سه‌شنبه ۳۰ مهر ۱۳۹۲ - ۱۲:۵۸
کد خبر: 85140
سلامت نیوز : همه ما می دانیم که باید خواب کافی و برنامه غذایی متعادل داشته باشیم و به میزان کافی آب بنوشیم اما آیا نکات مرتبط به تندرستی تنها شامل همین موارد می شود؟بی گمان نکات زیادی وجود دارد که رعایت آن باعث حفظ تندرستی و افزایش طول عمر می شود اما اغلب افراد نسبت به آن بی توجهند. برای به دست آوردن اطلاعات بیشتر به چند سوال در این زمینه پاسخ داده شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ؛ مدت زمان شست وشوی دست ها باید چقدر باشد؟ ۲۰ ثانیه .۲۰ ثانیه طول می کشد تا کثیفی و باکتری از بین برود. به گفته متخصصان مایوکلینیک، نتایج بررسی های متعدد نشان می دهد نیازی به استفاده زیادمواد تمیزکننده ضدباکتری نیست و استفاده از صابون معمولی بهترین راه برای از بین بردن میکروب هاست.

هر روز صبح، از چه میزان کرم ضدآفتاب باید استفاده کرد؟1- ۲ قاشق چای خوری. بسته به میزان پوشش متخصصان توصیه می کنند که قبل از خارج شدن از منزل، از کرم ضدآفتاب استفاده شود. این کار باید هر ۲ ساعت تکرار شود. خیلی از زنان کرم ضدآفتاب با اس پی اف بالا مانند ۵۰خریداری می کنند اما به اندازه کافی از آن استفاده نمی کنند. به کار بردن میزان مناسب به اندازه انتخاب اس پی اف مهم است.

حداکثر مصرف روزانه شکر چقدر است؟5 قاشق مرباخوری.نباید بیشتر از روزی 5 قاشق مرباخوری شکر مصرف کرد. به نقل از موسسه قلب آمریکا، نتایج بررسی های متعدد نشان می دهد مصرف زیاد شکر با چاقی مفرط، بیماری قلبی، دیابت و... ارتباط دارد. پس قبل از انتخاب هر نوع غذا، به برچسب آن توجه کنید.

هنگام استفاده از هدفون، تا چه زمان می توان به صدای بلند گوش داد بدون این که به گوش آسیب برسد؟ ۵دقیقه .این حداکثر زمانی است که گوش انسان می تواند صدای بلند را تحمل کند. محققان دانشگاه «کلرادو» می گویند برای پیشگیری از آسیب دیدن گوش، صدای هدفون را ۷۰درصد پایین بیاورید. صدای زمانی مناسب است که بتوانید به وضوح صدای فرد کنار خود را بشنوید.

حداقل میزان خواب برای حفظ سلامت چقدر است؟ ۶و نیم ساعت .خوابیدن کمتر از این حد، خطر بروز انواع بیماری ها را افزایش می دهد. نتایج بررسی های اخیر محققان آمریکایی روی وضعیت جسمی ۶۸ هزار داوطلب زن میانسال نشان داد افرادی که ۵ ساعت یا کمتر می خوابیدند نسبت به افرادی که حداقل ۷ ساعت خواب داشتند، ۳۲ درصد بیشتر دچار افزایش وزن شدند.علاوه بر آن خواب کمتر از ۶ ساعت با افسردگی و کاهش قدرت سیستم ایمنی بدن نیز ارتباط دارد.

سالم ترین شاخص توده بدن (BMI) چقدر است؟ زیر ۲۵ . سالم ترین BMI برای مردان و زنان بین ۱۹ و 24 است مگر اینکه ورزشکار باشند. عدد بالاتر نشانه تجمع چربی در بدن است که زمینه ساز بروز بیماری های متعدد است.

حد نهایی فشار خون سالم چقدر است؟

۱۲۰ بالای ۸۰ .بالاتر از این میزان، فرد را در معرض خطر بیماری قلبی و سکته قرار می دهد اما این عددها به چه معناست؟ عدد اول میزان فشار رگ ها هنگام انقباض قلب است و دومی نشانه حالت آرامش قلب است. در صورت بالا بودن عدد حداقل روزی نیم ساعت ورزش کنید و مصرف نمک را به روزی یک قاشق مرباخوری کاهش دهید.

به طور روزانه چند وعده میوه و سبزی باید مصرف کرد؟۵ وعده.متخصصان مصرف ۵ وعده یا بیشتر میوه و سبزی را در طول روز توصیه می کنند زیرا این گروه غذایی حاوی ویتامین، مواد معدنی و آنتی اکسیدان های مهم است که با بیماری مقابله می کند و از آن جا که کم کالری است، مانع از افزایش وزن می شود. هر یک وعده میوه مساوی است با نصف پیمانه میوه یا سبزی خرد شده.

برای حفظ تندرستی روزی چند گام باید برداشت؟ ۱۰ هزار گام.نتایج تحقیقات نشان می دهد این اندازه فعالیت فیزیکی از افزایش وزن پیشگیری می کند. نتایج بررسی ها نشان می دهد، پیاده روی کمتر از روزی ۱۰ دقیقه، برای بالا بردن انرژی حتی در افراد مبتلا به بیماری های مزمن مانند آرتریت کافی است.

مصرف چه میزان چربی های ترانس مجاز است؟ صفر.چربی ترانس با افزوده شدن هیدروژن به روغن نباتی تهیه می شود. ترکیب این ۲ ماندگاری مواد غذایی را طولانی تر می کند اما این نوع چربی در بروز بیماری های جدی از جمله چاقی مفرط، بیماری قلبی و دیابت نقش دارد. بنابراین مصرف آن را به حداقل برسانید. از مواد غذایی تهیه شده با آن مانند نان، کیک آماده و... پرهیز کنید. غذاهای آب پز یا کباب شده را جایگزین غذاهای سرخ شده کنید.

چه میزان قند خون نشانه خطر ابتلا به دیابت است؟ حدود ۱۰۰.قند خون ۱۰۰ یا بالاتر زنگ خطر ابتلا به دیابت است و نشان می دهد فرد در معرض خطر جدی بیماری دیابت نوع ۲ قرار دارد. برای پیشگیری با پزشک خود مشورت کنید. اگر دچار اضافه وزن هستید یا علایمی چون خستگی مفرط و تاری دید دارید یا زخمتان بهبود نمی یابد، سریعاً  به پزشک مراجعه کنید.

برای سوزاندن نیم کیلوگرم چربی، چند کالری باید سوزاند؟۳هزار و ۵۰۰ کالری.شاید تعجب آور باشد اما به این مسئله این گونه فکر کنید، کاهش روزی ۱۱۷ کالری باعث کاهش یک کیلوگرم در ماه می شود. اگر ۲۵۰ کالری از غذای روزانه حذف کنید و ۲۵۰ کالری از طریق ورزش بسوزانید، روند سوخت و ساز تسریع می شود و هفته ای نیم کیلوگرم وزن کم خواهید کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha