سلامت نیوز : التهاب گوش میانی یکی از شایع‌ترین انواع بیماری در سنین کودکی است و برای درمان اغلب موارد ابتلا به این التهاب نیازی به درمان‌های آنتی‌بیوتیکی نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ سید سجاد خرم روز عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج  با اشاره به آغاز فصل سرما و امکان شیوع برخی بیماری‌ها، افزود: التهاب گوش میانی یکی از مهم‌ترین بیماری‌های دوران کودکی است که سبب افزایش مراجعه کودکان به پزشک و هم‌چنین افزایش مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در این سنین  می‌شود.

خرم‌روز اظهار کرد: 50 تا 85 درصدکودکان در سنین سه تا پنج سالگی حداقل یک بار بیماری التهاب حاد گوش میانی را تجربه می‌کنند.

این دکترای میکروبیولوژی ادامه داد: علاوه بر باکتری‌هایی مانند استرپتوکوک پنومونیه و هموفیلوس آنفلوانزه، عوامل ویروسی و همچنین عوامل آلر‍‍‍‍ژن نیز سبب التهاب گوش میانی می‌شوند.

انواع بیماری التهاب گوش میانی

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج با اشاره به دو نوع شناخته شده بیماری التهاب گوش میانی، تصریح کرد: نوع حاد (Acute otitis media; AOM) و همراه با ترشحات (Otitis media with effusion;OME)  دو فرم اصلی التهابات گوش میانی هستند.

خرم‌روز ابراز داشت: در نوع حاد بیماری التهاب گوش میانی،  ترشحات در همراهی با یکی از علائم التهاب گوش میانی مثل درد، تحریک‌پذیری یا سوراخ شدگی پرده صماخ دیده می‌شود، اما در حالتی که همراه با ترشحات باشد (OME) علاوه بر ترشح گوش میانی، سایر علائم مربوط به عفونت حاد دیده نمی‌شود.

وی سن کودک را نیز در زمینه ابتلا به دو نوع متفاوت بیماری التهاب گوش میانی موثر دانست و گفت: شایع‌ترین گروه سنی مبتلایان به نوع حاد التهاب گوش میانی، کودکان 6 تا 11 ماهه هستند و با  بزرگ‌تر شدن کودکان، احتمال ابتلا به این بیماری کاهش می‌یابد.

این عضو هیئت علمی دانشگاه، افزود: به طور کلی تا  سن 3 سالگی، 60 تا 70 درصد از کودکان به التهاب حاد گوش میانی مبتلا می‌شوند که این میزان در سن  7 سالگی به 90درصد می‌رسد.

مراقب کودکان مستعد به التهاب گوش باشیم

خرم‌روز اضافه کرد: کودکانی که تا سن دو سالگی بیش از 6 بار به عفونت حاد گوش میانی مبتلا شوند، به عنوان افراد مستعد التهاب گوش میانی در نظر گرفته شده و والدین باید در این زمینه بیشتر مراقب کودک خود باشند.

وی با بیان اینکه اغلب کودکان مبتلا به التهاب حاد معمولا به صورت خودبه‌خود بهبود یافته و نیازی به درمان آنتی‌بیوتیکی ندارند، اظهار کرد: در مواردی که بهبودی حاصل نشود، پزشک معالج با استفاده از مسکن‌ها و آنتی‌هیستامین‌ها به درمان کودک می‌پردازد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی یاسوج، یادآور شد: مناسب‌ترین آنتی‌بیوتیک‌ها برای درمان التهاب حاد گوش میانی، "آموکسی‌سیلین" است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha