معصومه ابتکار روز گذشته اولین نشست خبری خود را از زمان مسئولیت گرفتن در سازمان محیط زیست برگزار کرد؛ نشستی که نشان از تغییر رویکرد سازمان محیط زیست در برابر خبرنگاران داشت.

آسیب‌ های 8 ساله محیط زیست چند ماهه برطرف نمی‌شود

سلامت نیوز : معصومه ابتکار روز گذشته اولین نشست خبری خود را از زمان مسئولیت گرفتن در سازمان محیط زیست برگزار کرد؛ نشستی که نشان از تغییر رویکرد سازمان محیط زیست در برابر خبرنگاران داشت. ابتکار پیش از این هم از خبرنگاران و فعالان مدنی حوزه محیط زیست خواسته بود سازمان متبوعش را برای انجام وظایفش یاری کنند. به نظر می‌رسد آمدن ابتکار به تنش‌های میان سازمان محیط زیست و فعالان این حوزه و همچنین خبرنگاران پایان داده باشد.

پروژه صنعتی؛ سود و محیط زیست در کنار هم

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ؛ هزینه‌های حفظ محیط زیست باید در راه‌اندازی پروژه‌های صنعتی در نظر گرفته شود»؛ این را معصومه ابتکار با تاکید می‌گوید. او در این نشست در پاسخ به سوال آرمان درباره راهکارهایش برای مجاب کردن صنایع و ادارات دولتی برای رعایت مسائل محیط زیست گفت که هم از راهکارهای تشویقی و هم از راهکارهای تنبیهی استفاده خواهد کرد؛ برخوردی که با تعامل شروع خواهد شد: «امروز لازمه فعالیت‌های صنعتی رعایت استانداردهای مدیریت، استانداردهای مدیریت محیط زیست، استانداردهای HSE و مسئولیت اجتماعی است. باید با صنایعی که مسئولیت اجتماعی را رعایت نکنند برخورد قانونی کرد.

خوشبختانه ما قانون جرایم آلایندگی داریم. بنا بر خوداظهاری است و صنایع باید آلایندگی‌های خود را اعلام کنند. تلاش ما در وهله اول برقراری تعامل است و بسته‌های تشویقی هم در نظر می‌گیریم. صنایعی که برای رفع آلایندگی خود تلاش و عمل و هزینه کنند قطعا مورد تشویق سازمان محیط زیست قرار خواهند گرفت. از طرفی هم صنایعی که به تعهدات خود عمل نکنند حتما سازمان بعد از تعامل و درخواست برنامه از اختیارات خود استفاده خواهد کرد». ابتکار برای ترغیب صنایع برای ایجاد تغییرات در کارخانه‌ها برای کاهش آلایندگی راهکار دیگری هم دارد: «اگر صندوق محیط‌زیست را فعال می‌کردیم، واحدهای صنعتی می‌توانستند از تسهیلات این صندوق برای رفع آلایندگی استفاده و مشکلات زیست‌محیطی خود را رفع کنند. تاکنون این صندوق باید فعال می‌شد چون هم قانونش وجود داشت و هم برنامه آن». رئیس سازمان محیط زیست اما نه بسته‌های تشویقی و نه جریمه‌ها را راه‌حل مناسبی نمی‌داند. از نظر او هر پروژه صنعتی باید هزینه‌های زیست‌محیطی را در نظر بگیرد و نگاه به مساله زیست‌محیطی باید تغییر کند.

رعایت مسائل محیط زیست منافاتی با سود‌ده بودن صنایع ندارد: «در طراحی و برنامه‌ریزی هر واحد صنعتی از همان ابتدا و زمانی که پروژه تنها روی کاغذ است باید مسائل محیط زیست و هزینه‌های آن را در نظر بگیرند. این هزینه‌ای نیست که سازمان محیط زیست یا وزارت بهداشت آن را تحمیل می‌کنند بلکه جزو هزینه‌های کار است. درنظر گرفتن مسائل محیط زیست بخشی از مسئولیت واحدهای صنعتی است. همان‌طور که برای کارگران خود برنامه‌ریزی می‌کنند، همان‌طور که برای خط تولید خود برنامه‌ریزی می‌کنند باید از همان ابتدا برای سیستم فاضلاب خود هم برنامه‌ریزی کنند. باید هزینه این کار را پیش‌بینی کنند و مدیریت پسماند خود را هم درنظر بگیرند.

این از الزامات کار است. این‌طور نیست که برای کارخانه‌ای برنامه‌ریزی کنید و بگویید که هزینه‌های محیط زیست هزینه‌های اضافی است. این نگاه باید تغییر کند. زمانی که قرار است پژوهش اقتصادی انجام شود باید هزینه‌های محیط زیستی را هم درنظر بگیرند. با وجود هزینه‌های زیست‌محیطی هر پروژه باید توجیه اقتصادی هم وجود داشته باشد. در غیر این صورت کشور، مردم، خاک و آب کشور هزینه‌هایی را متحمل می‌شوند. این‌گونه به نفع صاحب پروژه هم خواهد بود. سود اقتصادی صاحبان صنایع و حفاظت محیط زیست باید در کنار هم باشد».

معافیت سازمان محیط زیست از پرداخت هزینه دادرسی

سازمان محیط زیست از این پس برای اقامه دعوای خود علیه مخربان محیط زیست و کسانی که به صورت غیرقانونی از محیط زیست بهره‌برداری می‌کنند هزینه دادرسی نخواهد داد؛ هزینه‌ای که گاهی سنگین است. ابتکار پیش از شروع سوالات خبرنگاران خبر داد که معافیت سازمان محیط‌زیست از پرداخت هزینه‌ دادرسی در کمیسیون لوایح دولت تصویب شده است. ابتکار همچنین قصد دارد سفرهای استانی خود را ادامه بدهد و امروز برای رسیدگی به وضعیت محیط زیست اصفهان به این شهر رفته است: «4 جلسه کاری در این شهر خواهیم داشت. برای حفاظت کیفی زاینده‌رود و تالاب گاوخونی جلسه داریم و همچنین در کارگروه استانی آلودگی هوا شرکت خواهم کرد».

18 راهکار برای نجات دریاچه ارومیه

دولت راهکارهای فوری برای رفع خشکی دریاچه ارومیه درنظر گرفته است. راهکارهایی که در کارگروه نجات این دریاچه به تصویب رسیده و درحال عملی شدن است. معصومه ابتکار البته از اینکه جلسه او با فراکسیون محیط زیست مجلس برای این دریاچه عقب افتاده گله‌مند است: «سازمان محیط زیست با همکاری دیگر بخش‌های عضو کارگروه نجات دریاچه ارومیه که در هیات دولت تشکیل شد، راهکارهای اساسی برای این مشکل در نظر گرفته است که به‌تدریج درحال اجرا هستند، اما 18 راهکار فوری در این کارگروه مصوب شده که چنانچه عملیاتی شوند، ریزگردهای نمکی مهار می‌شود.

پاکسازی آبراه‌ها و نهرهای در مسیر دریاچه، تغییر الگوی کشت و آبیاری اراضی کشاورزی اطراف دریاچه و همچنین بازگشت مقداری از حقآبه این دریاچه از سریع‌ترین راهکارهایی هستند که درحال حاضر باید برای مهار ریزگردها عملیاتی شود. از سه هفته پیش قرار بود برای تصویب مصوباتی جهت ضرب‌الاجل دادن به دستگاه‌های مرتبط  جلسه‌ای با فراکسیون محیط زیست برگزار شود. سازمان محیط زیست پیگیر برگزاری این جلسه است و از برگزاری این نشست با اعضای فراکسیون محیط زیست مجلس به شدت استقبال می کند اما این جلسه به تعویق افتاده و تاکنون میسر نشده است».

احیای طرح جامع کاهش آلودگی هوا

ایران از آلوده‌ترین کشورهای دنیاست. روز گذشته در گزارشی در آرمان منتشر شد، طبق آمار سازمان سلامت جهانی ایران در رده هشتم آلوده‌ترین کشورهای جهان قرار دارد. رئیس سازمان محیط زیست در این زمینه از احیای طرح جامع کاهش آلودگی هوا برای 8 کلانشهر کشور خبر داد؛ طرحی که ابتکار می‌گوید با جدیت پیگیری خواهد کرد: «احیای مجدد این برنامه در دستور کار قرار گرفته به‌طوری که هم‌اکنون دو جلسه در اینباره در اراک و البرز برگزار شده است. از دستگاه‌های مرتبط و مسئولان صنایع، خودروسازی و همچنین پلیس راهور ناجا انتظار می‌رود فعالانه در این طرح مشارکت کنند. قصد داریم استانداردهای سوخت را ارتقا دهیم و آقای زنگنه، وزیر نفت پیگیر این کار هستند و قصد دارند بنزین با استاندارد یورو 5 وارد بازار شود. البته تخریب 8 ساله را نمی‌شود ظرف چند ماه برطرف کرد».

او همچنین مهم‌ترین عوامل آلودگی شهرها را خودروها و ریزگردهایی می‌داند که البته برخی از آنها منشا محلی دارند: «درحال حاضر خودروها و ریزگردها مهم‌ترین عوامل ایجاد آلودگی هوا در تهران و سایر کلانشهرها هستند که بخشی از ریزگردها از تالاب‌های مرزی ایران و عراق تولید می‌شود اما بخش دیگر به دلیل سوءمدیریت تالاب‌ها در داخل کشور و همچنین عدم مدیریت درست صنایع و معادن و برداشت بیش از حد از این منابع در کشور ایجاد می‌شود».

با فرستادن غیرقانونی امواج برخورد می‌کنیم

معصومه ابتکار زمانی که عضو دوره قبلی شورای شهر تهران بود از کسانی بود که پیگیر تاثیر پارازیت بر سلامت مردم تهران بود. او این‌بار در کسوت رئیس سازمان محیط‌زیست آلودگی امواج را مورد بررسی قرار خواهد داد: «این یک دغدغه مهم زیست‌محیطی است. همه آنتن‌ها با هر نوع کاربرد باید در قالب استاندارد باشند. آنتن‌هایی که ضوابط را رعایت می‌کنند، مشکلی ندارند اما با آنتن‌هایی که ضوابط را رعایت نمی‌کنند، از هر نوع، تلفن همراه، بانک‌ها یا پارازیت‌های ماهواره برخورد خواهد شد. استاندارد این آنتن‌ها هم درحال تدوین است و به‌زودی دستورالعمل این آنتن‌ها ابلاغ خواهد شد».

تخریب‌های پارک گلستان غیرقابل بازگشت است

جاده‌ای ارتباطی در دولت نهم از پارک ملی گلستان توسعه پیدا کرده است. ضررهایی که این جاده به پارک ملی گلستان وارد کرده از نظر رئیس سازمان محیط زیست غیرقابل جبران است: «در دولت هشتم برای حفظ پارک ملی گلستان پیشنهادهایی را ارائه کردیم و در همان زمان، مطالعات برای تغییر مسیر جاده از داخل پارک و انتقال آن به مسیر شمال پارک انجام شد. اما با تغییر دولت، رویکردها نیز تغییر کرد و عملا همان جاده قدیمی توسعه پیدا کرد. متاسفانه در پارک ملی گلستان تخریب‌ها و اتفاقاتی رخ داد که برخی از آنها غیرقابل بازگشت هستند». برای جلوگیری از تخریب بیشتر این پارک سازمان محیط زیست پیشنهاداتی ارائه کرده است: «پیشنهاد کرده‌ایم که جاده کنونی جاده گردشگری باشد و کسانی که می‌خواهند از فضای پارک استفاده کنند به این جاده راه داده شوند و دیگران، به‌خصوص ماشین‌های سنگین از جاده شمال پارک استفاده کنند».

مصوبات دولت قبل بازنگری می‌شود

مصوبات دولت قبل در زمینه محیط زیست در صورت زیان‌آور بودن لغو خواهند شد. این نظر رئیس سازمان محیط زیست است. این سازمان قصد دارد همه مصوبات دولت قبلی را مورد بازنگری قرار دهد: «مصوبات دولت قبلی را مورد بازنگری قرار خواهیم داد و مصوبه‌هایی که زیان‌آور باشند لغو خواهند شد. لغو مصوبه فروش پارک پردیسان هم یکی از همین مصوبات بود که خوشبختانه خیلی زود توسط دولت جدید لغو شد. کارگروه معادن هم کارگروه خوبی نبود که کنار گذاشته شد». ابتکار همچنین از خبرنگاران خواست که عملکرد سازمانش را با توجه به شاخص‌های زیست‌محیطی به صورت پیوسته ارزیابی کنند: «در دوره قبلی مسئولیت بنده در این سازمان بر اساس شاخص‌های محیط زیستی تعریف شده و در دو سال آخر گزارش‌ ارائه کردیم. با این گزارش‌ها قضاوت درمورد عملکرد سازمان راحت‌تر است و کسی نمی تواند ادعایی داشته باشد. متاسفانه با وجود این که زیرساخت‌ها برای دادن آمار ایجاد شده بود در 8 سال گذشته هیچ گزارشی ارائه نشده است. ما از همان شاخص‌های 8 سال پیش هم نمی‌توانیم شروع کنیم و اوضاع خراب‌تر است. سعی می‌کنیم سومین گزارش محیط زیستی را برای 8 سال گذشته به زودی آماده کنیم».

نگاه به خودکفایی باید تغییر کند

تولید برخی کالاها در کشور هزینه‌های سنگین محیط‌زیستی در بر خواهد داشت و ابتکار درخواست کرد که نگاه نوینی به بحث خودکفایی به وجود بیاید. ابتکار در این مورد گفت: «بخش‌های صنعت، توسعه، راه و نفت آسیب‌هایی به محیط زیست وارد کرده‌اند و هزینه‌های این آسیب‌ها بسیار سنگین است. به‌طور مثال برای تولید یک‌کیلو گوشت 15 هزار لیتر آب مجازی مصرف می‌شود. باید نگاه نوینی به بحث خودکفایی به‌وجود بیاید. تولید برخی کالاها آسیب‌هایی دربر دارد و ما شاید در آینده به این نتیجه برسیم که چه چیزی را تولید و چه چیزی را وارد کنیم».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha