یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۵۲
کد خبر: 84977

سلامت نیوز : دبیر انجمن علمی طب فیزیکی و توانبخشی ایران با اشاره به فرا رسیدن بیستم اکتبر؛ روز جهانی پوکی استخوان گفت: اصلاح محیط داخلی منازل و معابر و پیشگیری از زمین خوردن از مهمترین مواردی است که سبب بهبود کیفیت زندگی در مبتلایان به پوکی استخوان می‌شود و در بسیاری موارد اهمیت آن از درمان‌های دارویی بیشتر است.

دکتر سید احمد رییس‌السادات در گفت‌وگو با (ایسنا)، تاکید کرد: با توجه به پیر شدن جمعیت و تنوع بیماری‌ها در سالمندان، برنامه‌ریزی جهت ارتقای سلامت سالمندان یکی از مهمترین وظایف سیاست‌گذاران سیستم بهداشت و درمان کشور محسوب می‌شود.

وی افزود:‌ از مهمترین بیماری‌های دوران سالمندی می‌توان به پوکی استخوان اشاره کرد. پوکی استخوان یا استئوپروز، شایع‌ترین بیماری متابولیک استخوان است. اهمیت پوکی استخوان به حدی است که سازمان بهداشت جهانی روز 28 مهر (20 اکتبر) را به عنوان روز جهانی استئوپروز نام‌گذاری کرده است.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: این بیماری هم به دلیل اختلالاتی که در کیفیت زندگی ایجاد می‌کند و هم به علت شکستگی‌های ناشی از کاهش تراکم استخوان که بیشتر در لگن و ستون فقرات ایجاد می‌شود، هزینه‌های سنگینی را بر سیستم بهداشت و درمان کشور تحمیل می‌کند.

رییس‌السادات به ارائه راهکارهای پیشگیری از ابتلا به پوکی استخوان پرداخت و گفت: تغذیه مناسب در دوران کودکی، نوجوانی و جوانی و نیز دوران بارداری و شیردهی در کنار فعالیت فیزیکی مناسب و پرهیز از عادات غلط مانند کشیدن سیگار و الکل از مهمترین عوامل پیشگیری‌ کننده از کاهش تراکم استخوان به شمار می‌روند.

این متخصص طب فیزیکی و توانبخشی ادامه داد: مصرف فرآورده‌های لبنی چون شیر، ماست، کشک و دوغ کم نمک، سبزیجات، حبوبات و میوه‌های تازه استفاده متعادل از مواد غذایی پروتیئنی مانند ماهی و تخم مرغ، پرهیز از مصرف بی‌رویه نوشابه‌های گازدار و قهوه از جمله توصیه‌های غذایی مناسب در پیشگیری از پوکی استخوان است.

به گفته دبیر انجمن علمی طب فیزیکی و توانبخشی اگرچه استفاده صحیح و به‌ جا از مکمل‌ها و ویتامین‌ها از جمله کلسیم، ویتامین دی می‌تواند نقش مفیدی داشته باشند، اما نباید به هیچ وجه به عنوان یک درمان روتین و یا به عنوان جایگزین تغذیه طبیعی و فعالیت فیزیکی مناسب در نظر گرفته شود.

رییس‌السادات با بیان اینکه تشخیص استئوپروز عمدتا براساس روش‌های آزمایشگاهی و تصویربرداری صورت می‌پذیرد، اظهار کرد: علت این امر این است که پوکی استخوان از نظر بالینی یک بیماری خاموش است و تا وقتی که شکستگی در استخوان اتفاق نیفتاده باشد درد و شکایت جدی ایجاد نمی‌کند و نمی‌توان به وجود آن پی برد. همچنین گرافی (عکس ساده) به دلیل حساسیت ناکافی ارزش کمی در تشخیص زودرس استئوپروز دارد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به ضرورت تشخیص بموقع پوکی استخوان تاکید کرد و گفت: سنجش تراکم استخوان در زنان یائسه، زنان دارای عوامل خطر ابتلا به پوکی استخوان و نیز همه زنان بالای 65 سال سن توصیه می‌شود.

وی افزود: مبتلایان به کمبود هورمون زنانه استروژن، سابقه فامیلی پوکی استخوان، دیابت و بیماری‌های تیروئید، کلیه و کبد و نیز یائسگی زودرس از جمله عوامل خطر ابتلا به پوکی استخوان هستند. البته افرادی که کورتون مصرف می‌کنند در سنین پایین‌تری نیاز به انجام سنجش تراکم استخوان دارند.

دبیر انجمن علمی طب فیزیکی و توانبخشی درباره روش‌های درمانی پوکی استخوان نیز توضیح داد:‌ از مهمترین درمان‌های غیرجراحی و غیردارویی می‌توان به ورزش درمانی مناسب اشاره کرد. در مبتلایان به پوکی استخوان ضعف عضلات و افزایش خمیدگی پشت ممکن است سبب کاهش تعادل مبتلایان و نهایتاً افزایش خطر سقوط (زمین خوردن) در آنها شود.

رییس‌السادات اضافه کرد: به طور کلی ورزش‌های تحمل‌ کننده وزن، ورزش‌های تعادلی و ورزش‌های راست‌ کننده عضلات ستون فقرات پشتی از بهترین ورزش‌های رایج در مبتلایان به پوکی استخوان به شمار می‌رود.

وی با اشاره به اینکه اگرچه ورزش‌های آبی و شنا در افزایش تراکم استخوان مفید نیستند،اما به دلیل اثرات مفید قلبی و عروقی و نیز سودمندی‌شان در ایجاد تناسب اندام از جمله ورزش‌های توصیه شده اند، اظهار کرد: پیاده‌روی بخصوص در سطوح غیر شیب‌دار، ساده‌ترین و مفیدترین ورزش در مبتلایان به پوکی استخوان به شمار می‌روند.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی ادامه داد: البته انجام ورزش‌های رزمی و ورزش‌های پر برخورد مانند فوتبال و همچنین دویدن‌های سریع در سالمندان مبتلا به پوکی استخوان توصیه نمی‌شود زیرا این ورزش‌ها ممکن است منجر به زمین خوردن و شکستگی‌های ناشی از آن شوند. اخیرا ورزش "تای‌چی" که ریشه در ورزش‌های رزمی سنتی چینی دارد به عنوان ورزش مفید در سالمندان شناخته شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha