سلامت نیوز: رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری كشور تاكید كرد: با زمین‌خواران، قاچاقچیان و متخلفان منابع طبیعی به طور جدی برخورد می‌شود.

 خداكرم جلالی معاون وزیر رجهاد كشاورزی در گفت‌وگو با ایسنا اظهار كرد:‌ روند تخریب جنگل‌ها و مراتع در طول تاریخ شكل گرفته است؛ به گونه‌ای كه جنگل‌های جهان زمانی حدود هشت میلیارد هكتار بوده‌ اما امروز به 3.9 میلیارد هكتار كاهش یافته است.

 به گفته وی در ایران نیز وسعت جنگل‌ها و مراتع حدود یك قرن گذشته 18 میلیون هكتار بوده كه امروز به 14 میلیون و 300 هزار هكتار كاهش یافته است.

 جلالی تاكید كرد: ارتقای فرهنگ منابع طبیعی و آشنایی با حقوق آن در راستای حفظ جنگل‌ها و مراتع در دستور كار سازمان جنگل‌ها قرار دارد؛ به گونه‌ای كه مردم و بهره‌برداران حقیقی با مسائل فنی و علمی آشنا شوند تا بتوانند بهره‌برداری پایدار و مناسبی از جنگل‌ها و مراتع داشته باشند.

 رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری كشور ادامه داد: توسعه فرهنگ حفظ منابع طبیعی و رعایت اخلاق و حقوق منابع طبیعی باید در كنار دیگر مسائل مانند حفاظت از جنگل‌ها و مراتع با سازوكاری بهتر و پتانسیل قوی‌تر مدنظر قرار گیرد.

ناوگان اطفاء حریق در شأن وسعت جنگل‌ها نیست


 وی افزود: ناوگان اطفاء حریق در حال حاضر در شأن وسعت جنگل‌ها و كشوری مانند ایران نیست و باید حداقل امكانات و زیرساخت‌های مناسب برای آن در نظر گرفته شود.

 معاون وزیر جهاد كشاورزی اظهار كرد: یكی دیگر از برنامه‌های سازمان جنگل‌ها و مراتع در شرایط كنونی توسعه و بهره برداری با محوریت مشاركت مردم است؛ به گونه‌ای كه مردم خودشان در بهره‌برداری پایدار و حفاظت از جنگل‌ها و منابع طبیعی مشاركت داشته باشند چراكه یكی از اولویت‌های سازمان این است كه از بهره‌بردارانی كه از معیشتشان به مراتع و جنگل‌ها بسته است حمایت كند تا آن‌ها بتوانند براساس اصول علمی و فنی با مجوز سازمان جنگل‌ها و مراتع كشور به بهره‌برداری پایدار بپردازد.

برخورد جدی با زمین‌خواران، قاچاقچیان و متخلفان منابع طبیعی


جلالی تاكید كرد:‌ هر گونه بهره‌برداری از انفال از نظر شرعی و قانونی باید با مجوز سازمان جنگل‌ها و مراتع باشد و این سازمان به شدت با زمین خواران، قاچاقچیان و متخلفان برخورد می‌كند اما در كنار مردم در راستای توسعه بهره برداری پایدار از جنگل‌ها و مراتع است.

 رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری كشور تصریح كرد: مشاركت در بهره‌برداری از جنگل‌ها و مراتع بدون انگیزه اقتصادی امكانپذیر نیست و اگر در برنامه‌های مربوط به حفاظت، احیا و توسعه مشاركتی صورت گیرد باید در راستای توسعه پایدار باشد تا انگیزه اقتصادی نیز منطقی شود.

بهره‌برداری از گیاهان دارویی جایگزین محصولات اساسی می‌شود


 وی ادامه داد:‌ سازمان جنگل‌ها و مراتع با توجه به ماموریت حاكمیتی كه دارد بسیاری از فعالیت‌ها، خدمات و منافعی كه در بهره برداری از جنگل‌ها و مراتع است به بهره برداران حقیقی واگذار می‌كند؛ به عنوان مثال طرح‌های جنگل‌داری را با تعیین حدود مشخص در نظر گرفته است تا بهره برداران ضمن متعهد شدن به رعایت شرایط خاص بتوانند به بهره برداری بپردازند.

 رییس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری كشور گفت: یكی دیگر از برنامه‌های مهم سازمان جنگل‌ها و مراتع در راستای حفظ پوشش گیاهی جنگل‌ها و مراتع این است كه بهره برداری محصولات فرعی مانند گیاهان دارویی را جایگزین بهره‌برداری از محصولات اساسی كند كه این كار با مشاركت مردم امكان پذیر بوده و اقتصادی‌تر به نظر می‌رسد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha