شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۱
کد خبر: 84896

سلامت نیوز : معاون پژوهشی مرکز درمان ناباروری و سقط مکرر ابن‌سینا به فعالیت‌های انجام شده در کلینیک اهدای مرکز ابن‌سینا اشاره کرد و گفت: بسیاری از زوجین که تعداد آنها نیز کم نیست به مرحله‌ای می‌رسند که زن دیگر تخمک ندارد یا زوجین به علت مشکلات ژنتیکی نمی‌توانند از گامت یا ژنوم خودشان صاحب فرزند شوند، امروز بر اساس راهکارهای شرعی و قانونی این امکان وجود دارد که فرد سومی وارد شده و به درمان این افراد کمک کند.

دکتر محمدرضا صادقی در گفت‌وگو با (ایسنا)، در این باره اظهار کرد:‌ فرض کنید زنی که تخمک ندارد یا به هر دلیلی قبل از سن یائسگی تخمدان‌هایش را از دست داده است و تخمدان‌هایش فاقد تخمک هستند می‌تواند برای باروری، تخمک دریافت کند.

وی افزود:‌ در این‌جا، زنانی می‌توانند در صورت حائز شرایط بودن، تخمک‌های خود را به زوجین نابارور اهدا کنند. صحیح است که تخمک متعلق به مادر نیست ولی وی می‌تواند تجربه باروری داشته باشد، زایمان کند، نوزادش را شیر بدهد و وی را تربیت کند.

10 درصد خانواده‌های نابارور کاندید استفاده از سرویس‌های اهدا

وی در پاسخ به اینکه از میان خانواده‌هایی که برای درمان ناباروری مراجعه می‌کنند، چه میزان از آنها به تخمک‌های اهدایی نیاز پیدا می‌کنند، گفت: شاید حدود 10 درصد خانواده‌های نابارور کاندید استفاده از سرویس‌های اهدا باشند.

صادقی با اشاره به اینکه گاهی ممکن است مشکل با اهدای جنین و تخمک حل نشود، رحم دچار مشکل باشد و خانواده ناچار شود از رحم جایگزین استفاده کند، گفت:علاوه بر این ممکن است زنانی وجود داشته باشند که به علت ابتلا به برخی بیماری‌ها از جمله بیماری‌های قلبی، پزشک بارداری را برای آنها ممنوع کرده باشد یا ممکن است فرد رحم خود را به علت بیماری به طور کامل برداشته باشد.

وی افزود: در کلینیک اهدا، فردی را انتخاب می‌کنند، هماهنگی‌ها انجام و تست‌های سلامت گرفته می‌شود و راهکارهای قانونی طی می‌شوند. در این صورت جنین این زوج از تخمک و اسپرم خودشان در محیط آزمایشگاه تشکیل می‌شود و در رحم یک زن دیگر قرار داده و نوزاد پس از زایمان در اختیار خانواده قرار می‌گیرد. ارتباط بین این‌ها، بررسی سلامت، نظام‌مند کردن این پروسه و انجام آن از مسیر قانونی در کلینیک اهدای مرکز ابن سینا انجام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha