سلامت نیوز : فلوشیپ سم‌شناسی بالینی گفت: مسمومیت با شربت متادون، خوردن مواد شوینده و پاک‌کننده و داروهای مسکن و اعصاب و آرام‌بخش که در خانه‌ها در دسترس کودکان است موجب مسمومیت تصادفی کودکان می‌شود.

شاهین شاد‌نیا در گفت‌وگو با فارس، اظهار داشت: وجه مشخصه مسمومیت کودکان، تصادفی بودن مسمومیت آنان است چرا که در بزرگسالان مسمومیت‌ها در برخی موارد آگاهانه و عمدی صورت می‌گیرد اما در کودکان به خصوص در گروه سنی زیر 12 سال مسمومیت به واسطه سانحه و تصادف است که می‌تواند قابل پیشگیری باشد.

فلوشیپ سم‌شناسی بالینی و مسمومیت‌ گفت: عمده مسمومیت‌های کودکان به دلیل رعایت نکردن نکات ایمنی در خانواده‌ها است که بالقوه کودک را به مسمومیت دچار می‌کند چرا که به طور مثال مواد شوینده، پاک‌کننده یا سموم در دسترس کودکان قرار دارد.

شاد‌نیا با بیان این مطلب که در بحث پیشگیری از مسمومیت کودکان باید کار آموزشی انجام داد گفت: باید از طریق رسانه‌ها و جراید به خانواده‌ها آموزش دهیم تا مواد خطرناک و آسیب‌زا را در ارتفاع قرار دهند یا در گنجه قفل‌دار بگذارند و از ریختن مواد در شیشه‌های آب معدنی، نوشابه و شیشه شیر بپرهیزند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: مسمومیت در کودکان با توجه به شرایط سنی و جسمی آنها می‌تواند بالقوه خطرناک و حتی کشنده باشد.

فلوشیپ سم‌شناسی بالینی و مسمومیت‌ گفت: مسمومیت با شربت متادون در خانواده‌هایی که بیمار معتاد دارند و رعایت نکردن اصول نگهداری صحیح شربت متادون می‌تواند کودک را دچار مسمومیت کند که از علائم آن خواب‌آلودگی، کاهش سطح هوشیاری و ایست تنفسی است.

شادنیا ادامه داد: خوردن مواد شوینده و پاک‌کننده نیز می‌توانند باعث سوختگی دستگاه گوارش کودک شوند.

 رئیس بخش مراقبت‌های ویژه مسمومان بیمارستان لقمان حکیم افزود: داروهایی چون استامینوفن، آسپرین، داروهای مسکن و داروهای اعصاب و آرام‌بخشی که در خانه‌ها در دسترس کودکان است می‌تواند کودک را دچار مسمومیت کنند که علامت اولیه آن تهوع و استفراغ است که بسته به نوع دارو می‌تواند به خواب‌آلودگی، کما و تشنج نیز بینجامد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: اولین اقدام در مواجهه با مسمومیت کودک این است که والدین بلافاصله با اورژانس تماس بگیرند و نوع ماده مسموم کننده را اعلام کنند و از خوراندن هر ماده ای به کودک بپرهیزند.ش

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha