سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۱:۱۵
کد خبر: 85122
سلامت نیوز : لایه خاكستری رنگ گرد و غبار از ساعت 14 دیروز بار دیگر آسمان پایتخت را پوشاند. البته مدتی طول كشید كه مردم عادی متوجه موج جدید گرد و غباری شوند كه وارد پایتخت شده است. آنها تیره شدن آسمان شهرشان را به پیش‌بینی اخیر سازمان هواشناسی مبنی بر احتمال بارندگی نسبت می‌دادند اما طولی نكشید كه مسئولان كنترل كیفیت هوای پایتخت در مصاحبه با رسانه‌های مختلف اعلام كردند موج جدید آلودگی‌ها وارد تهران شده است. همان گرد و غباری كه راه نفس را مدت هاست تنگ كرده.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه تهران امروز ؛ هشدار اكید كارشناسان هواشناسی این است كه امروز بیماران قلبی و ریوی،سالمندان و كودكان از تردد زیاد در سطح معابر پرهیز كنند.

از هشدار شهردار تا رسیدن به راهكاری جدی

مسئله آلودگی هوا در تهران آنقدر حاد شده است كه محمدباقر قالیباف،در مراسم معرفه شهردار منطقه 11،آلودگی هوا را مهم‌ترین چالش شهر تهران معرفی می‌كند و می‌گوید: «آلودگی هوا جان كودكان ما و همه شهروندان را به خطر انداخته است.»

از سویی دیگر،یوسف رشیدی مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران، هم به تهران امروز خبر می‌دهد: «آمارها حاكی از آن است كه شانزدهم مهرماه، آلوده‌ترین روز از نخستین ماه پاییز بوده به‌طوری كه حجم آلاینده‌های كمتر از 2 و نیم و 10 میكرون معلق در هوای تهران،ركوردشكن بوده و به بالاترین حد غیرمجاز رسیده‌اند.»

پدیده گردوغبار سه‌شنبه تمام می‌شود

او درباره علت آلودگی هوای پایتخت می‌گوید: «به علت باد شدید گرد و غبار از اطراف تهران وارد شده است و از ابتدای سال این چندمین باری است كه این اتفاق می‌افتد.البته این پدیده سه‌شنبه پایان می‌گیرد و هنوز به مرحله هشدار نرسیده‌ایم كه بخواهیم شهر را تعطیل كنیم.گرچه این ریزگردها خود دارای عوارض برای سلامتی هستند.»

یوسف رشیدی وجود ذرات معلق در هوای شهر را از عوامل اصلی بروز مشكلات تنفسی و حملات قلبی می‌خواند و ادامه می‌دهد: با افزایش حجم آلاینده‌های معلق در هوا به‌ویژه ذرات كوچك‌تر از 2.5 میكرون، انواع بیماری‌های قلبی و تنفسی شیوع می‌یابند و بهداشت عمومی نیز در معرض خطر قرار می‌گیرد و تهرانی‌ها از این مسئله مستثنا نیستند. وی با یادآوری اینكه ورود آلاینده‌ها به چرخه گردش خون، تاثیر زیادی در به خطر افتادن سلامت قلب، مغز و ریه شهروندان تهرانی دارد،تاكید كرد: با توجه به مشكلات بهداشتی آلاینده‌ها باید اندازه دقیق و تركیب شیمیایی این ذرات مشخص و تعیین شود.

مدیرعامل شركت كنترل كیفیت هوای تهران تصریح كرد: یافته‌های جدید علمی حاكی از این واقعیت است كه تنفس برخی از ذرات معلق توسط شهروندان حتی در نرون‌های مغزی نیز اثرگذار است و منجر به بروز سكته‌های مغزی می‌شود. مدیركل محیط‌زیست استان تهران نیز با بیان اینكه هوای تهران در شرایط ناسالم قرار دارد از تداوم گردو غبار در پایتخت خبرداد.

هوا آلوده است، ورزش نكنید

محمدهادی حیدرزاده با اشاره به آلودگی هوا و گردو غبار در پایتخت گفت: این گردو غبار منشأ محیطی دارد و به دلیل وزش باد ایجاد شده كه سبب كاهش شعاع دید نیز شده است. مدیركل محیط‌زیست استان تهران اظهار داشت: گردوغبار امروز در پایتخت ادامه دارد و كمیته اضطرار هم تشكیل نمی‌شود زیرا تنها در شرایط پایداری هوا و مواقعی كه میزان آلاینده‌ها به حدود 170 PSI برسد كمیته اضطرار تشكیل خواهد شد.حیدرزاده تصریح كرد: با هماهنگی كه با وزارت آموزش و پرورش صورت گرفته قرار شد تا روز چهارشنبه هیچ ورزش صبحگاهی در مدارس نداشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha