جدیدترین تکنیک عمل جراحی زجاجیه چشم در ایران از سوی چشم پزشکان فوق تخصص شبکیه چشم با ایجاد سوراخی به اندازه نیم (0.5) میلیمتر و درمان خونریزی در شبکیه چشم سه بیمار انجام شد.

دکتر هوشنگ فقیهی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در گفتگو با مهر در تشریح چگونگی استفاده از این تکنیک در عمل جراحی ویترکتومی گفت: عمل ویترکتومی در واقع خارج کردن ژل ویتره از چشم است. این عمل در مواقعی که زجاجیه فرد دچار خونریزی شده و مشکلاتی برای شبکیه چشم ایجاد شده است.

وی اضافه کرد: عمل ویترکتومی به طور معمول در ایران حدود 20 سال است که انجام می گیرد اما در روشهای معمول با وسایل ابتدایی آن زمان، سوراخی به اندازه یک و نیم (1.5) میلیمتر صلبیه ایجاد می شد که پس از عمل جراحی باید بخیه زده می شد چرا که در غیر این صورت فشار چشم کاهش پیدا می کند.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران یاد آور شد: در روش جدید که با ابزاری به اندازه 25 gauge سوراخی به اندازه نیم (0.5) میلیمتر ایجاد می شود و نیازی به بخیه نیست.

وی افزود: در زمانی که بخیه در صلبیه زده می شود، ملتحمه چشم دستکاری می شود و بیمار احساس وجود جسم خارجی در چشم دارد. در حالیکه در روش جدید به دلیل نبود بخیه، ملحتمه چشم سالم می ماند و برای اعمال احتمالی بعدی مشکلی برای چشم فرد ایجاد نمی شود.

دکتر فقیهی در خصوص سایر مزایای استفاده از این تکنیک اظهار داشت: چشم بیمار پس از این نوع عمل بسیار آرام است، درد و ناراحتی نیز ندارد، دید پس از عمل بهتر خواهد بود و بسیار زود به زندگی عادی باز می گردد.

وی در مورد کاربرد این روش برای بیماران مختلف یاد آور شد: این روش برای تمامی بیماران قابل استفاده نیست. به طور مثال فردی که پلیسه 2 میلیمتری وارد چشم اش شده است به این روش قابل درمان نیست. اما این روش بیشتر برای بیماران دیابتی که دچار خونریزی داخل چشمی شده اند، بیماری که دچار چروک بر روی شبکیه چشم شده اند، بیمارانی که سوراخی در مرکز بینایی آنها ایجاد شده است و بیشتر از همه کودکان بخصوص کودکان دچار آروپی (مشکل شبکیه در کودکان نارس که در دستگاههای مخصوص قرار دارند) کاربرد دارد.

این فوق تخصص چشم تأکید کرد: این روش برای اعمال جراحی با ظرافت هر چه بیشتر و کمتر تهاجمی استفاده می شود.

به گزارش مهر، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در خصوص ارائه این روش در مراکز دانشگاهی ایران گفت: این روش به دلیل گران قیمت بودن "ست جراحی" هنوز وارد مراکز درمانی وابسته به دانشگاههای علوم پزشکی نشده است و لازم است از سوی بیمه ها مورد حمایت قرار گیرد.

وی اضافه کرد: روشهای جدید باید جایگاه خود را در آموزشهای روز چشم پزشکی پیدا کند و علت آن نیز کاهش مشکلات بیماران و استفاده بهتر از تجهیزات روز است.

دکتر فقیهی تأکید کرد: بدون اغراق می گویم آموزش، امکانات و پیشرفت چشم پزشکی در ایران بی نظیر است. آموزش در این رشته نقص ندارد و گواه این مطلب هم اعزام نشدن حتی یک بیمار برای عمل جراحی چشم پزشکی در سالهای اخیر است.

به گزارش مهر، جدیدترین تکنیک عمل جراحی زجاجیه چشم در ایران از سوی چشم پزشکان فوق تخصص شبکیه چشم با ایجاد سوراخی به اندازه نیم (0.5) میلیمتر و درمان خونریزی در شبکیه چشم سه بیمار از سوی دکتر هوشنگ فقیهی و دکتر محمد ریاضی شب گذشته در بیمارستان فوق تخصصی چشم پزشکی نور انجام گرفت.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha