سلامت نیوز:  مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا تاکید کرد: امروزه اولویت بخشیدن به موضوع تغذیه به منزله سرمایه گزاری در آینده ی مشترک جهانی ماست. این سرمایه گذاری باید سیستمهای  غذائی، کشاورزی، سلامت و نظام های آموزشی را درگیر نماید.

به گزارش سلامت نیوز، برنامه جهانی غذا سازمان ملل متحد، 16 اکتبر روز جهانی غذا را با تاکید بر اهمیت نقش تغذیه در تحول انسان ها، جوامع و اقتصاد و نیز بر نیاز محوری شدن این موضوع در تمامی ابعاد توسعه گرامی می دارد.

خانم ارثارین کازین، مدیر اجرایی برنامه جهانی غذا اظهار داشت: " پسران و دختران متأثر از کمبود تغذیه ای با موانعی در ارتباط با سلامت و عملکرد تحصیلی مواجه می شوند که نتیجتا در محیط کار پتانسیل فردی و ظرفیتشان را در زمینه مشارکت در جوامعی که در آن ها زندگی می کنند محدود می سازد."

وی  افزود: " امروزه اولویت بخشیدن به موضوع تغذیه به منزله سرمایه گزاری در آینده ی مشترک جهانی ماست. این سرمایه گذاری باید سیستمهای  غذائی، کشاورزی، سلامت و نظام های آموزشی را درگیر نماید."

امروزه حدود 842 میلیون نفر- بیش از یک هشتم جمعیت کل دنیا- از گرسنگی مزمن رنج می برند. حتی می توان گفت کمبود ویتامین ها و مواد معدنی لازم حدود 2 میلیارد نفر را از داشتن زندگی سالم محروم ساخته است.اگر جامعه جهانی به مدت 5 سال، هر ساله 1.2 میلیارد دلار روی افزایش میزان ریزمغذی ها سرمایه گذاری نماید ، مزایای حاصل از آن سلامت بهتر، کاهش مرگ و میر کودکان و افزایش درآمدهای آتی بوده که این خود دستاوردی به ارزش 15.3 میلیارد دلار خواهد داشت.

نگار گرامی، نماینده برنامه جهانی غذا در ایران گفت: " برنامه جهانی غذا در ایران به صورت ماهیانه برای 30،000 پناهنده افغان و عراقی ساکن 19 مهمانشهر واقع در سراسر کشور، سبد غذایی فراهم می نماید. همچنین به منظور ترویج تحصیل دختران پناهنده و از بین بردن شکاف جنسیتی، برای 3000 دانش آموز دختر و بانوان آموزگارشان و همچنین 200 تن از جوانانی که در کلاس های آموزش مهارت  کمیساریای عالی سازمان ملل متحد در امور پناهندگان شرکت می کنند سهمیه روغن توزیع می نماییم."

شعار امسال روز جهانی غذا "ایجاد سیستم های غذایی پایدار برای حصول امنیت غذایی و تغذیه ای" نامگذاری شده است.

در این جا به برخی از روش هایی که بواسطه آنها برنامه جهانی غذا در راستای ارائه کمک های غذایی به 97 میلیون نفر در سراسر دنیا برامر تغذیه تأکید می نماید اشاره می نماییم:
•    افزایش سریع تعداد کودکان و مادرانی که محصولات غذایی غنی شده را دریافت می کنند.
•    تمرکز بر اهمیت بازه 1000 روزه- دوران جنینی تا 2 سالگی- درست زمانی که کالری و مواد مغذی کافی برای رشد کامل از اهمیت بسزایی برخوردار است.
•    افزایش کمک از طریق "پرداخت نقدی و کوپن" در مواقعی که غذا در بازار موجود باشد. بدین ترتیب مصرف کنندگان  می توانند غذاهای تازه  و متنوع تری خریداری نمایند.
•    تاکید بر تنوع تغذیه ای و غذای تازه در برنامه تغذیه در مدارس، از طریق همکاری با کشاورزان و جوامع محلی
•    همکاری با شرکاء خصوصی و موسسات تحقیقاتی جهت ارزیابی تاثیر مواد مغذی در برنج های غنی شده موجود در وعده های غذایی مدارس.
•    حمایت از ایجاد اصول مستدل برای راهنمایی کشورها در سیاست گذاری و تبیین استراتژی های تغذیه ای مانند مطالعه اخیری که توسط اتحادیه افریقا با عنوان  "هزینه گرسنگی در افریقا" انجام شده است.

برنامه جهانی‌ غذا به همراه آژانس های همکار خود، سازمان خوارو بار و کشاورزی ملل متحد (FAO) و صندوق بین‌المللی توسعه کشاورزی(IFAD) ، روز جهانی‌ غذا را گرامی‌ می‌دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha