دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۳
کد خبر: 85044

سلامت نیوز : یک متخصص طب فیزیکی، با بیان اینکه همه افراد در سنین کهنسالی به بیماری پوکی استخوان مبتلا می‌شوند، مصرف ماهی و نوشیدن دو لیوان شیر در روز را عامل موثری در به تاخیر انداختن این بیماری عنوان کرد.

دکتر کامبیز خاموشیان در گفت وگو با (ایسنا) ، بیماری پوکی استخوان را بیماری کاهش توده استخوانی، از هم گسیختگی ساختار میکروسکوپی استخوان و نیز افزایش شکنندگی استخوان عنوان کرد.

وی مهمترین علت اصلی بروز این بیماری را ژنتیک عنوان و اظهار داشت: علاوه بر ژنتیک، نوع تغذیه، جنسیت و میزان فعالیت نیز در بروز این بیماری تاثیرگذار هستند.

خاموشیان پوکی استخوان را شایع‌ترین بیماری متابولیکی استخوان عنوان و اظهار داشت: این بیماری متاسفانه بدون علامت بوده و با بروز اولین شکستگی خود را نشان می دهد. به همین علت بهتر است تمامی زنان بعد از سن یائسگی در حدود سنین 45 تا 50 سالگی و مردان بعد از سنین 55 تا 60 سالگی تست تراکم استخوان را با مراجعه به پزشک انجام دهند.

این متخصص طب فیزیکی عنوان کرد: در افرادی که دچار بیماریهای زمینه‌ای از قبیل دیابت، بیماری‌های گوارشی و کلیوی، اختلالات هورمونهای تیروئید و پارا تیروئید هستند و یا داروهای خاصی از جمله هپارین و داروهای ضد تشنج مصرف می کنند بهتر است تست تراکم استخوان زودتر از سنین گفته شده انجام شود.

خاموشیان موارد پوکی استخوان را در زنان شایع‌تر از مردان عنوان کرد و علت آن را تغییرات هورمونی بعد از یائسگی، نوع هورمونهای جنسی و نیز تحرک کمتر زنان دانست.

این متخصص طب فیزیکی با اشاره به وجود حداکثر تراکم استخوان در سنین 30 تا 35 سالگی، تغذیه مناسب و سرشار از کلسیم را تا قبل از این سنین به منظور افزایش تراکم بافت استخوان بسیار مهم و تاثیرگذار در به تاخیر انداختن بیماری پوکی استخوان دانست.

وی با بیان اینکه همه افراد با رسیدن به سن پیری به بیماری پوکی استخوان مبتلا می شوند، اظهار داشت: تغذیه سالم، ورزش، پرهیز از عادتهای بد رفتاری از جمله مصرف سیگار و الکل و مصرف بالای کلسیم موجب می شود که بروز این بیماری به تاخیر بیفتد.

به گفته خاموشیان مصرف بالای کلسیم و ویتامین D و نیز افزایش فعالیتهای ورزشی و به ویژه ورزشهای سنگین از جمله کشتی در سنین جوانی تراکم بافت استخوانی را افزایش داده و موجب به تاخیر انداختن بیماری پوکی استخوان می شود.

خاموشیان بیشترین شکستگی‌های مربوط به پوکی استخوان را در نواحی ستون فقرات پشتی و قفسه سینه، قسمت بالای ستون فقرات کمر، انتهای ساعد، سر استخوان بازو و شکستگی سر استخوان ران عنوان کرد.

وی با اشاره به احتمال مرگ 15 تا 20 درصد از افرادی که دچار شکستگی سر استخوان ران شده اند، این نوع شکستگی را خطرناکترین شکستگی ناشی از پوکی استخوان عنوان کرد و اظهار داشت: این شکستگی می تواند موجب ایجاد لخته خون در اندامهای تحتانی شده و منجر به مرگ فرد شود.

به گفته خاموشیان درمان این نوع شکستگی عمدتا نیاز به عمل جراحی داشته، مگر در مواردی که سن فرد بالا بوده و عمل جراحی برای وی خطرناک باشد.

خاموشیان تصریح کرد: در بسیاری موارد شکستگی ها پنهان بوده، به صورتی که فرد دچار شکستگی های ظریفی در ناحیه ستون فقرات خود شده اما متوجه آن نمی شود و تنها درد مزمنی را در این قسمت از بدن خود احساس می کند.

وی اظهار داشت: سرانجام و به مرور زمان، افزایش تعداد این شکستگی ها منجر به ایجاد قوز پشتی در افراد کهنسال می شود.

خاموشیان راهکارهای پیشگیری از بروز زودهنگام پوکی استخوان را مصرف روزانه یک تا دو لیوان شیر و یا دو کاسه ماست عنوان کرد.

به گفته خاموشیان دوغ جایگزین مناسبی برای شیر نبوده، مگر میزان آن به روزانه هشت لیوان برسد.

وی همچنین ویتامین D را عامل مهمی در به تاخیر انداختن بیماری پوکی استخوان عنوان کرد و اظهار داشت: نور مستقیم آفتاب بهترین منبع تولید این ویتامین می باشد، در غیر این صورت بهتر است از غذاهای دریایی از جمله ماهی برای بالا بردن این ویتامین در بدن استفاده شود.

وی همچنین ورزشهای سنگین در سنین جوانی و پیاده روی در سنین کهنسالی را به منظور به تاخیر انداختن بیماری پوکی استخوان توصیه کرد.

به گفته خاموشیان ورزشهایی که با وزن بدن سر و کار داشته باشند، برای این منظور مناسبتر بوده و در این زمینه ورزشهای آبی و دوچرخه سواری توصیه نمی شود.

خاموشیان در پایان با بیان اینکه در کنار پوکی استخوان، پوکی استخوان ناحیه‌ای نیز وجود دارد، اظهار داشت: در برخی بیماری‌ها از جمله تب مالت، اطراف مفصلی که دچار عفونت شده دچار پوکی استخوان ناحیه‌ای می شود که این گونه موارد درمان خاص خود را دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha