سلامت نیوز : آمارهای ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز نشان می‌دهد که در 6 ماهه نخست امسال مصرف شیشه نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است. علاوه بر آگاه‌سازی که حتما نقش مهمی در کاهش مصرف دارد، بحث نگران کننده تغییر مصرف و روی آوردن به مصرف هرویین است.

ماده‌ای که عوارضی به سختی ماده مخدر شیشه برای معتاد ایجاد می‌کند. گفت‌وگوی «حمایت» با «مهدی صفاری»، درمانگر اعتیاد را در این زمینه بخوانید.

در سال‌های اخیر مخدر پرطرفدار جوانان چه ماده‌ای بود؟
در سال‌های اخیر برخی از جوانان به دلیل مصرف آسان به مواد مخدر صنعتی مانند: شیشه، کراک و قرص‌های روان‌گردان روی آورده بودند به‌طوری که از سوی مسئولان احساس خطر شد اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که هرویین به‌زودی به چرخه مصرف مواد مخدر باز می‌گردد و بازار مصرفی اروپا را فرا می‌گیرد.

میزان سوء مصرف مواد مخدر در میان زنان و مردان چقدر است؟
بررسی‌ها نشان می‌دهد که حدود 6 درصد مصرف‌کنندگان مواد مخدر را زنان و بیشتر از 93 درصد را مردان تشکیل می‌دهند.

زمینه اعتیاد با چه ماده مخدری فراهم می‌شود؟
همه ما باید توجه داشته باشیم که هیچ فردی مصون از اعتیاد نیست و ممکن است همه کسانی که حتی تصور آن را نداشته باشند روزی معتاد شوند. بنابراین اعتیاد به شغل و سن توجهی ندارد. بیشتر معتادان در مرحله نخست سیگاری بودند و آمارها نشان می‌دهد که ۹۰ درصد معتادان مصرف خود را با تریاک شروع کرده‌اند و در ادامه به سوی هرویین، کراک، شیشه و تزریق کشیده شده‌اند.

دلایل گرایش به مواد مخدر صنعتی چیست؟
مهم‌ترین عامل طریقه مصرف آن است، این مواد بدون نیاز به لوازم خاصی معمولا قابل مصرف است و بوی دود هم از این ماده‌ها بلند نمی‌شود. بنابراین معتادان تمایل به مصرف آن دارند در حالی که این مواد عوارض جبران‌ناپذیری به‌خصوص بر مغز وارد می‌کنند در صورت مصرف با دوز بالا آسیب‌های ایجاد شده گاهی برگشت‌ناپذیر است.

دلیل تغییر مصرف چیست؟
در سال‌های اخیر رسانه‌ها روی عوارض سوءمصرف مواد صنعتی تمرکز زیادی داشته‌اند و این موضوع در زمینه آگاه‌سازی جوانان موثر بوده است. البته افراد معتاد سرنوشت کسانی را که مواد صنعتی مصرف کرده‌اند را به چشم خود دیده‌اند بنابراین این موضوع‌ها نوعی ترس از مصرف مواد روان‌گردان در میان جوانان ایجاد کرده است.

این اتفاق خوب است؟
این موضوع را باید از دو منظر نگاه کرد. از یک نگاه ترک هرویین به دلیل وابستگی روانی سخت است و بسیاری از مواد مخدر روان گردان نیز از مشتقات این ماده محسوب می‌شود اما از روزنه خوب اگر به موضوع بنگریم عوارض هرویین از سایر مواد صنعتی بسیار کمتر است. بنابراین نباید خوشحال باشیم که معتادان به سمت هرویین گرایش داشته‌اند زیرا این ماده هم بسیار خطرناک است و تباهی زندگی را در پی دارد.

چرا مصرف‌ها به سمت روان‌گردان‌ها می‌رود؟
به‌طور کلی فشارهای عصبی و وجود بیماری‌های روحی مهم‌ترین دلیل گرایش به اعتیاد است به‌همین دلیل مصرف این مواد نوعی احساس خوشی کاذب در افراد ایجاد می‌کند. بنابراین کسانی که پرخاشگر هستند یا اطلاعات کافی درباره سوءمصرف مواد ندارند بیشتر به سمت این مواد کشیده می‌شوند. به‌طور کلی می‌توان از دست دادن نزدیکان، تجربه شکست‌های سنگین عاطفی، از دست دادن شغل، طلاق و ... را مهم‌ترین دلایل گرایش به اعتیاد به خصوص مواد روان گردان عنوان کنیم.

چه جایگاهی برای خانواده‌ها در فرایند ترک مواد مخدر قائل هستید؟
مصرف روان‌گردان‌ها با عوامل درون‌زا مرتبط است و تحت تأثیر ساختارهای اجتماعی و عوامل تربیتی و خانوادگی قرار دارد. بنابراین افراد به‌خصوص هنگام ترک نیازمند حمایت‌های همه جانبه از سوی خانواده خود هستند. اما نکته مهم اینجاست برخی خانواده‌ها این قدر زیاد فرد را مورد حمایت قرار می‌دهند که او احساس ترحم بیش از حد می‌کند و محیط اطراف را برای خود ناامن می‌بیند و در طرف دیگر خانواده‌هایی هستند که معتاد در حال ترک را رها می‌کنند این دو خانواده هیچ وقت نمی‌توانند به ترک اعتیاد کمک کنند.

چه رفتاری مثمر است؟
خانواده فقط باید در کنار فرد معتاد باشد و برای ترک مواد مخدر از او حمایت کند. نه زیادی روی در این حمایت و نه کم محلی مناسب نیست. خانواده‌ها باید حد میانه را رعایت کنند تا به نتیجه مطلوب برسند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha