سلامت نیوز : با گذشت نزدیک به 40 روز از انتصاب معصومه ابتکار به سمت رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست، نخستین نشست خبری او روز گذشته برگزار شد. ابتکار که این اواخر روزهای پرکار و تنشی را به دلیل حجم بالای انتظارات گروه‌های زیست‌محیطی و شدت آسیب‌های وارده به طبیعت سپری کرده، از فعالان و متخصصان محیط‌زیست خواست تا سازمان محیط‌زیست را در شناسایی و حل مهم‌ترین معضلات زیست‌محیطی در چهارگوشه کشور و تهیه گزارش وضعیت محیط‌زیست یاری کرده و اطلاعات خود را در اختیار این سازمان قرار دهند. ابتکار با اشاره به توجه دولت یازدهم به مقوله محیط‌زیست گفت: نمی‌گویم هر کاری که در دولت هفتم و هشتم انجام شد به نفع محیط‌زیست بود اما در سال‌های اخیر با مسائلی مواجه شدیم که برای ما معضلات ملی ایجاد کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه بهار ؛ رییس سازمان حفاظت محیط‌زیست با اشاره به فزونی مصوبات ضد‌محیط‌زیستی در دولت گذشته گفت: مسائلی که مطرح شد به هیچ‌وجه سیاسی‌کاری نیست و چون نمی‌خواهم عوام‌فریبی کنم باید اضافه کنم حل معضلاتی که طی این سال‌ها رخ داده است زمانبر است. در همین حال او از تشکیل کارگروهی ویژه به ریاست معاون توسعه مدیریت و حقوقی سازمان برای بررسی مصوبات دولت قبلی، قوانین و آیین‌نامه‌ها و تفاهم‌نامه‌های این سازمان در هشت سال گذشته خبر داد تا با بررسی بعضی از این مصوبات زمینه ابطال آن‌ها فراهم شود. وی افزود: البته به دلیل گذشتن یک دوره زمانی و ایجاد یک‌سری حقوق مکتسبه، نمی‌توان بسیاری از این طرح‌ها را متوقف کرد. او در ادامه با بیان این‌که سازمان محیط‌زیست تاکنون درباره امواج و پارازیت‌ها ورود نکرده بود اعلام کرد: دستورالعمل امواج به‌زودی تدوین می‌شود. به گفته او، دکل‌های ارسال امواج جدید در تهران بدون مجوز شهرداری دیگر احداث نمی‌شود و دکل‌های قبلی که ضوابط را رعایت نکرده باشند قلع و قمع می‌شوند. ابتکار تاکید کرد: هر دستگاهی که موج می‌فرستد اگر قانون را رعایت نکند باید با آن برخورد شود.

سعید متصدی،معاون انسانی سازمان محیط‌زیست نیز در این‌باره گفت: سازمان محیط‌زیست دستورالعمل‌ها و ضوابط امواج را که نوعی آلودگی هوا محسوب می‌شود به‌زودی تدوین می‌کند. به گفته او دکل‌ها از مناطق مسکونی 50 متر و از بیمارستان‌ها، مهدکودک‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها باید 100 متر فاصله داشته باشد. همچنین درباره دکل‌هایی که پیش از تدوین این مقررات نصب شده‌اند، باید بررسی مجددی صورت گیرد و چنانچه این مقررات رعایت نشده باشد، به کمیسیون ماده 100 ارجاع داده می‌شود. او همچنین در پاسخ به شایعاتی مبنی بر ارسال پارازیت از برج میلاد اظهار داشت: سازمان محیط‌زیست در دوره مدیریت قبلی به این موضوع ورود نکرده، اما در مدیریت جدید سعی خواهیم کرد حتما بر این موارد نظارت عالی داشته باشیم؛ اگرچه نظارت بر عملکرد دستگاه‌های تولیدکننده برعهده وزارت بهداشت است.

ابتکار دیروز درباره بسیاری از معضلات زیست‌محیطی کشور به خبرنگاران توضیح داد که از میان آن‌ها می‌توان به طرح دوباره آلایندگی مجتمع پتروشیمی بندر امام اشاره کرد. از آخرین باری که موضوع آلودگی مجتمع پتروشیمی بندر امام به‌طور جدی مطرح شد نزدیک به سه سال می‌گذرد. پیش از این نیز در سال 1385 فاطمه واعظ‌جوادی، رییس سازمان محیط‌زیست به تولد 280 کودک ناقص‌الخلقه در ماهشهر و بندر امام در مدت شش ماه خبر داده بود که به گفته او به دلیل تخلیه پساب‌های آلوده به جیوه این واحد پتروشیمی در دریا این اتفاق افتاده بود. اما چندی بعد او و معاونانش به دلایل ناگفته‌ای اظهارات خودشان را تکذیب کردند! اما حالا با روی کار آمدن معصومه ابتکار بسیاری از مدیران استانی و ستادی سازمان محیط‌زیست که سال‌ها بود روزه سکوت اختیار کرده بودند بار دیگر موضوع آلایندگی این واحد پتروشیمی و بسیاری از مسائل دیگر مطرح شده است.

در تازه‌ترین اظهارنظر دو روز قبل سرپرست معاونت دریایی سازمان محیط‌زیست مجتمع پتروشیمی بندر امام را مقصر مرگ 20‌هزار ماهی در خور موسی عنوان کرد. به گفته این مقام؛ نتایج آنالیز خروجی پساب پتروشیمی نشان داد که علاوه بر واحد استایرن واحد کلرو الکالاین هم از مجتمع پتروشیمی بندر امام تخلیه اضطراری داشته که این ترکیبات سمی موجب مرگ و میر گسترده ماهیان در خور موسی شده است. کرباسی افزود: «مسئولان محیط‌زیست استان خوزستان در حین حادثه و در زمان تخلیه ماده شیمیایی استایرن در محل حضور داشته و شاهد خروج این ماده سمی و خطرناک از مجتمع پتروشیمی بندر امام بوده‌اند اما همزمان با این حادثه واحد دیگری از این مجموعه ماده سمی دیگری به خور موسی تخلیه کرده است.»پتروشیمی بندر امام پس از هشت سال که به بهانه‌های مختلف تعطیلی خط تولید «کلرآلکالی» به روش جیوه و جایگزینی آن با «روش ژئوممبران» و حذف جیوه از فرآیند تولید را به تعویق انداخته بود، درنهایت در سال 87 به سازمان حفاظت محیط‌زیست تعهد داد که ظرف دو سال این جایگزینی را انجام دهد، اما این تعهد هنوز عملی نشده و بنا به گفته‌های مسئولان محیط‌زیست چنانچه این پتروشیمی نتواند به وظایف خود عمل کند سازمان محیط‌زیست نسبت به تعطیلی کامل واحد «کلرآلکالی» به دلیل آلودگی به ترکیبات جیوه اقدام می‌کند.

ابتکار نیز در این‌باره با اعلام این‌که با صنایعی که ملاحظات زیست‌محیطی را رعایت نکنند برخورد جدی می‌شود، گفت: تلاش این سازمان تعامل با صنایع است و تلاش می‌کنیم ابزارهای تشویقی برای صنایع سبز برقرار شود. اما پتروشیمی بندر امام برای ارتقای استانداردهای زیست‌محیطی خود باید اقدام کند و قطعا سازمان حفاظت محیط‌زیست به‌طور جدی با هرگونه آلودگی که به محیط‌زیست، طبیعت و دریا وارد شود برخورد می‌کند و درعین‌حال طی سه هفته آینده نیز برای بررسی مشکلات این استان به خوزستان سفر خواهم کرد.

محیط‌زیست از پرداخت هزینه‌های دادرسی معاف شد
ابتکار همچنین از معافیت محیط‌زیست در پرداخت هزینه‌های دادرسی در محاکم قضایی خبر داد و گفت: هفته گذشته در دولت مصوب شد تا محیط‌زیست از پرداخت هزینه‌های دادرسی در محاکم قضایی معاف شود. این در حالی بود که در موارد زیادی سازمان ناچار بود در مقابل تخریب‌گران و متصرفان محیط‌زیست دعاوی را در محاکم قضایی مطرح کند که هزینه‌های سنگینی را به همراه داشت که با عنایت اعضای دولت، سازمان محیط‌زیست از پرداخت هزینه دادرسی معاف شد.

تبادل ببر و پلنگ به نفع محیط‌زیست کشور نیست
تغییر رویکرد سازمان محیط‌زیست در برابر پروژه جنجالی تبادل ببر روسی با پلنگ ایرانی از دیگر موضوعات مورد بحث این نشست بود به‌طوری‌که ابتکار گفت: رویکرد جدید این سازمان مسائل مهم‌تری‌ از جمله حفاظت از گونه‌های در معرض تهدید و انقراض است. او با بیان این‌که باید برای حفظ زیستگاه‌ها و احیای گونه‌ها تلاش شود، گفت: با توجه به تعداد زیاد گونه‌های در معرض تهدید در کشور باید به وضعیت آن‌ها رسیدگی کنیم و قطعا فرصتی نیست که به مسائل تشریفاتی مانند احیای گونه‌های منقرض شده بپردازیم. پروژه احیای ببر سیبری به نفع کشور نیست و درباره ببر سیبری در عمل انجام شده قرار گرفتیم.

ابتکار همچنین درباره بودجه سازمان محیط‌زیست تاکید کرد: درباره دیه محیط‌بانان و مشکلات مالی آن‌ها نیز امیدواریم با رویکرد مثبت نمایندگان مجلس در بازنگری بودجه این مشکلات به‌طور عاجل برطرف شود. ابتکار همچنین با اعلام این خبر که کمیته کاهش آلودگی هوا به‌زودی با ریاست او و حضور نمایندگان دستگاه‌های مختلف در تهران برگزار می‌شود با انتقاد از تاخیرهایی که در گذشته درباره ارتقای استانداردهای سوخت در کشور رخ داده است، گفت: خوشبختانه مدیریت جدید وزارت نفت رویکرد بسیار مثبتی نسبت به ارتقای استاندارد سوخت دارد کمااینکه در حال حاضر وزیر نفت خبرهایی از تهیه بنزین با استاندارد یورو 5 در پالایشگاه آذربایجان غربی داده است. او همچنین خروج خودروهای فرسوده و به‌ویژه مینی‌بوس‌های فرسوده را از دیگر مواردی دانست که در طرح جامع کاهش آلودگی هوا دیده شده و باید هرچه سریع‌تر عملیاتی شود. به گفته رییس سازمان محیط‌زیست در حال حاضر رویکردها در وزارت صنایع نیز تغییر کرده و خودروسازان نیز مترصد ارتقای استانداردها هستند که این خود نقش عمده‌ای در کاهش آلودگی هوا خواهد داشت.

احمدعلی کیخا، معاون محیط طبیعی سازمان محیط زیست نیز با توجه به طرح ساخت جاده در جنگل ابر که پیشتر مورد موافقت رییس پیشین سازمان محیط زیست قرار گرفته بود و چندین هکتار جنگل هم در جریان این طرح تخریب شد گفت: معاونت محیط طبیعی سازمان مثل گذشته مخالفت شدید خود را با احداث این جاده با توجه به اینکه مسیرهای جایگزین برای این جاده وجود دارد، اعلام می کند کمااینکه در مدیریت قبلی سازمان هم اسناد نشان می دهد که تنها موافقت این سازمان با بازسازی این جاده در حد یک جاده روستایی بوده است. اما در دوره‌ای به دلیل فشارهای سیاسی و استانی اعلام شد که جاده جنگل ابر می‌خواهد احداث شود که ما هم مخالف آن بودیم و قطعا اگر تخلفی در این خصوص صورت گرفته است پیگیری می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha