چهارشنبه ۱۴ آذر ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 8501

نتیجه پژوهشی در كشورمان نشان می دهد ، با مصرف خرما می توان احتمال ابتلا به پوسیدگی دندان را كاهش داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شبكه خبر، به نوشته نشریه پزشكی ارمغان دانش ، عصاره خرما با جلوگیری از رشد میكروب عامل پوسیدگی دندان ، احتمال ابتلا به این عارضه را كاهش می دهد.

به گفته محققان ، پوسیدگی دندان شایع ترین عفونت باكتریایی در انسان است كه علت اصلی آن استرپتوكوك میوتانس است . تحقیقات نشان داده است : مصرف بعضی مواد غذایی با جلوگیری از رشد استرپتوكوك میوتانس از پوسیدگی دندان جلوگیری می كند.

پژوهشگران دانشكده پزشكی دانشگاه علوم پزشكی یاسوج با همكاری بخش میكروبیولوژی دانشكده پزشكی دانشگاه علوم پزشكی شیراز در مطالعه ای اثر خرما را بر رشد استرپتوكوك میوتانس در محیط آزمایشگاهی بررسی كردند. برای انجام دادن این پژوهش، پس از كشت استرپتوكوك میوتانس، محیط های كشت حاوی خرما با استفاده از میوه، شیره و عصاره خرما با غلظت های مختلف تهیه و میكروارگانیسم استرپتوكوك میوتانس در این محیط ها كشت داده شد.

بر اساس این بررسی ، پس از 24 ساعت استرپتوكوك میوتانس در محیط های با غلظت كم خرما رشد اندكی داشت، اما با افزایش غلظت خرما میكروب ها نتوانستند در محیط كشت رشدكنند.

به گفته پژوهشگران كشورمان : با توجه به اثر بازدارندگی خرما از رشد استرپتوكوك میوتانس می توان از خرما برای كاهش میزان بروز پوسیدگی دندان استفاده كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha