سلامت نیوز : قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: برآوردها حاکی از آن است که هروئین به زودی به چرخه مصرف مواد مخدر بازمی‌گردد و بازار مصرفی اروپا را نیز فرامی‌گیرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ طه طاهری در دیدار با رئیس کمیته مبارزه با مواد مخدر ایتالیا که در محل ستاد برگزار شد، گفت: ایران و ایتالیا در دو سوی مسیر بالکان و ترانزیت مواد مخدر قرار دارند و علاوه بر مواضع مشترک در امر مبارزه با مواد مخدر، در اقدامات مقابله‌ای نیز گرایش های مشترک و همسویی دارند.

وی با اشاره به جریان خروج نیروهای غربی از افغانستان در سال 2014 میلادی افزود: بعد از این سال، دو کشور ایران و ایتالیا می‌توانند با قبول مسئولیت‌های مشترک دوره‌های آموزشی وی‍ژه‌ای را برای مردم افغانستان و نیروهای مقابله‌ای و مرزبانی آن کشور برگزار کنند.

قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران عضو اصلی پیمان پاریس است و به خوبی نقش کشور ایتالیا را در تاثیرگذاری در حوزه مبارزه با مواد مخدر درک می‌کند، لذا نگاه ایران به ایتالیا علاوه بر روابط دوستانه، نگاه به ایجاد فرصت‌های دو جانبه در حوزه مبارزه با مواد مخدر است.

وی با بیان اینکه ایتالیا همچون ایران، آسیب جدی در بحث موادمخدر دیده است، گفت: روابط بین پلیس دو کشور باید به گونه‌ای باشد که با همکاری‌های تنگاتنگ، تبادل اطلاعات و کنترل دلیوری، مسیرها را شناسایی و به باندهای قاچاق مواد مخدر ضربه بزنند و آنها را به دنیا معرفی کنند.

وی اظهار کرد: ما از وجود مافیا و قدرت آن در ایتالیا آگاه هستیم و معتقدیم با همکاری و تعامل و تبادل اطلاعات و تجارب می‌توانیم، شبکه‌های قاچاق را در منطقه و جهان شناسایی کنیم.

طاهری در ادامه، بر توسعه روابط دو جانبه در امر مبارزه با مواد مخدر تاکید کرد و گفت: پلیس دو کشور هر ۳ ماه یکبار می‌توانند با تعامل و همکاری‌، عملیات مشترک انجام دهند، این امر نیز بازتاب گسترده‌ای در دنیا خواهد داشت و اولین بازتاب آن این است که دنیا متوجه می‌شود که ایران و ایتالیا در مبارزه با مواد مخدر جدی هستند.

وی ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران سالانه بیش از 500 تن مواد مخدر کشف می‌کند و این پیروزی بزرگی برای کشور ما محسوب می‌شود اما علی‌رغم این پیروزی شیرین، باز هم باید اقدامات بیشتری در کشور انجام شود تا مطالبات و سطح انتظارات مردممان محقق شود، همانطور که علی‌رغم تلاش‌های زیاد ایتالیا در مبارزه با مواد مخدر، باز هم سطح انتظارت مردم آن کشور بالاست.

وی در ادامه بر تشکیل کمیته مشترک کاری میان دو کشور تاکید کرد و گفت: به زودی از رئیس نهاد سیاست‌گذاری مبارزه با مواد مخدر دفتر نخست وزیری ایتالیا دعوت خواهم کرد که به ایران سفر کند تا در نشستی مشترک به راهکاری اساسی برسیم، ما باید به دنیا نشان دهیم که در حوزه مبارزه با مواد مخدر می‌توان کارهای بزرگی کرد.

قائم مقام دبیرکل ستاد در پاسخ به سوال طرف ایتالیایی مبنی بر اینکه اولویت نخست ایران در مبارزه با مواد مخدر چیست، گفت: جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ استراتژی متوازن مبتنی بر کاهش عرضه و کاهش تقاضای مواد مخدر و روانگردان‌ها، با مواد مخدر و اعتیاد مبارزه می‌کند و در عین حال کشورمان با اولویت قرار دادن به این سه بخش اصلی (مقابله، درمان و پیشگیری)، توجه جدی به انجام تعاملات بین‌المللی در این حوزه دارد.

طاهری تصریح کرد: در بحث کاهش عرضه، بیشترین توان و هزینه مقابله ایران در مرزهای کشور مستقر است و ماموریت اولویت‌دار نخست نیروهای مرزبانی کشورمان نیز مقابله با مواد مخدر است.

وی ادامه داد: با استفاده از این استراتژی طی دو سال گذشته، 75 درصد کشفیات مواد مخدر کل کشور، در استان‌های شرقی کشورمان یعنی استان‌های همجوار با مرزهای غربی افغانستان صورت گرفته است و پلیس ایران نیز درصدد است تا این میزان از کشفیات را در نوار صفر مرزی کشور انجام دهد.

وی آمادگی ایران را برای تبادل اطلاعات و تجربیات و انجام عملیات‌های مشترک با کشور ایتالیا اعلام کرد و گفت: هیچ مانعی از سوی ایران برای انجام اقدامات اطلاعاتی و پلیسی مشترک با ایتالیا در خصوص شناسایی و انهدام شبکه‌های قاچاق مواد مخدر وجود ندارد و ما تا پایان خط مبارزه با مواد مخدر همراه شما خواهیم بود و امیدواریم نتیجه تلاش‌های شما و همکارانتان در این امر، منجر به کاهش عرضه مواد مخدر در منطقه شود.

اعلام آمادگی ایتالیا در اجرای عملیات‌های مشترک مبارزه با مواد مخدر با ایران

همچنین در این دیدار آندره دیجنارو رئیس کمیته مبارزه با مواد مخدر ایتالیا، خواستار توسعه همکاری‌های دو جانبه و اجرای عملیات‌های مشترک در امر مبارزه شد و گفت: هر پیشنهاد کاری مطرح شده از سوی ایران را که در چارچوب فعالیت مسئولیت اداره مرک4زی مبارزه با مواد مخدر ایتالیا باشد، قبول مسئولیت می‌کنم و انجام خواهم داد.

وی افزود: اگر کشورهای منطقه در امر مبارزه، صادق، منطقی و عمل‌گرا باشند، کشور ایتالیا با آنها همکاری خواهد کرد و در خصوص تبادل اطلاعات با ایران در امر مبارزه با مواد مخدر نیز هر آنچه را که بخواهید در اختیارتان قرار خواهیم داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha