با وجودی كه بنابه اعلام مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و سازمان تامین اجتماعی قرار بود قیمت داروهای بیماران خاص و صعب العلاج كاهش و یا رایگان در اختیار بیماران قرار گیرد اما هنوز این امر تحقق نیافته و قیمت ها بالاتر از قیمت های رسمی عرضه می شود.

هنوز وعده های وزارت بهداشت و تامین اجتماعی برای كاهش قیمت داروهای كلیوی عملی نشده است
سلامت نیوز : با وجودی كه بنابه اعلام مسوولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی و سازمان تامین اجتماعی قرار بود قیمت داروهای بیماران خاص و صعب العلاج كاهش و یا رایگان در اختیار بیماران قرار گیرد اما هنوز این امر تحقق نیافته و قیمت ها بالاتر از قیمت های رسمی عرضه می شود.

هرچند حدود یك ماه از اعلام كاهش قیمت ۵۰۰ قلم داروی بیماری های خاص و صعب العلاج توسط دستگاههای ذیربط می گذرد و برخی از این قیمت ها كاهش یافته اما هنوز این تغییرات شامل اقلام دارویی بیماران كلیوی نشده و آنها داروی مورد نیاز خود را ۳ تا ۱۰ برابر گرانتر از قبل تهیه می كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ؛ این در حالی است كه معاونت دارو و غذای وزارت بهداشت بتازگی ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای اجرای كاهش قیمت این نوع داروها در اختیار مراكز بیمه قرار داده تا این نوع داروها را با قیمت های سال ۹۱ در اختیار این بیماران قرار دهند.

به گفته مسوولان وزارت بهداشت، در حال حاضر كشور با كمبود دارو مواجه نیست ولی گزارش های میدانی از داروخانه های سطح شهر حاكی از آن است كه بالا بودن قیمت دارو های مورد نیاز بیماران خاص و صعب العلاج از جمله بیماران كلیوی بیشتر سبب نگرانی آنها شده است.

برخی از بیماران پیوند كلیه می گویند: بعد از مراجعه به داروخانه های سطح شهر برای تهیه داروی ساندیمون كه مصرف روزانه آن برای جلوگیری از پس زدن كلیه پیوندی حیاتی است این دارو را باید تا ۱۰ برابر قیمت قبلی خریداری ‌كنند.

به گفته این بیماران، مسئولان داروخانه در پاسخ به اعتراض بیماران می‌گویند: دولت دیگر به نمونه خارجی این دارو یارانه نمی‌دهد، اگر داروی ایرانی می‌خواهید رایگان است اما ساندیمون خارجی با ۱۰ برابر قیمت قبلی عرضه می‌شود.

علی ملكی یكی از این بیماران گفت: در گذشته برای مصرف هر ۲ ماه داروی ساندیمون خارجی ۱۷ هزار تومان پرداخت می‌كردم اما امروز داروخانه برای همان دارو معادل ۱۸۰ هزار تومان طلب كرده است.

وی افزود: قیمت هر عدد كپسول ساندیمون ۱۰۰ میلی گرمی قبلا چهار هزار تومان بوده ولی افزایش قیمت ها امكان خرید این دارو توسط این بیماران را غیرممكن كرده است.ملكی ادامه داد: از آنجا كه مصرف داروی ایرانی برای بیماران كلیوی عوارض و تبعات شدیدی دارد لذا بیماران تبعات مصرف ساندیمون ایرانی را به آسانی نمی پذیرند.

حامد اشتری یكی دیگر از این بیماران گفت: بیماران پیوند كلیه برای خرید و پیوند كلیه پنج تا شش میلیون تومان هزینه می كنند بنابراین خطر استفاده از داروی ساندیمون ایرانی كه پزشكان آن را توصیه نمی‌كنند، پذیرفتنی نیست.

اشتری اظهار داشت: قبلا برای مصرف دو ماه این دارو ۲۱ هزار تومان پرداخت می ‌كردم ولی اكنون باید برای تهیه این دارو ۲۵۰ هزار تومان آن هم از داروخانه هلال احمر هزینه كنم.

رحیم منافی پدر دو بیمار پیوندی نیز معتقد است: دو فرزند پیوند كلیوی دارم و مجبورم برای تهیه داروی خارجی دو فرزندم برای یك دوره دو ماهه ۴۰۰ هزار تومان هزینه كنم و در صورتی كه بخواهیم داروی ایرانی مصرف كنم به گفته پزشك معالج شان، كراتین را بالا می‌برد و و احتمال خطر برای سلامتی شان وجود دارد.

پیش از این معاون وزیر و رئیس سازمان غذا و دارو، از تحقق وعده كاهش قیمت داروهای بیماران خاص و صعب العلاج خبر داده بود.دكتر رسول دیناروند گفته بود: بیماران خاص و صعب العلاج با خیال راحت داروهایشان را از داروخانه ها دریافت كنند.

وی گفت: براساس تفاهم نامه منعقده میان وزارت بهداشت و تعاون، كار و رفاه اجتماعی قرار شد از ابتدای مهر سهم پرداختی بیمه ها به گونه ای اصلاح شود كه سهم بیمار كاهش یافته و مشابه سال قبل شود.

دیناروند گفت:‌ نزدیك به ۵۰ درصد داروهای بیماران خاص در تهران عرضه می شود از این رو كمیته ای تشكیل و در داروخانه ها مستقر هستند تا نحوه اجرای این كار را پیگیری كنند.

وی اظهار امیدواری كرد: بیماران با خیال راحت و با قیمت های جدید داروهایشان را دریافت كنند.رئیس سازمان غذا و دارو گفت: داروهای بیماران هموفیلی، تالاسمی، دیالیز، پیوند، بیماران متابولیك و مبتلا به ایدز و سل به قیمت بسیار كم و حتی رایگان توزیع می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha