سلامت نیوز : تصویب ۱۸برنامه عملیاتی برای نجات دریاچه ارومیه، احیای مجدد برنامه کاهش آلودگی هوای کلان شهرها، برخورد با دستگاه هایی که بدون رعایت قانون اقدام به ارسال امواج می کنند، لغو مصوبات مغایر با محیط زیست و برخورد قاطع با واحدهای صنعتی آلاینده محیط زیست از جمله سخنان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در اولین نشست خبری با اصحاب رسانه بود.

دکتر معصومه ابتکار رئیس سازمان حفاظت محیط زیست و معاون رئیس جمهور در پاسخ به سوال خراسان در خصوص جزئیات گزارشی که قرار بود ۲۷ مهر ماه توسط وزیر نیرو به عنوان رئیس کارگروه نجات دریاچه ارومیه به دولت ارائه شود گفت: گزارش کارگروه نجات دریاچه ارومیه توسط رئیس کارگروه به دولت ارائه شد. ابتکار با اشاره به تشکیل کارگروه نجات دریاچه ارومیه در اولین روزهای فعالیت دولت یازدهم، از تدوین وتصویب ۱۸ برنامه عملیاتی برای نجات دریاچه ارومیه خبر داد و اظهار کرد: به عنوان مثال لای روبی نهرهای منتهی به دریاچه ارومیه، بازنگری در سیاست های کلی کشاورزی منطقه مانند الگوی کشت و نوع آبیاری و بازگشت حقابه رودخانه های موجود بخشی از مصوبات کارگروه نجات دریاچه ارومیه است که دولت و رئیس جمهور بر اجرای آن تاکید دارند. وی افزود: علاوه بر سازوکارها و برنامه ریزی های داخلی، پیشنهادهایی از مجامع بین المللی نیز به این کارگروه رسیده است.

دکتر معصومه ابتکار افزود:بر اساس مصوبه هفته قبل کمیسیون لوایح دولت، سازمان حفاظت محیط زیست از پرداخت هزینه های دادرسی دعاوی حقوقی معاف شد که البته امیدواریم دعاوی اشخاص حقیقی و نهادهای مدنی حامی محیط زیست نیز در آینده با این مصوبه از پرداخت هزینه های دادرسی معاف شود.وی باتاکید بر این که احیای مجدد برنامه جامع کاهش آلودگی هوای کلان شهرها در دستور کار سازمان قرار گرفته و در طول 39روز فعالیت مدیریت جدید سازمان دو جلسه، در شهرهای کرج و اراک به منظور اجرای طرح جامع کاهش آلودگی هوا برگزار شده است، افزود: استانداردهای آلایندگی خودروها باید ارتقا یابد و در همین راستا وزیر نفت شخصا پیگیر وضعیت بنزین و کیفیت آن است.

وی با تاکید بر این که مشکلات زیست محیطی کشور را که در 8سال پدید آمده اند نمی شود ظرف مدت محدودی جبران کرد، اولویت های کاری خود را حل مشکل آلودگی هوای کلان شهرهاو حل مشکل ریزگردها عنوان کرد. وی تصریح کرد:بخشی از آلودگی هوا منشاء داخلی و محلی دارد که از آن جمله می توان به برداشت های بی رویه از معادن و ساخت و سازها اشاره کرد.ابتکار از تدوین دستور العمل امواج در آینده ای نزدیک خبر داد و گفت: تا به امروز سازمان حفاظت از محیط زیست در بحث امواج وارد نشده است. با این وجود درنظر داریم دستورالعمل امواج را تدوین و برای اجرا ابلاغ کنیم. وی خاطرنشان کرد:بر اساس مصوبه شورای شهر تهران، هیچ دکلی بدون مجوز شهرداری تهران برای ارسال امواج احداث نمی شود ودکل های قبلی نیز در صورت رعایت نکردن استانداردها جمع آوری می شود.

وی تاکید کرد :با هر دستگاهی که به ارسال موج اقدام کند در صورت رعایت نکردن قانون برخورد خواهد شد.ابتکار در بخش دیگری از صحبت های خود از ایجاد صندوق ملی محیط زیست، تعیین هیئت مدیره صندوق و انجام اقدامات لازم برای بودجه این صندوق خبر داد و افزود:امیدواریم با رویکرد مثبت نمایندگان مجلس در بازنگری بودجه سال 92، مشکلات بودجه ای سازمان و بودجه لازم برای دیه محیط بانان و مشکلات مالی آنان نیز برطرف شود.معاون رئیس جمهور از ایجاد کارگروه ویژه ای در دولت برای لغو مصوبات مغایر با مصالح زیست محیطی دولت نهم و دهم خبر داد و گفت:تا حد امکان مصوبات مغایر با مصالح زیست محیطی لغو خواهد شد.وی در بخش دیگری از صحبت های خود اجرای پروژه احیای ببر سیبری را پروژه ای نافی منافع کشور دانست و افزود: گروه جدید مدیریتی در این مورد خاص در مقابل عمل انجام شده ای قرار گرفت و دولت یازدهم در حوزه زیست محیطی اولویت هایی به مراتب مهم تر از احیای بدون برنامه ریزی یک گونه جانوری دارد.

چراکه تعداد زیادی از گونه های ما در معرض تهدید است و باید رسیدگی به حیات این قبیل گونه های گیاهی و جانوری در اولویت باشد.وی در پاسخ به سوال خبرنگاری درخصوص روند کار احداث جاده ابر نیز اظهار کرد: حدفاصل گرگان تا آزادشهر 4 جاده به طرف شاهرود وجود دارد و به احداث جاده جدید نیازی نیست. اما در دوره ای به دلیل فشارهای سیاسی و استانی اعلام شد که جاده جنگل ابر قرار است احداث شود که ما هم مخالف آن بودیم و پس از آن هم مصوب شد که بهسازی مسیر فعلی به شکل جاده روستایی انجام شود که به طور قطع اگر تخلفی در این خصوص انجام شده است پیگیری می شود. ابتکار گفت: سازمان حفاظت محیط زیست هم چنان با احداث جاده در جنگل ابر مخالف است. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست از برخورد قاطع سازمان حفاظت محیط زیست با واحدهای صنعتی آلاینده محیط زیست خبر داد و گفت:پتروشیمی بندر امام(ره) به دلیل آلایندگی محیط زیست جریمه شده است واین واحد باید برای ارتقای استانداردهای زیست محیطی خود اقدام کند .وی تاکید کرد: سازمان حفاظت محیط زیست به طور جدی با هرگونه آلودگی که به محیط زیست، طبیعت و دریا لطمه بزند برخورد می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha