سلامت نیوز : رئیس پژوهشکده غدد و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی تهران از درمان بیماران دیابتی به کمک سلول‌های بنیادین و آغاز فعالیت مرکز مشاره تلفنی دیابت در کشور خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ؛ باقر لاریجانی پیش از ظهر امروز در نشست خبری پنجمین کنگره غدد و متابولیسم که در بیمارستان شریعتی برگزار شد، خاطرنشان کرد: بار بیماری‌ها از سال ۸۰ برآورد نشده بود که اکنون در حال مطالعه آن هستیم و امیدواریم تا پایان سال نتایج آن منتشر شود، اما بار برخی بیماری‌ها مانند دیابت افزایش چشم‌گیری داشته است.

دیابت فقط مشکل کشور ما نیست و تقریباً در تمام دنیا با این مسئله درگیر هستند. تنها راه‌کار آن افزایش فعالیت‌های فیزیکی از دوران مدرسه برای کودکان است.

وی گفت: مطالعات نشان می‌دهد 25 درصد جمعیت بزرگسال ما دچار یکی از چهار عامل خطر فشار خون، چاقی، دیابت و کم تحرکی هستند. و باید گفت جمعیت فعال ما بیشتر در معرض تهدید است.

رئیس پژوهشکده غدد و متابولیسم با تأکید بر اینکه باید تحولی در افزایش فعالیت‌های ورزشی جمعیت ایجاد شود، خاطرنشان کرد: در شهر تهران، فعالیت فیزیکی 60 درصد از جمعیت کمتر از میزان لازم است و از طرفی دیگر وزارت بهداشت سال‌هاست که به دنبال کاهش مصرف چربی بین خانواده‌های ایرانی است.

لاریجانی به اقدامات انجام شده برای پیشگیری‌ از بیماری‌هایی مانند دیابت اشاره کرد و گفت:‌ از مدت‌ها قبل با مجموعه وابسته به ستاد اجرایی فرمان حضرت امام کار آموزشی مشترکی را در حوزه سلامت آغاز کرده‌ایم و در همین راستا مرکز مشاوره تلفنی در زمینه دیابت از روز جهانی دیابت آغاز به کار خواهد کرد.

وی تصریح کرد: هموطنان می‌توانند در تهران با شماره 9099077777 تماس بگیرند و هموطنان خارج از پایتخت با شماره 8999-021 تماس بگیرند تا بتوانند در صورت نیاز به مشاوره در حوزه دیابت اطلاعات لازم را دریافت کنند.

وی افزود: البته این شماره خدمات دیگری مانند اعتیاد، سلامت خانواده،‌روانشناسی و حوزه‌های پزشکی فعال را نیز ارائه می‌کند.

این فوق تخصص غدد همچنین به مطالعه‌ای که در مرکز بیماری‌های غیر واگیر در زیر مجموعه علوم پزشکی تهران در حال انجام است اشاره کرد و گفت: آخرین مطالعه برای بار بیماری‌ها در کشور در سال 80 انجام شده که ما این مطالعه را آغاز کرده‌ایم و روند بررسی‌ها تاکنون نشان می‌داد که بار برخی بیماری‌ها مانند دیابت در کشور افزایش چشمگیری دارد ولی امیدواریم تا پایان سال آمار مربوط به این مطالعه را منتشر کنیم.

تدوین راهنمای بالینی چگونگی برخورد با بیماران دیابتی خبر دیگری بود که لاریجانی به آن اشاره کرد و گفت: البته این گایدلاین قبلاً هم وجود داشته اما مورد بازبینی قرار گرفته و متناسب با شرایط پزشکان عمومی و خانواده در اختیار قرار می‌گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به راهکارهای موفق برای درمان بیماری‌های دیابتی اشاره کرد و گفت:‌ دو مطالعه بالینی نسبتاً بزرگ در زمینه استفاده از سلول‌های بنیادی جنینی و مزان‌شیبی انجام شده که در برخی بیماران دیابتی با گذشت یکسال نیاز به مصرف انسولین تا حد زیادی کاهش یافته اما در برخی بیماران دیگر نیاز به تزریق مجدد وجود دارد.

پنجمین کنگره غدد و متابولیسم از یکم تا 3 آبان در تالار امام بیمارستان امام خمینی(ره) آخرین دستاوردهای پزشکی در این حوزه ارائه می‌کند. همچنین قرار است تا مقالاتی از اساتید برجسته این حوزه از کشورهای آمریکا و کانادا در این کنگره ارائه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha