سلامت نیوز : رییس انجمن حمایت از بیماران کلیوی گفت: مشکلات دارویی بیماران دیالیزی برطرف شده است و در حال حاضر دارویی که تحت پوشش بیمه نباشد برای این بیماران وجود ندارد.

مصطفی قاسمی در گفت‌وگو با (ایسنا)، عنوان کرد: همه داروهای بیماران دیالیزی تحت پوشش بیمه قرار دارند و رناژل نیز که تا پیش از این به صورت آزاد در اختیار بیماران قرار می‌گرفت از نیمه مهرماه به صورت رایگان دراختیار بیماران قرار می‌گیرد.

وی با بیان این که برای بیماران پیوند کلیه در برخی از داروها هنوز مشکلاتی وجود دارد، عنوان کرد: این بیماران برای برخی از داروهای خود باید مابه ‌التفاوت را پرداخت کنند که پیشنهاد ما به سازمان‌های بیمه گر بررسی و در نظر گرفتن تاریخ و جزئیات در پرونده پزشکی بیماران است چرا که برخی از بیماران سال‌ها داروی خاصی را مصرف کرده‌اند و تغییر دارو در این بیماران چندان منطقی نیست.

قاسمی تصریح کرد: اگر بیمار دارویی خاص را مدت‌ها مصرف کرده است سازمان‌های بیمه‌گر این دارو را برای این بیمار بپذیرند و بیمار را مجبور به مصرف داروی جدید یا پرداخت مابه التفاوت نکنند اما برای بیمارانی که به تازگی تشکیل پرونده می‌دهند و دارویی را مصرف می‌کنند که بیمه پوشش نمی‌دهد این اختیار را بدهند که بین مصرف داروهای تحت پوشش و یا پرداخت مابه‌ التفاوت دست به انتخاب بزنند.

رییس انجمن حمایت از بیماران کلیوی با بیان اینکه داروهای ایرانی تحت پوشش بیمه برای بیماران رایگان هستند، گفت: داروهای Cellcept و رنوفر برای بیماران پیوند کلیه و داروی نئورال برای بیماران دیالیزی تحت پوشش هستند و برای دریافت داروهای دیگر باید مابه‌ التفاوت آن پرداخت شود.

قاسمی با اشاره به این که تغییر دارو بدون در نظر گرفتن شرایط بیمار باعث بروز مشکلات جدی برای بیمار خواهد شد، ادامه داد: در صورتی که بیمار بدون کار کارشناسی مجبور به تغییر داروی خود باشد، احتمال پس‌زدگی کلیه وجود دارد که هزینه بیشتری برای دولت و سازمان های بیمه گر به دنبال خواهد داشت.

وی افزود: با وجود مشکلاتی که در زمینه کمبود دستگاه و پرستار دیالیز وجود دارد اما به حل مشکلات دارو قانع هستیم که خوشبختانه اقدامات مثبتی برای بیماران کلیوی انجام شده و شرایط داروها بهبود پیدا کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha