یکشنبه ۲۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۵:۵۲
کد خبر: 85005
سلامت نیوز : دبیر انجمن جراحان ارتوپدی گفت: ضرب‌دیدگی در قسمت‌های نرم مثل بافت‌های نرم می‌تواند باعث پارگی تاندون، عصب یا شریان شود که اهمیت و خطر آن کمتر از شکستگی نیست و به درمان جدی نیاز دارد.

غلامعلی عکاشه در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: ‌ضرب‌دیدگی که به واسطه یک جسم فرو رونده یا آلات تیز به وقوع می‌پیوندد، در مرحله اولیه به پوست فشار می‌آورد و در ادامه می‌تواند بسته به شدت آن به عضلات، تاندون، عصب و استخوان آسیب وارد کند.

دبیر انجمن جراحان ارتوپدی گفت: اگر شدت ضربه خفیف باشد، پوست آزرده می شود و خونمردگی در سطح پوست نمایان می‌شود اما اگر ضربه شدید باشد می‌تواند به بافت‌های نرم آسیب برساند.

عضو هیئت مدیره جامعه جراحان تصریح کرد: اگر شدت ضربه زیاد باشد به استخوان منتقل و باعث قطع ارتباط استخوان می‌شود که شکستگی به آن اتلاق می‌شود.

متخصص و جراح استخوان ادامه داد: اولین اخطار در مواجهه با ضرب‌دیدگی، بی‌حرکت نگاه داشتن عضو با یک آتل یا باند برای التیام تورم و درد حاصله است.

دبیر انجمن جراحان ارتوپدی افزود: قرار دادن کیسه یخ بر روی موضع آسیب‌دیده تا رسیدن به مرکز درمانی نیز ضروری است.

وی درباره اختلاف ضرب‌دیدگی با شکستگی گفت: در شکستگی فرد با درد بیشتر، ناتوانی و تغییر شکل در عضو آسیب‌دیده مواجه است حتی خونریزی جلدی و داخل جلدی نیز بیشتر است.

عضو هیئت مدیره جامعه جراحان بیان داشت: در ضرب‌دیدگی با توجه به اینکه استخوان که محور اسکلتی و محور نگهدارنده بدن است می‌تواند در موارد شدید آسیب ببیند و عملکرد آن ناحیه مختل شود.

عکاشه افزود: ضرب‌دیدگی و شکستگی هر دو به مراجعه به پزشک و درمان جدی نیاز دارند، البته در بسیاری موارد درمان جدی به معنای عمل نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha