یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۴:۰۵
کد خبر: 84989

سلامت نیوز : سرپرست دانشگاه علوم پزشکی لرستان گفت: سرطان‎های شایع در لرستان شامل پوست، معده، پستان، مثانه، مری، کولورکتال، پروستات، تیروئید، غدد لنفی و کلیه است.

امیدعلی پاپی در گفت‎وگو با (ایسنا)، افزود: سرطان‎ها از مهمترین بیماری‎های غیرواگیر هستند که بار بیماری عمده‎ای را به جامعه تحمیل می‎کنند.

وی با بیان این‌که سرطان دومین عامل شایع مرگ‎ومیر در کشورهای توسعه یافته و سومین عامل مرگ در کشورهای در حال توسعه است، اظهار کرد: در حال حاضر سرطان عامل 12 درصد مرگ‎ومیر در جهان است که در سال‎های آینده روندی رو به رشد خواهد داشت.

پاپی با اشاره به این‌که سرطان در ایران سومین عامل مرگ‎ومیر است و سالانه بیش از 30 هزار نفر در کشور جان خود را در اثر این بیماری از دست می‎دهند، اضافه کرد: با افزایش امید به زندگی و افزایش درصد سالمندی انتظار می‎رود موارد بروز سرطان در دهه آینده به 2 برابر افزایش یابد.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی لرستان با بیان این‌که سرطان‎ها علایم متفاوتی دارند که معمولاً مربوط به محل ضایعه است، اظهار کرد: کاهش وزن، تب بدون علت، تغییر طولانی مدت در اجابت مزاج در افراد مسن، زخمی که بهبود نیابد، سیری زودرس و کاهش اشتها به همراه کاهش وزن از علایم شایع سرطان است.

وی با تاکید بر این‌که 1.3 درصد سرطان‎ها در صورت تشخیص زودرس در مراحل اولیه قابل معالجه و درمان هستند، گفت: 90درصد سرطان ریه ناشی از مصرف دخانیات است. یکی از عواملی که سرطان‎زایی آن صد درصد به اثبات رسیده مصرف دخانیات، قلیان، پیپ و مشروبات الکلی است.

سرپرست دانشگاه علوم پزشکی لرستان با اشاره به این‌که سه علت بروز سرطان کبد، بیماری‎های هپاتیت B،C،D است، اظهار کرد: یکی از راه‎های انتقال، تزریق‎های مشترک مواد مخدر است.

وی ادامه داد: 30 درصد سرطان‎ها به انواع رژیم غذایی انسان بستگی دارد و مصرف میوه و سبزی و فیبر با کاهش خطر سرطان کولون و رکتوم، حلق، حنجره، ریه و مری در ارتباط است. همچنین مصرف گوشت قرمز و چربی باعث افزایش برخی سرطان‎ها مانند سرطان کولون می‎شود.

این مقام مسئول عنوان کرد: مشاهده می‎شود میزان ابتلا به برخی سرطان‎ها مانند پستان، کولون، معده، پروستات، ریه، تخمدان و سرطان خون در بین افراد خانواده‎هایی که سابقه ابتلا به سرطان دارند بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha