مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، تامین سلامت مردم را تنها وظیفه وزارت بهداشت ندانست و گفت: وظیفه وزارت بهداشت، آگاهی رسانی در زمینه پیشگیری از بیماریها است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل ازمهر، دکتر حسین جزایری در نشست خبری مشترک با دکتر کامران باقری لنکرانی، وزیر بهداشت که عصر سه شنبه در ساختمان اصلی وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار داشت: وضعیت سلامت در ایران قابل مقایسه با سالهای قبل نیست.

وی گفت: کارهای زیادی در زمینه سلامت مردم صورت گرفته که نشان از توجه مسئولان امر دارد، به طوری که سایر کشورها باید ایران را الگوی خود قرار دهند.

مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، با اعلام اینکه تامین سلامت برای همه وظیفه همگانی است، افزود: در برخی مواقع باید قدری سیاستمدارانه رفتار کنیم و در نظر داشته باشیم که تامین سلامت تنها وظیفه وزارت بهداشت نیست.

جزایری که از سال 1982 تا کنون در این سمت فعالیت دارد، به مدت 7 سال نیز وزیر بهداشت عربستان سعودی بوده است و همچنین پزشک و متخصص جراحی است، افزود: وجود سلامت در یک جامعه تنها به زیاد بودن پزشک، آزمایشگاه و... نیست.

جزایری در خصوص آنفلوآنزای پرندگان در منطقه نیز گفت: اگر افرادی که در امر سلامت دخیل هستند، وظایف شان را به درستی انجام ندهند، عوارض آن گریبانگیر وزارت بهداشت خواهد شد.

مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، افزود: اگر همکاری لازم ایجاد نشود، دیر یا زود شاهد جهان گیری آنفلوآنزای پرندگان خواهیم بود.

وی گفت: در حال حاضر ویروس این بیماری از پرندگان به انسان منتقل می شود و این مسئله زیاد نگران کننده نیست اما در صورتی که ویروس بیماری از انسان به انسان منتقل شود، شرایط تغییر کرده و اوضاع وخیم تر خواهد شد.

جزایری با اشاره به ویروس H5N1 که نوع کشنده آنفلوآنزای پرندگان است، افزود: در کشورهای ویتنام و اندونزی قربانیان زیادی داشته ایم و کسانی که تماس نزدیک با پرندگان مبتلا داشته اند، این ویروس را گرفته اند.

وی در عین حال تصریح کرد: میزان کشندگی این ویروس در انسان به شدت پرندگان نبوده است اما برای تهیه واکسن آن از نوع انسان به انسان، بین 3 تا 4 ماه زمان لازم است.

مدیر منطقه مدیترانه شرقی سازمان جهانی بهداشت، از وجود دارویی برای درمان این بیماری خبر داد و افزود: این دارو برای پیشگیری از بیماری کاربرد ندارد.

وی تاکید کرد: این بیماری می بایست در مناطق و لکه های محدودی نگه داشته شود و اجازه پخش آن را ندهیم.

جزایری در ادامه در خصوص سهم پرداختی مردم از هزینه های درمانی در کشورهای منطقه مدیترانه شرقی، گفت: این وضعیت در کشورهای مختلف، متفاوت است. در برخی کشورها سهم دولت 10 درصد و در برخی تا 70 درصد است.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha