سلامت نیوز: عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس از تشکیل کمیته سالمندان در مجلس خبر داد وگفت: در پی پیش‌بینی سونامی پیری کمیته سالمندان در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تشکیل شده تا از عوارض این معضل در آینده جلوگیری کند.

علی کائیدی در گفت ‌وگو با خانه ملت، با انتقاد از فقدان یک سیستم پیشگیرانه در کشور و به خصوص در وزارت بهداشت که سالها بر محور درمان متمرکز بوده، گفت: همیشه بعد از هر اتفاقی به فکر راه حل می‌افتیم، اما از هم‌اکنون می‌توان سونامی پیری را در کشور پیش‌بینی کرد که کمیسیون بهداشت با یک نگاه پیشگیرانه اقدام به تشکیل کمیته سالمندان برای مقابله با عوارض این معضل کرده‌است.

نماینده مردم پلدختر در مجلس شورای اسلامی، افزود: در همین راستا کمیسیون بهداشت ودرمان اقدام به تشکیل کمیته سالمندان کرد تا قبل از حاد شدن شرایط به فکر چاره‌ای باشد و در این راستا از نهادهای متولی مانند سازمان بهزیستی و کمیته امداد کمک گرفته خواهد شد و تصمیمات با همکاری این نهادها اتخاذ می‌شود.

کائیدی توضیح داد: در راستای تفکر پیشگیرانه و با ارزیابی روند سنی جمعیت متوجه شدیم که شیب سنی جامعه به سمت پیری رو به تند شدن است و کسی حاضر به پذیرش مسئولیت اجتماعی سالمندان نیست چرا که خانواده‌ها با مشکلات مالی زیادی روبه‌رو هستند و اغلب نمی‌توانند از سالمندان حمایت لازم را داشته باشند.

کائیدی گفت: مدت زیادی است که وزارت بهداشت به جای تمرکز بر پیشگیری، درمان‌محور شده البته این موضوع مربوط به چند دوره اخیر نبوده و یک موضوع زیربنایی است، تعداد بیمارستان‌ها در حال افزایش خبر از این رویکرد در چند دهه اخیر می‌دهد.

وی گفت: زمانی بیماریهای واگیر باعث مرگ و میر در کشور می‌شد، حال اینکه این موضوع در حال حاضر مربوط به بیماریهای غیرواگیر مانند بیماریهای قلبی و عروقی و بیماریهای مغزی است، این موضوع نشان از افزایش اهمیت پیشگیری در بحث درمان است، گاندی را برای مراسم افتتاح بیمارستانی دعوت کرده بودند که او با حضور در مراسم از مسئولان خواست به جای افزایش بیمارستان شرایط را به نحوی تغییر دهند که از تعداد بیمارستان‌ها کاسته شده و او را برای مراسم بستن درهای بیمارستان دعوت کنند.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی توضیح داد: فرهنگ پیشگیری در کشور چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و این موضوع بیشترین صدمات و هزینه‌ها را در حوزه بهداشت و درمان بر کشور تحمیل کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha