سلامت نیوز : معاون برنامه‌ریزی و نظارت سازمان نظام پزشکی با انتقاد از نگاه غیرواقعی بخش دولتی سلامت به بخش خصوصی بر لزوم تدوین صحیح فرایندهای نظام سلامت کشور تاکید کرد.

دکتر محمد جهانگیری در گفت‌وگو با (ایسنا)، ضمن تشریح حوزه‌هایی که در برنامه‌ریزی‌های سازمان نظام پزشکی مورد توجه قرار گرفته، نخستین اولویت این سازمان در برنامه‌ریزی‌ها را "بهره‌وری در نظام ارایه خدمات سلامت" خواند و گفت: این بهره‌وری با محوریت ایمنی بیمار خواهد بود. ایمنی بیمار جزو ارکان اصلی ما در سازمان نظام پزشکی است و بر آن تاکید داریم.

وی در این باره افزود: در این مبحث در حوزه‌های پژوهش، آموزش و ارایه خدمات به صورت کامل برنامه‌ریزی خواهیم داشت و آنچه که سهم سازمان نظام پزشکی است، در آن مشخص خواهیم کرد. پژوهش‌ها، آموزش‌ها و ارایه خدمات مد نظر، کاملا به صورت کاربردی و راهبردی خواهد بود.

جهانگیری به ایسنا گفت: تاکنون مطالعه علمی صحیح و همچنین اندازه‌گیری خوبی درمقوله بهره‌وری در کشور نداشته‌ایم. اما براساس شرایط و همچنین آمارهای موجود، می‌توانیم بهره‌وری بهتری را در نظام ارایه خدمات سلامت متصور باشیم؛ چرا که رکن اصلی بهره‌وری در ارایه خدمات، توانمندی‌های نیروی انسانی است. نیروی انسانی کشور از توانمندی لازم برخوردار است، اما متاسفانه تاکنون از این توانمندی‌ها به صورتی درست استفاده نشده است.

وی مبحث "تکنولوژی" را رکن دیگر "بهره‌وری" خواند و گفت: در بحث تکنولوژی نباید تنها به سخت افزار فکر کرد؛ چرا که تکنولوژی، فرایندها، روش‌ها، دستورالعمل‌ها، قواعد و تجهیزات را نیز شامل می‌شود. تاکنون در این زمینه هم نتوانسته‌ایم به نحو مطلوب از ظرفیت‌های کشور استفاده کنیم.

جهانگیری در این باره افزود: تکنولوژی خوب و نیروی انسانی ماهر نیز در کشور داریم اما متاسفانه برنامه لازم جهت هماهنگی این موارد با یکدیگر وجود ندارد. به عنوان نمونه باید گفت که در نظام سلامت هنوز نتوانسته‌ایم در ارایه خدمات بخش دولتی و خصوصی یکپارچگی بوجود آوریم و شاید بتوان گفت که همواره بخش دولتی نگاهی غیرواقعی به بخش خصوصی داشته است. بخش خصوصی هیچ گاه به عنوان یک پتانسیل در نظر گرفته نشده و سیاستگذاران نتوانسته‌اند جایگاه آن را مشخص کرده و به صورت واقعی از آن استفاده کنند.

وی با طرح این سوال که "آیا یک بیمارستان خصوصی درنظام سلامت کشور موثرنیست؟" ادامه داد: موثر بودن بخش خصوصی چقدر تعریف شده است؟ متاسفانه همواره به بخش خصوصی به عنوان یک رقیب و بخشی که به دنبال درآمد است، نگریسته شده و شاید به خوبی به خدمات شایسته آن توجه نشده است.

جهانگیری بر لزوم تقویت هر دو بخش دولتی و خصوصی در نظام سلامت، تاکید کرد: باید یکپارچگی و بازی برنده - برنده را در نظام سلامت بلد باشیم. لازم است با تدوین استانداردها، اجرا و نظارت بر آنها، بهینه‌سازی لازم صورت گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا درصد تخلف در ایمنی بیمار(medical error) در بخش خصوصی بیشتر از بخش دولتی است، گفت: نمی‌توان گفت که درصد این تخلف در بخش خصوصی بیشتر از بخش دولتی است. در برخی موارد شاخص‌های ایمنی بیمار در بخش خصوصی بیشتر از بخش دولتی است. عدم تخلف بالا در بخش خصوصی گاهی وارونه جلوه داده شده و بیشتر آن را به مباحث مالی نسبت می‌دهند. این درحالیست که تخلفات مالی درصدی از تخلفات است و مهم‌ترین رکن تخلفات در نظام سلامت نحوه ارایه خدمات است. در مجموع نتوانسته‌ایم "بهره‌وری" مناسب را برای نظام سلامت متصور شده و از تمام ظرفیت‌ها استفاده کنیم.

جهانگیری همچنین در پاسخ به سوال ایسنا درباره برخی اظهارنظرها که پدیده زیرمیزی را بیشتر منتسب به بخش خصوصی می‌دانند، گفت: اینکه بگوییم پدیده زیرمیزی مخصوص بخش خصوصی است، حرفی غیرکارشناسی است. پدیده زیرمیزی در نظام سلامت ماست و بخش خصوصی هم جزوی از نظام سلامت است. در اینجا این سوال مطرح است که چه کسی باید حیطه وظایف بخش دولتی و خصوصی را مشخص کند تا اقدامات به صورت راهبردی پیش روند؟ اگر جایی "دری" باز باشد آیا می‌توان متصور شد که کسی از آن رد نشود؟ این درحالیست که متاسفانه در برخی موارد اصلا "دری" وجود ندارد.

وی در این باره افزود: از طرف دیگر در بخش خصوصی حدود 70 درصد خدمات بیمه تکمیلی است و بخش خصوصی هم متعهد به رعایت ضوابط آن است. بنابراین در این 70 درصد اصلا زیرمیزی صورت نمی‌گیرد و در 30 درصد موارد آزاد هم حتی در برخی از خدمات ازتعرفه آزاد هم کمتر دریافت می‌شود. البته مشخص است که عده‌ای چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی، تعرفه‌ها را رعایت نمی‌کنند. آمارهای مربوط به این موضوع وجود دارد.

معاون برنامه‌ریزی و نظارت سازمان نظام پزشکی ادامه داد: نظام مدیریتی سلامت کشور در بسیاری از موارد شخص محور است و کنترل شخص سخت است. عمده بحث‌های تخلفی مانند زیرمیزی یا امثال آن نیز به دلیل آن است که فرایندهای نظام سلامت کشور درست تدوین نشده و اگر هم تدوین شده درست اجرا نشده است. مسوولان باید به دنبال این امر باشند.

جهانگیری افزود: در نظام پزشکی این امر را سرلوحه کار خود قرار می‌دهیم تا بتوانیم این فرایندها را به صورت صحیح و استاندارد تبیین کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha