وزیر بهداشت، از ارائه چند گزینه و پیشنهاد برای تعیین سرانه درمان خبر داد و گفت: اگر بحث پزشک خانواده به عنوان اساس سیستم ارائه خدمات به مردم قرار بگیرد و بیمه ها سلامت محور شوند، کمتر دچار مشکل خواهیم شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، دکتر کامران باقری لنکرانی که عصر سه شنبه در نشست خبری مشترک با مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت به سئوالات خبرنگاران پاسخ می داد، اظهار داشت: برای تعیین سرانه درمان دو بحث داریم.نخست اینکه بخواهیم سیستم فعلی را حفظ کنیم و دوم اینکه در نحوه ارائه خدمات و پوشش آن مداخله کنیم.

وی تصریح کرد: وزارت بهداشت بر همین اساس سرانه های مختلفی را پیشنهاد داده است که امیدواریم بهترین آنها مورد موافقت دولت قرار بگیرد.

وزیر بهداشت درعین حال به مشکلاتی که ازناحیه بیمه ها متوجه سرانه درمان است، اشاره کرد وافزود: طی 5 سال گذشته 600 نوع دارو به مجموع لیست دارویی کشور افزوده شده اما فقط 60 نوع آن تحت پوشش بیمه قرار گرفته است.

لنکرانی با تاکید بر اینکه هنوز بودجه 87 نهایی نشده و بر همین اساس نمی توان در خصوص مقدار سرانه درمان در سال آینده اظهار نظر کرد، گفت: اگر طرح پزشک خانواده گسترده شود و بیمه ها سلامت محور شوند، با سناریو جدیدتری می توانیم سطح خدمات را بالا ببریم و در عین حال فشار زیادی هم به بودجه وارد نمی شود.

سرانجام بیمه پایه 

وزیر بهداشت در پاسخ به سئوال یکی از خبرنگاران در خصوص طرح بیمه پایه که قرار بود با همکاری وزارت رفاه از ابتدای سال جاری اجرایی شود، گفت: وزارت بهداشت و رفاه در زمینه هایی از این طرح اختلاف نظر دارند که همین مسئله باعث شده در این مدت جلسات متعددی را برگزار کنیم تا بتوانیم به راه حلی برسیم.

وی، نقطه اختلاف وزارت بهداشت و رفاه را، در رابطه با بیمه های تجاری، مکمل و خدمات تحت پوشش بیمه ها عنوان کرد و افزود: وزارت بهداشت معتقد است که این مزایا باید حتما شامل خدمات حفظ کننده جان انسان باشد و ازهمین رو هنوزبا بیمه های تجاری به تفاهم نرسیده ایم.

لنکرانی، یکی از دلایل دستور رئیس جمهور برای پیگیری بحث های مربوط به سلامت در کارگروه ویژه را همین اختلاف نظرها عنوان کرد و گفت: با تشکیل کارگروه ویژه که با حضور نمایندگان رئیس جمهور خواهد بود، این مشکلات سریع تر و کارشناسی تر دنبال و پیگیری خواهد شد.

درمان بیماران صعب العلاج

لنکرانی در پاسخ به سئوال یکی دیگر از خبرنگاران در ارتباط با درمان رایگاه بیماران صعب العلاج به خصوص بیماران سرطانی، افزود: بر اساس بند "ب" تبصره 15 از بودجه سال 86، اعتباری به این امر اختصاص یافته بود که اخیرا (آبان) پول آن به حساب وزارت بهداشت واریز شده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: از همین رو با راه اندازی 15 مرکز برای رسیدگی به وضعیت این قبیل بیماران، ارائه خدمات در این مراکز تقریبا رایگان خواهد بود.

وی افزود: این مراکز ظرف دو هفته آینده راه اندازی خواهند شد و خدماتی که در این مراکز ارائه می شود، از کیفیت بالا و در عین حال هزینه ناچیز برخوردار خواهد بود.

تولید داروی درمان پای دیابتی

وزیر بهداشت از انجام مطالعات فاز سوم داروی گیاهی برای درمان پای دیابتی خبر داد و افزود: مهمترین علت قطع عضو در سالمندان مبتلا به دیابت، قطع پا است که با تهیه این دارو در داخل کشور، از مشکلات آنان کاسته خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه در بیماری پای دیابتی، خون رسانی به پا دچار اختلال می شود، گفت: مطالعات تهیه این دارو در فاز یک و دو با موفقیت به پایان رسیده و فاز سوم مطالعه نیز در مرحله انجام است و انتظار می رود که برای تولید و مصرف آن در داخل کشور، زمان زیادی منتظر نمانیم.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha