سلامت نیوز: نماینده مردم بندر ماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس با انتقاد از تخلیه مواد سمی مجتمع های پتروشیمی به ویژه مجتمع امام (ره) در خورهای اطراف مجتمع‌ها، گفت: خلاءهای قانونی و ناکارآمدی برخوردهای قضایی با متخلفان، راه را برای تخریب حیات وحش و محیط زیست استان خوزستان هموار کرده است.

حبیب‌الله آقاجری در گفت وگو با خانه ملت، در واکنش به خبر ارایه اسناد مقصر بودن مجتمع پتروشیمی بندرامام(ره) در مرگ 20 هزارماهی به دادگاه، گفت: خبر ایجاد آلودگی در خورهای بنادر ماهشهر و امام (ره) تازگی ندارد و پیش از این نیز مشکلات زیست محیطی به وجود آورده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیش از 20 مجتمع پتروشیمی در حاشیه بنادر ماهشهر و امام (ره) مشغول فعالیت هستند، افزود: با تخلیه مواد سمی مجتمع های پتروشیمی واقع در استان خوزستان، آلودگی تنها در خورهایی همچون موسی منتشر نمی‌شوند بلکه شهرهای اطراف این مجتمع ها و ساکنان شان نیز تحت تاثیر انتشار آلودگی‌ها در معرض خطرند.

وی ادامه داد: بارها به واسطه بروز تخلف از سوی مجتمع‌های پتروشیمی در صحن مجلس به دولت دهم، دولت کنونی، وزیر نفت و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست تذکرهای کتبی داده ام تا هر چه سریعتر با این اقدامات خلاف قانون برخوردهای مقتضی صورت گیرد اما همچنان شاهد تخلیه مواد سمی در خورهای خوزستان هستیم.

وی افزود: در تمام واحدهای صنعتی که فعل و انفعالات شیمیایی شان با مواد سمی انجام می‌شود، ساختن حوضچه‌های اضطراری تخلیه ضروری است تا در مواقع اضطراری برای جلوگیری از بروز آتش سوزی بخشی از مواد سمی تخلیه شوند اما در پرونده تخلف مجتمع پتروشیمی امام (ره) مواد سمی به جای انتشار در این حوضچه‌ها به طور مستقیم به محیط زیست و خور موسی تخلیه شده که فاجعه زیست محیطی به بار آورده است.

آقاجری با بیان اینکه نبود حوضچه‌های تخلیه اضطراری در پالایشگاه‌ها غیرقانونی است، تصریح کرد: نتایج آنالیز خروجی پساب پتروشیمی مجتمع پتروشیمی امام (ره) حاکی از آن است که در زمان تخلیه اضطراری علاوه بر واحد استایرن، واحد کلرو الکالاین نیز به محیط زیست این منطقه وارد شده که سبب مرگ و میر گسترده ماهیان در خور موسی شده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با یادآوری اینکه تخلیه مواد سمی به ویژه ماده استایرن در خورهای بند ماهشهر و امام (ره) در مرحله نخست حیات آبزیان و سپس اکوسیستم خورها و حیات ساکنان این مناطق را به خطر می اندازد، تاکید کرد: اگر مسوولان محیط زیست هر چه سریعتر مانع انتشار این حجم بالا از مواد سمی در منطقه نشوند، در آینده شاهد بروز یک فاجعه زیست محیطی و به خطر افتادن جان ساکنان استان خوزستان هستیم.

 

جریمه های نقدی پاسخگوی تخلفات مجتمع های پتروشیمی نیست


نماینده مردم بندر ماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس نهم، با بیان اینکه برخورد مسئولان محیط زیست با مجتمع‌های متخلف استان خوزستان کافی و موثر نیست، گفت: بارها دیده شده نتیجه پرونده تخلف یک مجتمع پتروشیمی تنها به پرداخت جریمه‌های نقدی چند میلیونی ختم شده در حالیکه این تخلفات نه تنها سلامت محیط زیست از بعد دریا و هوا را به خطر می اندازند بلکه اکولوژی منطقه را نیز با ورود حجم زیادی از مواد سمی، دستخوش تغییرات می‌کند.

 

جیوه، ماده‌ای سمی و کشنده برای خورهای خوزستان


آقاجری با بیان اینکه در برخی مجتمع‌های پتروشیمی از ماده سرطان‌زای جیوه برای فعل و انفعالات شیمیایی استفاده می شود، افزود: این ماده بسیار سمی که حیات آبزیان را به خطر می‌اندازد، بارها از سوی برخی مجتمع‌ها در زمان تخلیه پساب‌های شیمیایی وارد محیط زیست شده در حالیکه سلامت آبزیان که مصرف شان سلامت انسان‌ها را به خطر می اندازد بسیار مهم بوده و به خطر انداختن آن شوخی بردار نیست.

عضو کمیسیون انرژی در مجلس نهم، با اشاره به آمار شناسایی حجم بالای جیوه در بدن آبزیان خورهای واقع در حاشیه بنادر ماهشهر و امام (ره)، تصریح کرد: بسیاری از بومیان این مناطق به جای صید از ماهیان مرده حاشیه خورها برای مصرف خانگی یا فروش استفاده می‌کنند که همین مساله احتمال انتشار بیماری در منطقه را افزایش و جان انسان ها را تهدید می کند.

وی ادامه داد: قانون موجود عامل بازدارنده رفتارهای خلاف قانون مجتمع های پتروشیمی نیست و در برخی مواقع راه را برای تخلف آنان باز می کند زیرا تنها جریمه های نقدی در انتظار رفتارهای خلاف قانون این مجتمع هاست و از زندان یا دیگر برخوردهای قانونی خبری نیست.

نماینده مردم بندر ماهشهر، امیدیه و هندیجان در مجلس به لزوم پیگیری پرونده تخلف مجتمع پتروشیمی بندرامام(ره) از سوی مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد و گفت: در خبرها گفته شده در زمان تخلیه پساب این مجتمع مسئولان محیط زیست خوزستان در محل حضور داشته و شاهد این تخلف بوده‌اند، این اظهارات باید به دقت از سوی دادگاه بررسی شود تا صحت آن مشخص شود.

گفتنی است عبدالرضا کرباسی، معاون دریایی سازمان محیط زیست پیش از این اعلام کرده، پرونده تخلف مجتمع پتروشیمی بندرامام(ره) که منجر به مرگ 20 هزار ماهی در خور موسی شده، کماکان در جریان است که در پی درخواست دادگاه، نتایج آنالیز خروجی پساب پتروشیمی نشان داده علاوه بر واحد استایرن واحد کلرو الکالاین نیز از سوی مجتمع به شکل تخلیه اضطراری وارد خور شده است.

خور موسی، کانال طویل و عمیقی است که از خلیج فارس منشعب شده و به دلیل ویژگی‌های خاص خود در منطقه از موقعیت ممتازی برخوردار است. خورموسی با اکوسیستمی منحصر به فرد، در ساحل شمالی خلیج فارس و جنوب خوزستان واقع است که زیستگاه بسیاری از پرندگان نادر و مکان تخم ریزی بسیاری از ماهیان خلیج فارس است. ژرفای زیاد خور موسی همچنین باعث شده تا کشتی های 70 هزار تنی نیز به سهولت در این آبراه رفت و آمد کنند. گفته می شود حدود 2 هزار نفر از مردم بومی خور موسی از ماهیگیری گذران زندگی می‌کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha