دوشنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۲۸
سلامت نیوز : بزرگی غده تیروئید مشکل بسیار شایعی در همه جوامع است. جوامع فقیر و دور از دریا به دلیل کمبود ید در خاک به این بیماری مبتلا می‌شوند و جوامع غنی و ساحل‌نشین به دلیل بیماری خودایمنی به نام «هاشیموتو» مبتلا به بزرگی تیروئید می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ بزرگی غده تیروئید معادل گواتر است و در واقع گواتر به معنای بیماری کم کاری یا پرکاری تیروئید نیست، بلکه صرفا به معنای بزرگی ظاهری این غده است البته در برخی موارد همزمان با بزرگ شدن اندازه غده تیروئید دچار کم کاری و پرکاری می شود، ولی در بسیاری موارد این غده باوجود بزرگ شدن اندازه، هیچ گونه اختلال عملکرد ندارد.

وقتی غده تیروئید بیش از حد بزرگ می شود به نوعی جلوی گردن برجسته شده و ممکن است توجه اطرافیان را جلب کند.

اولین و مهم ترین نکته در مورد گواتر این است که نباید با مشاهده آن مضطرب شد، زیرا عموما خطر چندانی فرد را تهدید نمی کند.

یکی از مهم ترین دلایل بزرگی تیروئید، کمبود ید است. در بسیاری از نقاط دنیا که دور از دریا است به دلیل کمبود ید در خاک، غذاهای گیاهی و حیوانی دارای ید کافی نیست و به این ترتیب کمبود شدید ید ایجاد می شود، در این شرایط غده تیروئید بزرگ می شود تا بتواند مقادیر کم ید موجود در غذا را جذب کند. در این حال، گاهی غده به حد بسیار شدیدی بزرگ می شود و می تواند حتی در تنفس فرد اختلال ایجاد کند.

در سال های اخیر با اضافه شدن ید به نمک خوراکی، مشکل کمبود ید در بسیاری از مناطق ایران رفع شده است با وجود این، اکنون نوع دیگری از گواتر که در اثر حمله سیستم ایمنی به غده تیروئید و پر شدن این غده از سلول های سفید خون رخ می دهد، یعنی بیماری هاشیموتو شیوع پیدا کرده است.

بیماری هاشیموتو که ابتدا در ژاپن شرح داده شد، در مناطق غنی از ید مثل کشور ژاپن که غذاهای دریایی به وفور مصرف می شود، شیوع بیشتری دارد.

در این بیماری به دلایل نامعلومی سلول های سیستم ایمنی با حمله به غده تیروئید، باعث کم کاری تیروئید و بزرگی آن می شود.

این بیماری در مراحل اولیه ممکن است تنها ایجاد گواتر کند و هورمون های تیروئید در حد طبیعی باشد، ولی در نهایت موجب کم کاری تیروئید می شود.

راه دوم بررسی تیروئید، سونوگرافی است. از آنجا که در برخی موارد گواتر ساده نیست، بعد از معاینه دقیق پزشک، سونوگرافی می تواند اندازه و مشخصات گره ها را بررسی کرده و به پزشک معالج برای درمان کمک کند.

گواتر ساده یعنی بزرگی یکنواخت تیروئید بدون تغییر هورمون ها می تواند درمان نشود. اگر فرد از بزرگی تیروئید ناراحت باشد، می توان با دادن لووتیروکسین که همان هورمون تیروئید است از بزرگی بیشتر تیروئید جلوگیری کرد یا حتی باعث کوچک ترشدن آن شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha