سلامت نیوز : سیامک مره‌صدق توجه به سیاست‌های جمعیتی را در زمره مسائل استراتژیک و مهم کشور عنوان کرد.

نماینده مردم کلیمیان در مجلس در گفت‌وگو با (ایسنا)، گفت: پیش از این بودجه وزارت بهداشت در سیاست‌های جمعیتی در جهت کنترل و عدم رشد جمعیت صرف می‌شده است زیرا افزایش رشد جمعیت به این معنی نیست که استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری را از دسترس مردم دور کنیم چرا که فاصله‌گذاری بین تولد فرزندان امری است که باید حتما به صورت طبی و پزشکی صورت گیرد.

وی با بیان اینکه سیاست‌های جمعیتی جزو مسائل استراتژیک نظام به شمار آمده و سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی در آن در سطوح بالاتر سیاسی واستراتژیک صورت می‌گیرد گفت: وزارت بهداشت‌، درمان و آموزش پزشکی در این مورد بیشتر نقش اجرایی دارد اینکه ما چه نقشه‌ای در مورد جمعیت داشته باشیم و بخواهیم در آینده هرم جمعیت را به درستی ترسیم کنیم به سیاست‌های کلی امنیتی،‌ استراتژیک و توانمندی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بستگی دارد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: استراتژیک در عالی‌ترین سطح نظام تبیین می‌شود اما مسوول اجرا در این موضوع به خصوص وزارت بهداشت است. زیرا استراتژی فعلی به سمتی حرکت باید کند که مشوق جلوگیری از ازدیاد جمعیت نباشیم.

نماینده مردم کلیمیان در مجلس شورای اسلامی افزود: نکته‌ای که می‌تواند تا حدودی هشدار دهنده باشد و در وضعیت جمیعیت کشور دیده می‌شود که باید حتما به آن دقت کرد این است که بودجه‌ای که تا به حال در وزارت بهداشت صرف می‌شده به منظور جلوگیری از افزایش جمعیت بوده است و کاهش این بودجه با سیاست‌های جدید قابل توجیه و درک است.

وی تصریح کرد: در حال حاضر در شرایط فعلی ما در شرایط خوبی قرار گرفته‌ایم اما هرم جمعیت ایران به نوعی است که میزان افرادی که اکنون می‌توانند اشتغال داشته و کار کنند و گروه مولد اقتصادی به حساب آیند به نسبت کل جمعیت رقم بالایی است و این به دلیل موج جمعیتی است که در اواخر دهه 50 و اوایل دهه 60 ایجاد شد و باعث شد سن جوان و مولد کشور به حد خودش برسد و ما اکنون با جامعه‌ای طرف هستیم که میزان جمعیت مولد آن قابل قبول و قابل توجه است.

مره‌صدق در ادامه اظهار کرد: از سوی دیگر تعداد زیادی از این جمعیت جوان اکنون به سن باروری رسیده‌اند حتی اگر میزان افزایش جمعیت در حد معقول باشد ما طی سی سال آینده بار دیگر پیک افزایش جمعیت خواهیم داشت و باید به این موضوع توجه کنیم یعنی چیزی حدود 20 سال آینده با جامعه‌ای روبه‌رو می‌شویم که درصد بازنشستگی بالایی دارد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی افزود: در واقع نسبت میزان افراد بازنشسته از میزان افراد مولد به هم خواهد خورد به نحوی که سازمان‌های ارائه کننده خدمات بازنشستگی ممکن است با مشکل روبه رو شوند زیرا نه تنها تعداد افرادی که حق بیمه پرداخت می‌کنند کاهش می‌یابد بلکه تعداد افرادی که باید خدمات بازنشستگی دریافت کنند اضافه می‌شود.

مره‌صدق با بیان اینکه پیش از این بودجه وزارت بهداشت در سیاست‌های جمعیتی در جهت کنترل و عدم رشد جمعیت صرف می‌شده است گفت: مسئله رشد جمعیت و نظر مثبت داشتن استراتژیک افزایش رشد جمعیت به این معنی نیست که ما استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری را از دسترس مردم دور کنیم زیرا اولا فاصله‌گذاری بین زایمان‌ها امری است که باید حتما به صورت طبی و پزشکی صورت گیرد.

وی ادامه داد: البته ازدواج‌های که در سنین زود صورت می‌گیرد و زوج و زوجه دانشجو هستند و یا به هر دلیلی امکانات اقتصادی لازم را برای فرزند داشتن ندارند منطقی است که بخواهند برای مدتی آن را به تعویق بیندازند. از سوی دیگر به وجود آمدن فرزندانی که خانواده برای پذیرش آنها آماده نیست می‌تواند بار روانی مثبتی برای پدر و مادر داشته باشد ضمن اینکه مشکلات خاص خود را ایجاد می‌کنند.

نماینده کلیمیان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: نهایتا ممکن است در برخی از موارد معدود باعث رویکرد یک سری افراد به روش‌های غیر استاندارد،‌ غیرعلمی و غیرشرعی برای جلوگیری از تولد فرزند شود که اینها نه تنها از نظر اخلاقی با ارزش‌های ما سازگار نیست بلکه می‌تواند عوارض شدیدی هم برای سلامت خانواده به همراه داشته باشد.

مره‌صدق مهمترین اقدام در این زمینه را مشاوره دادن به خانواده‌ها عنوان کرد و گفت: برنامه‌ریزی کردن برای داشتن فرزند به نحوی که تعداد فرزندان به اندازه باشد مورد هدف سیاست‌های استراتژیک کشور است، اما در عین حال باید فاصله‌گذاری نیز شود تا شرایط اقتصادی خانواده با بحران روبه‌رو نشده و سلامت مادر و فرزندان هم رعایت شود و این وظیفه‌ای است که از این پس بر دوش وزارت بهداشت خواهد بود و حتی وظیفه‌ای پیچیده‌تر و مشکل‌تر از وظیفه قبلی که جلوگیری از افزایش نسل بود بر عهده این وزارتخانه است.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در این مورد نقش وزارت بهداشت باید به یک نقش مشاوره‌دهنده و ترویج فرهنگ و برنامه‌ریزی خانواده تغییر کند.

وی درباره اینکه چرا طی سالهای اخیر استفاده از وسایل پیشگیری از بارداری افزایش یافته است آیا این موضوع نشان‌دهنده این نیست که جمعیت عمومی کشور اقبالی به داشتن فرزند ندارند گفت: فکر نمی‌کنم ارتباط خطی با یکدیگر داشته باشند و این موضوع می‌تواند به این دلیل باشد که برخی از زو‌ج‌های جوان تصمیم می‌گیرند برای مدتی بچه‌دار شدن را به تاخیر بیندازند و یا اینکه فاصله بین دو فرزند را منظم کنند. البته مسئله اصلی افزایش جمعیت با تشکیل زوج‌های موجود و یا افزایش تعداد فرزندان حل نمی‌شود بلکه باید برنامه دقیق داشته باشیم برای اینکه اولا سن ازدواج را پایین آوریم و همچنین مشکلات ازدواج را کاهش دهیم.

مره صدق در بخش دیگری از این گفت‌وگو اظهار کرد: متاسفانه طی سال‌های اخیر شاهد هستیم که سن ازدواج در خانم‌ها در حال افزایش است و از آنجایی که سن مناسب باروری برای زنان سن محدودی است بنابراین شانس باروری در آنها کاهش پیدا می‌کند در نتیجه اگر بتوانیم سن ازدواج را به یک سن معقول‌تری که با ارزش‌های ما سازگارتر باشد برسانیم مسئله رشد جمعیت نیز به نحوه مطلوبی حل خواهد شد و فاصله‌گذاری بین داشتن دو فرزند به اندازه کافی صورت خواهد گرفت و نیز در این صورت سلامت مادر و فرزند تضمین می‌شود.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر برای جنبه فرهنگی این موضوع باید زمینه‌های لازم برای ترقیب و تشویق جوانان به ازدواج زود و از بین بردن و کنار گذاشتن سنت‌های دست و پاگیر که هیچ ریشه‌ای شرعی ودینی ندارند و تنها باعث می شود که شروع یک زندگی جدید با هزینه‌های مالی کمرشکن روبه‌رو شوند به نحوی که بسیاری از جوانان به خاطر این مسائل از ازدواج خودداری می‌کنند باید برای تمامی این موارد فکری کرد که نوعا در شرح وظایف وزارتخانه دیگری به جز وزارت بهداشت است.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در ادامه درباره هزینه بالای درمان و تشخیص ناباروری و اینکه میزان موفقیت آن چه میزان است گفت: اولا از نظر من میزان موفقیت این دوره تشخیصی کمتر از 30 درصد است و عملا یک دوره تشخیص بسیار گران است و قیمتی که هم الان برخی افراد می‌داند قیمت رسمی دولتی بوده که در مراکزی مانند رویان انجام می‌شود.

مره‌صدق تصریح کرد: نکته‌ای که وجود دارد این است که در هیچ جای دنیا درمان و تشخیص مسائل ناباروری تحت پوشش بیمه نیست و از آنجا که هزینه خیلی زیادی دارد گذاشتن چنین فشار سنگینی بر دوش سازمان‌های بیمه‌گر در کشور ما که هم اکنون نیز در انجام تعهدات معمولی خودشان مشکل دارند و ماه‌ها پرداخت مطالبات آنها به بیمارستان‌ها با تاخیر روبه‌رو می‌شود بسیار سخت است.

نماینده مردم کلیمیان در مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: بنابراین بهترین کاری که می‌توانیم در حق کل بهداشت و سلامت کشور انجام دهیم این است که باری بر دوش بیمه اضافه نکنیم مگر اینکه منابع مالی آن تامین شده باشد.

وی درباره اینکه در خصوص تامین بودجه در این زمینه مجلس نیز همراهی خواهد کرد گفت: مسئله مجلس یا وزارت بهداشت نیست مسئله این است که باید پولی از جایی قطع و صرف این کار شود. به هر حال اگر قرار باشد این تغییر بودجه در داخل وزارت بهداشت صورت گیرد بنده با آن مخالف هستم. زیرا وزارت بهداشت هیچ پول زیادی ندارد که بخواهد قطع کرده و صرف این کار کند و این منبعی است که باید توسط دولت خارج از منابع فعلی در اختیار وزارت بهداشت قرار گیرد.

مره‌صدق تاکید کرد: در حال حاضر وزارت بهداشت با بودجه‌ای که در اختیار دارد در انجام فعالیت‌های روزمره و جاری خود با مشکلات عدیده‌ای روبه رو است بنابراین انجام کار تنها باعث می شود نارسایی در بخش‌هایی بیشتر صورت گیرد.

این عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: اگر قرار باشد انجام درمان و تشخیص ناباروری تحت پوشش بیمه قرار گیرد نیازمند یک مطالعه همه جانبه و دقیق است اما تا جایی که می‌دانم هیچ جای دنیا ناباروری تحت پوشش بیمه نیست زیرا برای انجام این کار از پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌های پزشکی استفاده می‌شود که طبیعتا قیمت بالایی دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha