محیط‌زیست در این شورا می‌شود از ظرفیت‌های این شورا استفاده کرد. قدرت بالاتر این شورا نسبت به سازمان می‌تواند برای اجرای برنامه‌های محیط‌زیستی مفیدتر باشد و ارگان‌ها و حتی صنابع را مجبور به قبول برنامه‌های حفاظتی کند. سازمان محیط‌زیست قدرت لازم را برای اجرای فعالیت‌هایش نداشت و حضور در شورا می‌تواند کمک به این سازمان باشد. راه‌اندازی مجدد این شورا باعث امیدواری خواهد بود چرا که شورا می‌تواند تاثیر زیادی در اجرای فعالیت‌های محیط‌زیستی داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha