شنبه ۲۷ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۷
کد خبر: 84909
سلامت نیوز : یک متخصص بیماری‌های پوست گفت: تب خال یک بیماری عفونی و ویروسی است که به دو صورت معمولی و تناسلی بروز می‌کند. عامل تبخال، ویروسی به نام هرپس سیمپلکس است که دو تیپ 1 و 2 دارد و تیپ 2 عامل تب خال تناسلی است.

دکتر رضا یعقوبی در گفت‌وگو با (ایسنا) ، اظهار داشت: نکته مهم درباره تب خال تناسلی این است که در بیش از 90 درصد از افرادی که به تب خال تناسلی دچار می‌شوند عامل بیماری تماس جنسی بوده است و بنابراین، جزو بیماری آمیزشی محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: ویروس تیپ نوع 2 بیماری تب خال یک ویروس مزاحم است، به این معنا که قادر به ایجاد سرطان در نواحی تناسلی به ویژه در خانم‌ها در ناحیه رحم و دهانه رحم می‌شود.

یعقوبی افزود: اگر بدن خانمی در دوران بارداری با این ویروس آشنا شود، ویروس قادر است سقط جنین، زایمان زودرس و نقص عضو در جنین ایجاد کند یا منجر به مرگ جنین در شکم مادر شود.

این متخصص پوست و مو بیان کرد: این ویروس بر روی سیستم اعصاب جنین اثر می‌گذارد و اگر جنین در شکم مادر به ویروس تب خال آلوده شود امکان دارد کور به دنیا بیاید و یا مغزی کوچک داشته باشد.

یعقوبی درباره ویروس تیپ 2 بیماری تب خال توضیح داد: افرادی که مبتلا به ویروس تب خال تیپ 2 در ناحیه تناسلی هستند هرچند وقت یک بار این بیماری در آنها عود می‌یابد و ضمن نمای نگران‌ کننده می‌تواند به ویژه برای خانم‌ها ایجاد سوزش ادرار، احساس ناراحتی به هنگام راه رفتن و احساس درد و سوزش در هنگام نزدیکی کند.

وی ادامه داد: اگر خانمی که مبتلا به این بیماری است در هنگام زایمان، این ویروس را در واژن داشته باشد و نوزاد از طریق کانال واژن به دنیا بیاید ممکن است عفونت حاد در نوزاد در حال تولد ایجاد کند.

این متخصص پوست و مو تصریح کرد: وجود ویروس تب خال در ناحیه تناسلی، یک گرفتاری نگران‌ کننده است و به دلیل قدرت و پتانسیل سرطان‌زایی، خطرناک است.

وی با بیان این‌ که داشتن شرکای جنسی متعدد یکی از راه‌های آلوده شدن به تب خال تناسلی است، گفت: افرادی که شریک جنسی متعدد دارند نیز بیشتر گرفتار این بیماری می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha