سلامت نیوز : عضو هیت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با انتقاد از واقعی نبودن قیمت گذاری داروی تولید داخل، افزود: این مهم منجر به پایین آمدن کیفیت دارویی شده و رغبت تولید کننده را برای تولیدات مطلوب دارویی از بین می‌برد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از خانه ملت ؛ رسول خضری با تاکید بر ضرورت حمایت از صنعت دارویی در کشور، افزود: با توجه به اینکه بیش از 60 درصد مواد اولیه داروهای تولید داخل از خارج تامین می‌شود بنابراین ضرورت دارد برای حمایت از داروهای تولید داخل، همکاری لازم در تخصیص ارز بین بانک مرکزی و وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو صوت گیرد.

وی با بیان اینکه تعیین قیمت نهایی داروی تولید داخل امری ضروری بوده و باید قیمت‌گذاری‌ها واقعی باشد، ادامه داد: امروزه قیمت بسیاری از داروهای تولید داخل به نسبت کشورهای اطراف بسیار پایین است. به عنوان مثال داروی مولتی‌ ویتامین ایرانی 2 هزار تومان است درحالی که نمونه خارجی آن با قیمت 26 هزار تومان به فروش می‌رسد.

خضری با یادآوری اینکه باید بحث حمایت از صنایع دارویی تولید داخل جدی گرفته شود، تصریح کرد: به طور حتم باید اقداماتی صورت گیرد تا قیمت‌گذاری دارو و به تبع آن افزایش قیمت دارو به گونه‌ای انجام شود تا فشاری به بیماران وارد نشود.

وی فلسفه وجودی بیمه را کاهش فشار مالی به بیماران خواند و تاکید کرد: این مهم نیازمند حمایتهای بیش از پیش دولت است؛ بدون شک ضعیف عمل کردن بیمه‌ها در کنار واقعی شدن قیمت داروها، چالشهای جدی متوجه حوزه سلامت خواهد کرد.

خضری در خصوص نقش بیمه ‌ها در افزایش قیمت دارو در کشور، افزود: اگر کمبود دارویی حدود 250 قلم باشد به طور حتم حدود 100 قلم آن را در داخل کشور تولید می‌کنیم و نمونه داخلی آن وجود دارد که به دلیل نبود قیمت‌گذاری درست، رغبت به تولید داروی با کیفیت از سوی تولیدکنندگان داخلی از بین می‌رود که همین امر باعث تضعیف صنعت دارویی کشور می‌‌شود.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با تاکید بر تشکیل کمیته نظارت بر قیمت گذاری دارو، یادآور شد: به طور حتم تشکیل این کمیته هم به واقعی شدن قیمت داروها کمک کرده و هم منجر به افزایش کیفیت تولید دارو در کشور می‌شود که این موضوع به اعتمادسازی مردم و حمایت از صنعت داخلی می‌انجامد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha