سلامت نیوز : رئیس سازمان محیط زیست گفت: امروز دریاچه ارومیه و تالاب گاوخونی چنان سیلی به محیط زیست زده است که همه مسئولان کشور را از خواب بیدار کرده و به تلاطم انداخته است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا ؛ معصومه ابتکار با بیان اینکه ما با مسائل و مشکلات بسیاری در زمینه محیط زیست مواجه هستیم و همچنین مسائل و مشکلات بسیاری را پشت‌سر گذاشته‌ایم، اضافه کرد: البته در مقاطعی از پیشرفت کشور ناامید شدیم اما مردم ایران در هیچ زمانی از توسعه و پیشرفت کشور دست بر نمی‌دارند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست کشور با تأکید بر اینکه اما ایران با لطف خدا، پشتوانه انقلاب اسلامی ایران، خون شهدا و حضور چشمگیر مردم در انتخابات ۲۴ خرداد بارقه‌های امید را به کشور بازگرداندند، تصریح کرد: ملت ایران همیشه در صحنه حضور دارند و با تبعیت از ولایت و رهبری در راستای حفظ کشور در تمام مقاطع تلاش می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه با اراده خدا، پشتوانه مردم و اتکای به قانون اساسی می‌توانیم آینده و سرزمین خود را به دست بگیریم، ادامه داد: تضمین آینده ایران با توجه به این شاخصه‌ها امکان‌پذیر است.

ابتکار با تأکید بر اینکه دولت آقای روحانی از ابتدای فعالیت خود به مسائل زیست‌محیطی به صورت ویژه تأکید داشته است، افزود: میثاق، عهد و پیمانی که از تمام اعضای دولت گرفته شده است مبتنی بر توجه به سلامت و محیط ‌زیست بوده و برنامه‌های آقای روحانی در زمینه محیط زیست کشور به صورت گسترده، روزآمد و دقیق عنوان شده است.

رئیس سازمان حفاظت محیط ‌زیست با اشاره به اینکه بحث محیط زیست را در این دوره باید از زاویه متفاوتی مورد توجه قرار بدهیم، گفت: نباید افسوس گذشته را بخوریم که چرا فرصت‌هایی را از دست دادیم و باید تلاش شود تا فرصت‌های موجود را از دست ندهیم.

وی با اشاره به اینکه مدیریت صحیح محیط زیست جزو نخستین برنامه‌هایی بود که به رئیس‌جمهور ارائه داده‌ام، اظهار کرد: سازمان محیط زیست باید نوسازی، بهسازی و مورد مهندسی جدید قرار بگیرد.

ابتکار با تأکید بر اینکه سازمان یک مجموعه سیاست‌گذار، ارائه دهنده برنامه و رصدکننده و هدایت کننده برنامه‌ها است، ادامه داد: اجرای برنامه‌ها به عهده تمام مردم است.

وی با تأکید بر اینکه حوزه محیط زیست به توجه جدی نیاز دارد، تصریح کرد: باید از تصمیمات لحظه‌ای و سلیقه‌ای در حوزه محیط زیست جلوگیری شود و متولیان امر باید از ظرفیت‌های دانشگاهیان در عرصه‌های ارتقای وضعیت محیط زیست استفاده کنند و برنامه‌های پژوهشی را در این زمینه تنظیم کنند.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه تمام مردم و مسئولان باید واقعیت‌های محیط زیست را بپذیرند، تأکید کرد: واقعیت این است که در برخی از زمان‌ها نسبت به مسائل محیط زیست غافل شده‌ایم اما امروز این غفلت‌ها باید جبران شود.

وی با اشاره به اینکه در دنیا تقابلی بین محیط زیست و صنعت وجود ندارد، افزود: در حال حاضر مشکلات موجود در زمینه صنعت و محیط زیست در دنیا برطرف شده است.

ابتکار با اشاره به اینکه می‌شود با جامعه سازگار شویم، گفت: امیدواریم صندوق ملی محیط زیست به زودی راه‌اندازی شود و با راه‌اندازی این صدوق از فعالیت‌های اقتصادی در راستای توسعه وضعیت محیط زیست حمایت می‌شود.

وی با اشاره به اینکه نمی‌توانیم مشکلات محیط زیست را نادیده بگیریم و این مشکلات باید از پایه و بصورت ریشه‌ای مورد توجه قرار بگیرد، اظهار داشت: مسئولان باید نسبت به آمایش سرزمین اقدام کنند و فرآیند توسعه باید از ابتدا طراحی شود.

ابتکار با تأکید بر اینکه امروز بحث بحران نیست بلکه بحث واقعیت‌ها است، ادامه داد: آب نقطه محدودکننده و نقطه اصلی سیاست‌های استان در راستای تصمیم‌گیری‌ها و توسعه استان باید مبتنی بر آب مجازی باشد.

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به اینکه باید یک گفتمان ملی در اصفهان داشته باشیم و بسیاری از مشکلات را برطرف کنیم، ادامه داد: دانشگاه‌ها پشتوانه حرکت‌های ما در راستای ارتقای وضعیت محیط زیست هستند و دانشگاه‌ها باید پژوهش‌های کاربردی را به محیط زیست ارائه بدهند.

وی با بیان اینکه بر اینکه بحران‌ها، بی‌توجهی‌ها و کوتاهی‌های گذشته سبب ایجاد مشکلات امروز در حوزه محیط زیست شده است، یادآور شد: امروز محیط زیست نیازمند استفاده از پژوهش‌های کاربردی و بلندمدت هستیم و باید مطالعات راهبردی در مورد مسائل محیط زیست استان‌ها انجام شود تا این مطالعات سیاست‌های کلان کشور را مشخص کند.

محیط زیست یکی از مهم‌ترین اصول دولت است

معاون رئیس جمهور ادامه داد: در ابتدای فعالیت دولت یازدهم، میثاق‌نامه‌ای در برابر مسئولان قرار گرفت که توجه به سرمایه‌های انسانی و حفظ محیط زیست را به عنوان یکی از مهم‌ترین اصول در آن مطرح شده بود.

ابتکار با بیان اینکه ما باید گذشته را نادیده بگیریم و آسیب‌های وارد شده به اعتماد عمومی مردم، محیط زیست و اقتصاد را پشت سر بگذاریم تا بتوانیم آینده را بسازیم، گفت: حکم‌فرمایی محیط زیست از جمله برنامه‌های اولیه من به عنوان رئیس سازمان محیط زیست بوده است و من اعتقاد دارم که این سازمان، متولی اجرایی محیط زیست نیست بلکه فقط یک سازمان ارائه کننده برنامه و تعیین خط مشی است.

وی اضافه کرد: رصد اجرای قوانین و نظارت بر دستگاه‌ها به عهده این سازمان است اما اجرای قوانین آن هم به صورت دقیق، به عهده تک تک مردم است که بر اساس تخصص‌ها تعریف‌های متفاوتی دارد.

محیط زیست این بار با دانایی حرکت می‌کند

رئیس سازمان محیط زیست کشور تأکید کرد: ما در این دوره مبتنی بر دانایی کار می‌کنیم و تصمیمات خلق‌الساعه را کنار گذاشته‌ایم.

ابتکار ادامه داد: دانشگاهیان امروز باید در مسائل کاربردی در کنار مسئولان حرکت کنند یعنی به مسئولان راهکار ارائه دهند که چگونه یک تالاب را احیاء کنند و یا سندی غیر آلاینده را توسعه بخشند.

وی گفت: باید بپذیریم که در سال‌های گذشته از برخی مسائل زیست محیطی غافل شده‌ایم و حتی در مباحثی از جمله تالاب‌ها، محیط زیست را جدی نگرفته‌ایم اما امروز دریاچه ارومیه و تالاب گاوخونی چنان سیلی به محیط زیست زده است که همه مسئولان کشور را از خواب بیدار کرده و به تلاطم انداخته است.

صنعت و محیط زیست کشور هنوز با هم درگیرند

معاون رئیس جمهور تأکید کرد: این سیلی به این دلیل به محیط زیست خورد که در دوره‌های قبلی گفته شده بود به صحبت‌های دوستداران محیط زیست و مسئولان محیط زیست گوش کنید، اما در عمل کار خود را انجام دهید.

ابتکار با اشاره به اینکه ما در مسائل زیست محیطی در قرون وسطی قرار داریم، ادامه داد: صنعت و محیط زیست سالیان درازی است که در کشورهای پیشرفته دنیا در کنار هم پیش می‌روند و کوچک‌ترین مشکلی ندارند اما امروز این مشکل در کشور ما پابرجاست و صنعت و محیط زیست همیشه با یکدیگر درگیرند.

وی گفت: صندوق ملی محیط زیست ایران در حال ایجاد است و با به وجود آمدن این صندوق فعالیت‌های زیست محیطی پر رنگ‌تر و کار این سازمان بهبود یافته‌تر جلو خواهد رفت.

اقتصاد تنها دلار و بانک نیست

ابتکار به آب مجازی و برق‌های پیرامون آن اشاره کرد و گفت: اقتصاد فقط دلار و بانک نیست، بلکه آب مجازی نیز خود یکی از موضوعات مهم اقتصادی کشور است. ما باید در فرایند توسعه‌ای آب مجازی را به دقت مد نظر قرار دهیم و متوجه باشیم برای تولید یک کیلو فولاد، یا یک کیلو گوشت گوسفندی چه میزان آب مجازی مصرف کرده‌ایم؟

وی ادامه داد: تمام برنامه‌ریزی‌ها از انتخاب متولی برای یک توسعه تا پایان اجرایی و عملیاتی شدن توسعه، باید مبتنی بر بحث آب مجازی باشد و سپس سیاست‌های کاری خود را پیش ببریم.

محیط زیست شکایت خود از فعالان مدنی را پس گرفت

معاون رئیس جمهور اظهار داشت: ما دانشگاهیان را پشتوانه حرکت خود می‌دانیم. یقیناً پژوهش پشتوانه حرکتی ما خواهد بود، البته پژوهشی که بتواند راهکار ایجاد کند. ما امروز نیازمند مطالعات کاربردی هستیم که بتواند راه حل بلند مدت ارائه دهد.

ابتکار به فعالیت فعالان مدنی اشاره کرد و افزود: در اولین اقدام خود، شکایاتی که علیه این فعالان صورت گرفته بود را پس گرفته و از روز گذشته اگر به پورتال سازمان محیط زیست مراجعه شود، خواهید دید که در آن از همه فعالان محیط زیست کشور خواستار شده‌ایم که دیدگاه‌ها، پیشنهادات و انتقادات زیست محیطی خود را به ما ارائه دهند تا ما نقاط ضعف و ایرادات خود را پیدا کنیم و امیدواریم فعالان مدنی استان اصفهان، اولین فعالانی باشند که وارد این سامانه می‌شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha