سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 85113

خیلی از خانم‌ها بعد از مدتی که باشگاه می‌روند متوجه می‌شوند روی کمر، باسن یا ران‌هایشان خطوطی ایجاد شده بدون اینکه از علت آن آگاهی داشته باشند. در این مقاله می‌خواهیم راه‌های پیشگیری و درمان این خطوط را بررسی کنیم.

وقتی پوست کش می‌آید و پاره می‌شود!
سلامت نیوز : تقریبا 80 درصد از خانم‌ها و آقایان در نقطه‌ای از بدن، روی پوست‌شان حداقل یکی، دو تا خط افقی یا عمودی صورتی یا سفیدرنگ دارند که خیلی سرسخت هستند و با هیچ کرمی هم برطرف نمی‌شوند! این خطوط که مثل جای پنجه گربه می‌ماند «استریا» نام دارد و در اثر عوامل مختلفی بعد از سن بلوغ ایجاد می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مجله زندگی ایده آل ؛ یکی از این عوامل ورزش‌های بدنسازی و افزایش حجم عضلات است. خیلی از خانم‌ها بعد از مدتی که باشگاه می‌روند متوجه می‌شوند روی کمر، باسن یا ران‌هایشان خطوطی ایجاد شده بدون اینکه از علت آن آگاهی داشته باشند، در صورتی که شاید بتوان از ایجاد این خطوط پیشگیری کرد. در این مقاله می‌خواهیم راه‌های پیشگیری و درمان این خطوط را بررسی کنیم.

وقتی پوست کش می‌آید و پاره می‌شود!

استریا عبارت است از خطوطی روی سطح پوست که در اثر کشش بیش از حد آن ایجاد می‌شود. قابلیت کشش پوست توسط رشته‌های کلاژن و الاستین تامین می‌شود اما این رشته‌ها نیز قابلیت کشش محدودی دارند و چنانچه کشش بیش از حد معمول صورت گیرد، منجر به پاره شدن این رشته‌ها شده و بدین ترتیب هیچ‌گاه پوست به حالت اولیه خود برنمی‌گردد. شایع‌ترین حالتی که منجر به بروز استریا می‌شود بارداری است که معمولا در 6 ماهه اول بارداری قدرت کشش رشته‌ها به حدی است که علائمی در سطح پوست مشاهده نمی‌شود اما در 3ماهه آخر بارداری به علت رشد بیش از حد جنین و محتویات داخل رحم ناگزیر تعدادی از رشته‌های کلاژن و الاستین در اطراف ناف و قسمت تحتانی شکم به صورت خطوط عمودی پاره می‌شوند.

اول صورتی است و بعد سفید می‌شود

استریا معمولا در مراحل اولیه رنگ صورتی یا ارغوانی دارد اما پس از گذشت چند ماه تا چند سال به صورت خطوطی سفیدرنگ باقی می‌ماند. علاوه بر بارداری بسیاری از نوجوانان و جوانان در سنین بلوغ به علت تجمع بیش از حد چربی یا عضلانی شدن روی باسن خود تعدادی از این خطوط ریز را پیدا می‌کنند. این خطوط نیز به صورت عمودی قرار گرفته‌اند اما اگر به علت رشد سریع قد ایجاد شوند به صورت خطوطی عرضی در بالای زانو یا در ناحیه کمر به صورت خطوطی شبیه به شلاق‌خوردگی تظاهر پیدا می‌کنند. عمق و شدت خطوط استریا در اثر بلوغ کمتر از عمق و شدت خطوط استریا در اثر بارداری است.

خیلی به تدریج عضلانی شوید!

امروزه به دلیل استفاده از داروهای نیروزا که اغلب حاوی کورتون یا استروئیدها هستند بروز استریا در افرادی که به فعالیت بدنسازی مشغول هستند فراوان دیده می‌شود. همچنین افرادی که در رشته‌های ورزشی مثل ژیمناستیک یا پرورش اندام فعالیت دارند به دلیل کشش بیش از حد پوست، بیشتر دچار استریا می‌شوند. متاسفانه هیچ درمان قطعی برای رفع کامل استریا وجود ندارد و اغلب درمان‌ها باوجود تکرار، حداکثر 30 تا 40 درصد این خطوط را کم‌رنگ‌تر یا کم‌عمق‌تر می‌کند بنابراین در این موارد پیشگیری بهتر از درمان است و افراد باید از چاق یا لاغر شدن به صورت ناگهانی پرهیز كنند یا از مصرف مکمل‌هایی که حاوی استروئید است بپرهیزند.

با ویتامین C قدرت کشش پوست‌تان را افزایش دهید

در مواردی مثل بارداری برای جلوگیری از بروز استریا می‌توان در نیمه دوم بارداری از کرم‌هایی که قابلیت کشش پوست را افزایش می‌دهد استفاده کرد که توسط متخصصان پوست قابل تجویز است. استفاده از ترکیبات ویتامین C نیز هم به صورت خوراکی و هم به صورت کرم‌های موضعی در افزایش قدرت کشش کلاژن پوست موثر است. البته امروزه استفاده از لیزرها به‌خصوص در مراحل اولیه که خطوط استریا بنفش‌رنگ و ارغوانی‌رنگ هستند درجاتی از موفقیت را به همراه داشته است اما معمولا برای مواردی که وسعت استریا زیاد است چندین دوره درمانی لازم است که هزینه‌های زیادی را در پی خواهد داشت. از طرفی موفقیت این روش بیشتر از 30 درصد نیست و زمانی که خطوط استریا رنگ سفید پیدا کرده باشد کمتر با این روش بهبود پیدا می‌کند.

بهبود 30 تا 70 درصدی با لیزرهای خاص

لیزرهابه خصوص لیزر Starlux و لیزرهای فرکشنال می‌توانند تا حدودی روی استریا تاثیرگذار باشند. البته تاثیرگذاری آنها روی استریای قرمز بیشتر از استریای سفید است (همان‌طور که می‌دانید استریا در ابتدا قرمز است و بعد به تدریج روشن و سفید می‌شود). همچنین تاثیرگذاری آنها بسته به شرایط فرد می‌تواند از 30 تا 70 درصد متغیر باشد اما معمولا صددرصد استریا را رفع نمی‌کنند. برای تاثیرگذاری باید حداقل 3 تا 4 بار به فاصله یك ماه‌‌و‌نیم تا 2 ماه استفاده از لیزر تکرار شود.

ربطی به چرب کردن پوست ندارد!

پیدایش این خطوط اصلا ربطی به چرب کردن و مرطوب نگه داشتن پوست ندارد حتی بسیاری از آقایان در سن بلوغ روی باسن و زانوهای‌شان دچار استریا می‌شوند. پس علت آن بیشتر تغییرات هورمونی است به‌خصوص هورمون‌های استروئیدی که در زمان بارداری افزایش می‌یابند. علت دوم نیز اتساع سریع و زیاد پوست شکم در زمان بارداری یا افزایش وزن است. البته میزان و شدت ابتلا به استریا تا حدودی ارثی است و در بعضی خانواده‌ها بیشتر دیده می‌شود. لازم به ذکر است که تا به حال در مورد تاثیر سلول‌های بنیادی بر درمان استریا مقاله علمی منتشر نشده است بنابراین نمی‌توان در این مورد نظر داد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha