یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۱
کد خبر: 84973

سلامت نیوز : عضو جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران گفت: عوامل خطر ساز، زمینه ساز افزایش ابتلا به بیماری یا عادات فردی هستند. این عوامل می‌تواند باعث افزایش گرایش به مصرف دخانیات نیز شود.

دکتر نصیر دهقان در در گفت‌وگو با (ایسنا)، علم همه‌گیر شناسی به مطالعه شیوع بیماری در جمعیت‌های بزرگ می پردازد و تاثیر عوامل مختلف زیست-شناختی و محیطی شایع و دخیل در ابتلای به بیماری‌ها را بررسی می‌کند.

وی ادامه داد: در این علم عوامل خطرساز ابتلا به یک بیماری خاص شناخته می‌شوند؛ بعضی از عوامل زمینه ساز ابتلا به بیماری‌ها و عادت‌های فردی را می‌توان تغییر داد به این صورت که با تغییر این عوامل می‌توان شانس ابتلا به آن عادات، تمایلات و بیماری‌ها را کاهش و یا افزایش داد.

به گفته این عضو جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران، همه عوامل خطر مرتبط با اعتیاد به نیکوتین شامل سن، جنس، نژاد، همه‌گیر بودن مصرف سیگار، بیماری‌های روانی، تحصیلات و وضعیت اقتصادی و اجتماعی افراد می‌شود.

دکتر دهقان ادامه داد: نوجوانان به دلیل عوامل زیست شناختی و رشدی، سریع‌تر به نیکوتین معتاد می‌شوند. همچنین مشاهدات نشان داده است که اکثر سیگاری‌های نوجوان مذکر هستند.

وی افزود: شیوع مصرف سیگار در سفیدپوستان بیشتر از سایر نژادها است و بالغین مذکر بیشتر به سیگار روی می‌آورند، اما زنان نیز به دلیل افزایش اشتغال بیشتر در محیط کار در معرض دود سیگار قرار دارند. ترک سیگار در زنان سخت‌تر از مردان است.

عضو انجمن بین المللی تحقیقات تنباکو و سیگار تصریح کرد: شیوع مصرف سیگار در سفیدپوستان آریایی (قفقازی‌ها) و بومیان آمریکا بیش‌تر است و در آمریکایی‌های آفریقایی تبار و آمریکای لاتین و آمریکایی‌های آسیایی تبار کمتر است.

دکتر دهقان با بیان این که مصرف سیگار در والدین و هم سن و سال‌ها تاثیر زیادی بر مصرف سیگار در افراد دارد، گفت: الگوبرداری، عامل بسیار قدرتمندی در یادگیری است و شیوع مصرف سیگار در خانواده‌هایی که والدین آن‌ها سیگار می‌کشند بیشتر است.

وی تاکید کرد: عامل اثرگذار قوی‌تر مصرف سیگار، در همتاها است. مصرف سیگار در همتاهای یک نوجوان اثر بسیار بیشتری نسبت به مصرف سیگار توسط والدین او دارد.

عضو جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با اشاره به تاثیر بیماری‌های روانی گفت: درصد بالایی از مبتلایان به بیماری‌های روانی، سیگاری هستند.

دهقان ادامه داد: کودکان و نوجوانان مبتلا به اختلالات روان پزشکی بیشتر در معرض خطر هستند و گرایش به مصرف سیگار در مبتلایان به اختلال پرتحرکی و نقص توجه و اختلالات ارتباطی بیشتر است.

به گفته وی ارتباطی قوی بین سیگار و الکل وجود دارد و معتادان به الکل بیشتر سیگار می‌کشند.

عضو جمعیت مبارزه با استعمال دخانیات ایران با اشاره به این که تحصیلات یا وضعیت‌های اقتصادی و اجتماعی پایین نیز میزان مصرف سیگار را افزایش می‌دهد، گفت: امروزه مصرف سیگار در بین افراد با تحصیلات کم و وضعیت اقتصادی – اجتماعی پایین بیشتر از افراد متوسط و تحصیلکرده دیده می‌شود. همچنین مصرف سیگار در جوامع در حال توسعه بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha