سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۰:۳۵
کد خبر: 85114

سلامت نیوز : یک عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه تجمع بیش از اندازه ترشح در گوش افراد باید با مراجعه به پزشک تمیز شود، خاطرنشان کرد: بر اساس گمان غلط برخی از افراد مبنی بر عادت کردن گوش به عمل جرم گیری گوش و عدم مراجعه افراد به پزشک این روند همچنان ادامه می یابد و فرد دچار کم شنوایی می شود.

دکتر ابراهیم رزم پا در گفت وگو با ایسنا ، با بیان اینکه جرم ترشح شده در گوش نقش دفاعی دارد، اظهار داشت: جرم گوش ترشحاتی هستند که از کانال گوش خارجی ترشح می‌شود و نقش دفاعی برای گوش خواهد داشت.

این متخصص گوش، حلق و بینی در ادامه خاطرنشان کرد: جرم ترشح شده با حرکات مفصل فک گیجگاهی و از طرق غذا خوردن و صحبت کردن وارد کانال گوش خارجی شده و در آنجا نیز دفع می‌شود.

وی به تجمع جرم در گوش برخی از افراد اشاره کرد و گفت: در بعضی از افراد میزان ترشح جرم در گوش بیشتر از اندازه است یا در کانال گوش به دلیل اشکالات آناتومی ترشح دفع نمی‌شود، بنابراین جرم در گوش آنان تجمع و در نتیجه فرد احساس سنگینی در گوش می‌کند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با اشاره به اینکه تجمع بیش از اندازه ترشح در گوش افراد باید با مراجعه به پزشک تمیز شود، خاطرنشان کرد: بر اساس گمان غلط برخی از افراد مبنی بر عادت کردن گوش به عمل جرم گیری و عدم مراجعه افراد به پزشک این روند همچنان ادامه می‌یابد و فرد دچار کم شنوایی می شود.

دکتر رزم پا با بیان این مطلب که وجود جرم در گوش مفید است، اظهار داشت: عدم ترشح جرم در گوش موجب خارش، خشکی و اگزمای آن می شود بنابراین ترشح جرم خیلی بهتر از ترشح نشدن آن خواهد بود.

وی در ادامه به عدم استفاده افراد از گوش پاک کن به منظور تمیز کردن جرم گوش اشاره و توصیه کرد: استفاده از هرگونه اجسام خارجی برای تمیز کردن جرم گوش موجب از بین رفتن تمیز شدن خودکار و طبیعی گوش، زخم های سطحی در داخل آن به دلیل ظریف بودن گوش می شود، مهم تر از آن آلوده بودن جسم و ورود آن به گوش عفونت گوش را به دنبال خواهد داشت، بنابراین افراد از فرو کردن هرگونه جسم خارجی در گوش برای تمیز کردن آن باید خودداری کنند.

وی با اشاره به اینکه سشوار بهترین وسیله برای خشک کردن گوش در صورت خیس بودن آن خواهد بود، تاکید کرد: در صورت تجمع جرم در گوش افراد حتما به افراد متخصص جهت تمیز کردن آن مراجعه کنند، زیرا بی‌اطلاعی برخی افراد موجب آسیب رسانی به پرده گوش می شود.

وی در پایان به والدین، توصیه کرد: کودکان متوجه تجمع جرم در گوش خود نمی‌شوند و این امر تا حدودی موجب کم شنوایی در آنان خواهد شد که در این صورت والدین باید آنان را نزد پزشک متخصص جهت تمیز کردن گوش کودکشان ببرند و خود از انجام دادن این عمل خودداری کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha