شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۴
کد خبر: 84904

سلامت نیوز : نتایج یک آزمایش جدید تایید می‌کند افرادی که چربی‌ شکمی اضافی دارند سه برابر بیش از افراد لاغرتر با اختلالاتی چون زوال عقل و ضعف حافظه مواجه‌ می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ پزشکان در این بررسی که نتایج آن در مجله «Cell Reports» منتشر شده تشریح کردند که کبد افراد چاق برای سوزاندن چربی‌های اضافی نیاز به مقادیر بیشتری پروتئین PPAR alpha دارد در حالی که مغز نیز در فرآیند بهبود عملکرد حافظه به این نوع پروتئین نیازمند است.

متخصصان مرکز پزشکی دانشگاه «راش» در شیکاگو اظهار داشتند: در حقیقت فرآیند چربی‌سوزی در کبد، مغز را از پروتئین مفید PPAR alpha محروم می‌سازد و در نتیجه این پدیده، مانع از تقویت حافظه و یادگیری می‌شود.

در این بررسی که روی تعدادی از موش‌های آزمایشگاهی انجام گرفت مشخص شد موش‌هایی که در کبد آنها حجم پروتئین PPARalpha بالا است و در نتیجه از وجود آن در مغز خود محروم هستند در مقایسه با موش‌های دیگر قدرت حافظه کمتری دارند و به مشکلات حافظه‌ای و اختلال در یادگیری مبتلا می‌شوند.

نکته قابل توجه در این مطالعه آن است که مغز از پروتئین PPAR alpha‌ در فرآیند تقویت حافظه و یادگیری نیز استفاده می‌کند و در نتیجه همین رابطه می‌تواند دلیل احتمالی تاثیر افزایش چربی‌های شکمی بر کاهش قدرت حافظه باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha