سلامت نیوز: وزیر جهادكشاورزی گفت‌: كشاورزی و صنعت دو بخش جدانشدنی است و در دنیای امروز نمی توان بدون ایجاد و توسعه صنایع تبدیلی و تكمیلی به تولید انبوه در كشاورزی فكر كرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از واحد مركزی خبر، محمود حجتی در مراسم افتتاح نخستین همایش نقش صنایع تبدیلی و غذایی در توسعه بخش كشاورزی با اشاره به اینكه دنیای امروز با افزایش جمعیت با مشكل تامین غذا روبرو است ، افزود: افزایش جمعیت و افزایش رفاه از عوامل مهم نگرانی برای تامین غذا است.

وی گفت: بنابراین افزایش بهره وری با توجه به محدودیت منابع تولید به ویژه آب و خاك ضروری است.حجتی اظهار داشت : كشاورزی باید از تولید معیشتی به تولید اقتصادی تبدیل شود.وزیر جهاد كشاورزی افزود : برای افزایش تولید و امنیت غذایی باید روش های كشت سطحی و سنتی به كشت علمی و تخصصی تبدیل شود.

حجتی گفت : نمی توانیم محصولی را بدون در نظر گرفتن مراحل پس از تولید مانند فرآوری تولید كنیم و باید نگران مسائل پس از تولید هم باشیم.

وی افزود : تا پیش از انقلاب بسیاری ازمحصولات كشاورزی در منطقه تولید و در همان جا مصرف می شد و در بخش شیلات عمده محصولات به علت نبود صنایع تبدیلی و تكمیلی در همان محدوده جغرافیایی مصرف می شد در حالی كه امروز با ایجاد سردخانه ها و صنایع كنسروسازی محدودیت برای مصرف این محصولات كاهش یافته است.

وزیر جهاد كشاورزی گفت : صنایع تبدیلی و تكمیلی با استفاده از فناوری های پیچیده و با عرضه محصولات فرآوری شده سبب ایجاد ارزش افزوده بیشتر در بخش كشاورزی و توسعه صادرات می شود.

حجتی همچنین به محدودیت های محیط طبیعی برای توسعه كشاورزی اشاره كرد و افزود : در همه جای دنیا و از جمله در كشور شاهد كاهش منابع پایه و آب و بروز بی تعادلی در محیط زیست هستیم ؛ بنابراین چاره كار در افزایش بهره وری از منابع پایه تولید است.

وی گفت : در سال های اخیر عمده مناطق جنوبی عراق از منابع آبی ، تالاب ها و دریاچه های آب شیرین بهره مند بود، اما امروز به علت ایجاد سدهای بالادست و بهره برداری نادرست از این منابع شاهد خشك شدن منابع آبی و بروز ریزگردها در این منطقه هستیم.

وزیر جهاد كشاورزی افزود: پدیده ریزگردها زیان های جبران ناپذیری ایجاد كرده كه یكی از آنها خشك شدن جنگل های منطقه زاگرس است.

حجتی گفت : بخش وسیعی از جنگل های زاگرس به ویژه در استان ایلام دچار خشكیدگی شده است.وی تاكید كرد : برای افزایش ضریب ایمنی غذا و تامین مناسب غذایی مورد نیاز جامعه باید به سمت تقویت تولید ملی و اقتصادی حركت كنیم تا با حفظ تعادل زیست محیطی و حفظ منابع پایه بیشترین و باكیفیت ترین محصول را تولید كنیم.

وزیر جهاد كشاورزی ابراز امیدواری كرد با تلاش دولت و بخش خصوصی و توسعه صنایع تبدیلی و تكمیلی محصولات فرآوری شده كشاورزی با بهترین شرایط و كیفیت به بازارهای هدف صادر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha