سلامت نیوز : رئیس سازمان حفاظت محیط زیست كشور اعلام کرد: دستورالعمل پخش امواج بزودی تدوین می‌شود.دكتر معصومه ابتكار در نخستین نشست خبری خود با بیان این که سازمان محیط زیست تاکنون در بحث امواج و پارازیت‌ها ورود نکرده بود، گفت: دکل‌های ارسال امواج جدید در تهران، دیگر بدون مجوز شهرداری احداث نمی‌شود و دکل‌های قبلی که ضوابط را رعایت نکرده باشند، قلع و قمع می‌شوند. هر دستگاهی که موج می‌فرستد اگر قانون را رعایت نکند، باید با آن برخورد شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران ؛ وی با اشاره به این که تجمیع دکل‌های مخابراتی و ارسال امواج در پایتخت در دستور کار قرار گرفته است، تصریح کرد: دکل‌ها از مناطق مسکونی باید 50 متر و از محیط‌های حساس مانند مهدکودک‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس و دانشگاه‌ها 100 متر فاصله داشته باشند. ابتكار در پاسخ به سؤال خبرنگار ایران درخصوص این كه سازمان چه برنامه‌ای برای مقابله با افزایش ساخت و ساز در محیط طبیعی شمال كشور دارد، اظهار كرد: این سازمان بر حفاظت از جنگل‌های طبیعی كشور تاكید دارد و موضع ما در این مورد همان مواضعی است كه در دولت هفتم و هشتم داشتیم. گزارش‌های بسیاری در این خصوص به سازمان رسیده و متأسفانه تغییر كاربری اراضی كشاورزی و جنگل‌ها با هماهنگی‌های محلی افزایش یافته و عرصه‌های طبیعی برای ساخت شهرك‌ها و ویلاسازی به شكل گسترده‌ای تخریب می‌شود.

وی با بیان این كه اولین پیامد این ساخت و سازها، از بین رفتن جاذبه‌های گردشگری شمال كشور است، گفت: تخریب جنگل‌ها و اراضی طبیعی، آسیب‌های زیست محیطی بسیاری به دنبال دارد و نیازمند اجرای طرح‌های جامعی است. از شورای شهرها، شهرداری‌ها و استانداری‌ها تقاضا داریم طرح‌های هادی و تفصیلی كه ارائه می‌دهند، به گونه‌ای باشد كه مانع از تغییر كاربری و تخریب فزاینده محیط‌های طبیعی بویژه جنگل‌ها باشد. ابتكار افزود: ادامه این روند تخریب جبران‌ناپذیر است و اگر جنگل‌های شمال را از دست دهیم، راهی برای جبران وجود ندارد؛ چون با توجه به شیب تند بسیاری از مناطق جنگلی شمال، امکان کاشت مجدد درخت وجود ندارد. شعارهایی هم كه پیش از این با مضمون بازسازی جنگل داده می‌شد عملاً موفق نبوده و نتیجه نداده است. امیدوارم با حضور دكتر جلالی رئیس جدید سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور بتوانیم به شكل مشترك برای ارتقای ضریب حفاظتی و كاهش تغییر كاربری‌ها و تخریب‌ها و بهره‌برداری‌های تجاری از جنگل‌های طبیعی ایران اقدام كنیم.

وی درخصوص ساخت جاده در جنگل ابر نیز گفت: حدفاصل گرگان تا آزادشهر، 4 جاده به منطقه شاهرود وجود دارد و نیازی به ساخت جاده جدید نیست. اما در دوره‌ای به علت فشارهای سیاسی و استانی اعلام شد جاده ساخته شود که ما هم مخالف آن بودیم. پس از آن هم مصوب شد که بهسازی مسیر فعلی به شکل جاده روستایی انجام شود و قطعاً اگر تخلفی در این خصوص صورت گرفته است، پیگیری می‌شود. سازمان حفاظت محیط زیست همچنان با ساخت جاده در جنگل ابر مخالف است. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست همچنین با اعلام این كه بررسی آلودگی هوای 7 كلانشهر كه منشأ آن ریزگردهای داخل و خارج كشور است در اولویت كار سازمان قرار دارد، افزود: برای برطرف كردن آلودگی هوای تهران استانداردهای آلایندگی خودروها باید ارتقا یابد كه وزیر نفت شخصاً پیگیر وضعیت بنزین و کیفیت آن است. همچنین خروج مینی‌بوس‌های فرسوده تهران قرار بود با کمک شهرداری و محیط زیست اجرا شود که این اتفاق عملاً رخ نداد و امیدواریم با تشکیل کمیته کاهش آلودگی هوای تهران این موضوع پیگیری شود. وی درخصوص عملکرد دولت‌های هفتم تا دهم گفت: نمی‌گویم هر کاری که در دولت هفتم و هشتم انجام شد به نفع محیط زیست بود، اما در سال‌های اخیر با یک سری مسائلی مواجه شدیم که برای ما معضلات ملی ایجاد کرد.

نمی‌خواهم عوامفریبی کنم اما حل معضلاتی که در 8 سال گذشته رخ داده است، زمانبر است.رئیس سازمان محیط زیست خبر داد: کارگروه ویژه‌ای برای بررسی مصوبات مغایر با منافع محیط زیست در دولت قبل تشکیل شده و تا حد امکان این مصوبات لغو می‌شود.ابتکار در بخش دیگری از سخنانش گفت: پروژه احیای ببر سیبری به نفع کشور نیست و درخصوص ببر سیبری، در عمل انجام شده قرار گرفتیم. با توجه به تعداد زیاد گونه‌های در معرض تهدید در کشور باید به وضعیت آنها رسیدگی کنیم و قطعاً فرصتی نیست که به مسائل تشریفاتی مانند احیای گونه‌های منقرض شده بپردازیم. ابتکار درخصوص بودجه سازمان حفاظت محیط زیست نیز با اشاره به این که پیگیر افزایش بودجه سازمان هستیم، تاکید کرد: درخصوص دیه محیط‌بانان و مشکلات مالی آنها امیدواریم با رویکرد مثبت نمایندگان مجلس در بازنگری بودجه، این مشکلات برطرف شود.

ابتكار درخصوص آلودگی پتروشیمی بندر امام نیز گفت: این واحد برای ارتقای استانداردهای زیست‌محیطی خود باید اقدام کند و قطعاً سازمان حفاظت محیط زیست به طور جدی با هرگونه آلودگی که به محیط زیست، طبیعت و دریا صدمه بزند، برخورد می‌کند.رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به این که برای جریمه آلودگی پتروشیمی بندر امام در استان خوزستان اقدام شده است، افزود: در عین حال طی 3 هفته آینده نیز برای بررسی مشکلات این استان به خوزستان سفر خواهم کرد.ابتکار همچنین خبر داد که امروز (دوشنبه) برای بررسی وضعیت محیط زیست اصفهان بویژه زاینده‌رود به اصفهان سفر می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha