سلامت نیوز : وزیر بهداشت با اعلام پیشنهاد انتخابی شدن رؤسای دانشگاه‌های علوم پزشکی به جای انتصاب از سوی وزیر بهداشت گفت: بیمه‌ها به خدمات بیمارستان‌ها چوب حراج می‌زنند و هیچ آدم عاقلی حاضر نیست عضو هیئت امنای بیمارستان دولتی شود.

سید حسن قاضی‌زاده هاشمی در گفت‌و‌گو با فارس درباره واگذاری تصدی های وزارت بهداشت به بخش غیر دولتی و به خصوص استقلال بیشتر دانشگاههای علوم پزشکی و بیمارستان‌های دولتی توضیح داد:‌ دانشگاههای علوم پزشکی و کلاً خدمات آموزش پزشکی از نظر قانونی قابل واگذاری به بخش غیر دولتی نیستند و باید وظایف حاکمیتی را برای تأمین بهداشت و درمان عمومی و آموزش پزشکی و نیز تحقیقات انجام دهند.

وی افزود: البته همه دانشگاههای علوم پزشکی و خدمات بهداشتی- درمانی بر اساس قانون باید به صورت هیئت امنایی اداره شوند و دخل و خرج آنها مستقل از وزارت بهداشت و در اختیار هیئت امنای دانشگاه است.

وزیر بهداشت گفت: همه دانشگاههای علوم پزشکی باید بتوانند افراد کارشناس اقتصاددان و آشنا به امور بودجه را برای کمک به هیئت امناها به کار بگیرندتا بتوانند دخل و خرج دانشگاه را مدیریت کنند.

قاضی‌زاه هاشمی افزود: مهمتر از آن باید بتوانند مسائل مالی بیمارستانهای دولتی را مدیریت کنند. ما در ستاد وزارت بهداشت، باید سیاستگذاری کنیم و بعد از آن هم خرید خدمت کنیم، مثلاً به فلان دانشگاه علوم پزشکی بگوییم، امسال این تعداد ،‌دانشجو، متخصص، فوق تخصص، فلوشیب تربیت کنند، هزینه‌اش هم این قدر می شود و وزارت بهداشت هم باید پول آن را به دانشگاه بدهد و بر کار آن نظارت کند تا کارشان را درست انجام دهند.البته در خود دانشگاه علوم پزشکی هم هیئت امنای دانشگاه بر هزینه کرد و تولید منابع دانشگاه نظارت می‌کند.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ادامه داد:‌ حتی نظر من این است که در آینده رؤسای دانشگاه علوم پزشکی را خود هیئت امناهای دانشگاهها معرفی کنند و ما هم آنها را به شورای عالی انقلاب فرهنگی معرفی کنند تا این شورا از بین آنها یک نفر را به عنوان رئیس دانشگاه انتخاب کند.

وی اضافه کرد: ما در مورد بیمارستانهای دولتی هم قانون هیئت امنایی شدن را داریم اما این قانون درست اجرا نشده است و به علت مشکلات این بیمارستانها، الان طوری شده است که هیچ آدم عاقلی اصلاً حاضر نیست عضو هیئت امنا شود و این مسئولیت را بپذیرد، بیمارستانی که پول ندارد و تزار مالی‌اش منفی است، هیچ کس حاضر نیست برود و جواب مردم را بدهد،‌چون نمی‌تواند جواب مردم، پزشکان و پرسنل بیمارستان را بدهد.

وی گفت:‌ اگر ما بتوانیم یک پولی را بیاوریم و بیمه‌ها را درست کنیم، خیلی از مشکلات حل می‌شود، نمی‌گویم پولها را حروم کنیم، می‌گویم پول را بدهیم بیمه تا بتواند خرید خدمت کند، بیمه حاضر نباشد هر جنسی و هر خدمتی را به هر قیمتی بخرد یا حتی با قیمت ثابت با هر کیفیتی بخرد، درست مثل حالت فعلی که گرفتار آن هستیم. الان در بیمارستان دولتی این طوری است.

وزیر بهداشت تأکید کرد: اگر بیمه‌ها با تعرفه‌های واقعی قدرت خرید داشته باشند، حق انتخاب پیدا می‌کنند. مثلاً اگر ضریب K پزشکان را یا عدد آن را افزایش بدهیم و تعرفه پزشکان را در بیمارستانهای دولتی به تعرفه پزشکان در بخش خصوصی نزدیک کنیم می‌دانید چه اتقاق بزرگی در بیمارستانهای دولتی می‌افتد.

قاضی زاه هاشمی گفت: والله بخدا اگر کسی پیدا شود و این تعرفه‌ها را درست کند، یک تحول بزرگ در نظام سلامت خواهیم داشت. ما هم مدیریت را درست می کنیم. این راهکاری است که ما برای حل مشکلات سلامت مردم پیشنهاد می‌کنیم، ما نمی‌گوییم این پول را به وزارت بهداشت بدهند، بدهند به سیستم بیمه‌ای کشور تا بتواند بیاید از مراکز بهداشتی- درمانی و بیمارستانها با قیمت واقعی خرید خدمت کند.

وی ادامه داد:‌ ولی باید خدمات را با قیمت واقعی بخرد، نه اینکه چوب حراج بزنند به خدمات بیمارستانها که حاصل آن همین وضعیت فعلی می‌شود که واقعاً خجالت آ‌ور است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha