یکشنبه ۸ بهمن ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 850

دانشمندان اعلام كردند بدن یك سوسك دارای سفیدترین رنگی است كه تاكنون در طبیعت مشاهده شده و با استفاده از كشف جدید می‌توان رنگهای سفیدی ساخت و با لایه بسیار نازكی از آنها سطح اجسام را كاملا سفید كرد.

سوسکی که سفیدترین موجود جهان شد
به گزارش سلامت نیوزبه نقل از  سایت اینترنتی "لایو ساینس"، سر، بدن و پاهای نوعی سوسك موسوم به "سیفوكیلوسCyphochilusكه به عنوان آفت مزارع نیشكر در جنوب شرقی آسیا شناخته می‌شود، از چندین لایه پولك بسیار نازك پوشیده شده كه رنگ این پولكها از رنگ شیر خوراكی، دندان و بسیاری مواد سفید رنگ دیگر موجود در طبیعت، سفیدتر است. این پولكها فوق‌العاده نازك هستند و ضخامت آنها حدود نصف ضخامت یك گلبول قرمز انسان است. تمامی رنگهای سفید ساخته شده توسط بشر به گونه‌ای هستند كه برای سفید كرن سطح یك جسم توسط آنها، ضخامت لایه رنگ مورد استفاده باید دست كم 100برابر ضخامت این پولكهای سفید رنگ در سوسك مذكور باشد.
به گفته "پیت ووكوسیك" محقق فیزیك نور در دانشگاه "اكستر" لندن، با استفاده از كشف جدید شاید روشهای ساخت كاغذهای سفید، مواد سفیدكننده دندانها و حتی میزان روشنایی لامپها و نمایشگرها در آینده متحول شود.
اغلب رنگهای سطح بدن جانداران مختلف معمولا در اثر وجود رنگدانه‌ها ایجاد می‌شوند. این رنگدانه‌ها به طور مثال همانند آنچه در بالهای رنگی پروانه‌ها رخ می‌دهد، در پی تابیده شدن نور به آنها، طول موجهای مشخصی از نور را جذب و طول موجهای مشخص دیگری را بازتاب می‌كنند و سبب ایجاد رنگهای معینی برای بیننده می‌شوند.
در برخی موارد دیگر از ایجاد رنگها در طبیعت نیز ساختارهای بسیار ریزی از مواد دخیل هستند كه سبب می‌شوند در نور بازتاب شده از سطحشان برخی طول موجهای نور تقویت و برخی طول موجهای دیگر تضعیف شوند كه این پدیده نیز سبب پیدایش رنگهای متنوع می‌شود(رنگهایی كه در سطح حبابهای صابون و نیز پرهای طاووس دیده می‌شوند، از این طریق بوجود می‌آیند).
"ووكوسیك" و همكارانش در این مطالعه ساختارهای بوجود آورنده رنگ سفید در طبیعت را جستجو كردند. به گفته این محقق، یك جسم برای ایجاد رنگ سفید باید بتواند تمامی طول موجهای نور مریی را به صورت تصادفی و همزمان از سطح خود بازتاب كند تا تركیب این طول موجها كه هر یك دارای یك رنگ هستند، سبب ایجاد رنگ سفید از دید بیننده شود.
این محقق در جستجوی حیوانات سفید رنگ موجود در طبیعت از موتورهای جستجوی اینترنتی استفاده كرد و متوجه شد سوسكهای "سیفوچیلوس" دارای سفیدی كم‌نظیری هستند. وی با استفاده از میكروسكوپهای الكترونی پولكهای بدن این سوسك را بررسی كرد و متوجه شد این پولكها در سطح میكروسكوپی دارای ساختارهای میله مانندی هستند كه این میله‌ها به صورت تصادفی در جهات و زاویه‌های مختلف قرار گرفته‌اند اما ابعاد آنها و نیز فاصله آنها از یكدیگر دارای تعادل دقیقی است.
این ساختار سبب بازتاب گسترده تمامی طول موجهای نور تابیده شده بدان می‌شود و بدین ترتیب حتی سطح بسیار نازكی از این ساختار، بسیار سفید و روشن به نظر می‌رسد.
گزارشی از كشف اخیر در شماره هفته گذشته نشریه "ساینس" منتشر شده‌است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha