سلامت نیوز : دبیرعلمی سی‌امین کنگره روانپزشکی ایران گفت: مصرف ماده تریاک و شبه تریاک بیشترین موادی است که افراد به مصرف آن گرایش دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ؛ دکتر غلامرضا حاجتی در سی‌امین کنگره روانپزشکان ایران و در جمع خبرنگاران گفت: بر اساس طرح پیمایش سلامت روانی که در سال 89 و 90 انجام شده است و شیوع انواع اختلالات روانی که مورد بررسی قرار گرفته، شایع‌ترین بیماری‌های روانی شامل اختلال اضطرابی و اختلالات خلقی می‌شود.

وی در ادامه تصریح کرد: بیماری‌های روانی اختلال اضطرابی با درصد شیوع 15.6 بیشترین گروه بیماری‌هاست که شامل اختلال هراس، وسواس، استرس پس از حادثه و انواع فوبیا از شایع‌ترین بیماری‌های روانی است. این بیماری‌ها در زنان دو برابر مردان است و در کشور ما نسبت به بیشتر کشورهای دنیا شیوع‌ بیشتری دارد.

دبیر علمی سی‌امین کنگره روانپزشکی ایران ادامه داد: دومین گروه بیماری‌های روانی شایع، اختلالات خلقی است که افسردگی عمده یا ماژور در راس آنهاست و میزان شیوع آن 13.6 درصد است.

حاجتی در رابطه با جامعه آماری طرح پیمایش ملی سلامت روان، عنوان کرد: این جامعه آماری شامل 8000 نفر از افراد 15 تا 64 ساله بوده و مربوط به سال 89 تا 90 است.

وی با اشاره به مصرف انواع مواد در افراد، گفت: یک میلیون و 500 هزار نفر از افراد مصرف‌ کننده انواع مواد مخدر هستند که حدود سه درصد از افراد جامعه را تشکیل می‌دهند. این افراد در جوامع شهری سنین پایین‌تر جامعه و در شرق کشور بیشتر از سایر گروه‌ها هستند. همچنین افراد بیکار در سطوح اجتماعی و اقتصادی پایین‌تر تعداد بیشتری از مصرف‌کنندگان مواد مخدر را تشکیل می‌دهند.

حاجتی تصریح کرد: مصرف ماده تریاک و شبه تریاک بیشترین موادی است که افراد به مصرف آن گرایش دارند که این طرح قاطع‌ترین تحقیقات در زمینه مواد مخدر است.

وی همچنین درباره مسائل روانپزشکی مرتبط با بیماران سرپایی گفت: بیماران با مشکلات شناخته شده 10 تا 15 درصد و در غیر این صورت اگر مشکلات آنان قابل تشخیص نباشد تا 40 درصد از ناراحتیهای روانی رنج می‌برند.

این روانپزشک ادامه داد: بیماری های زنان، پیوند اعضا، بیماری‌های مزمنی همچون سرطان، ام اس، تشنج ها از بیماری‌هایی است که جنبه‌های روانپزشکی آن پررنگ است و نیاز به مراقبت‌های روانی بیش‌تری دارند. به همین دلیل به آموزش های سایکوماتیک برای پزشکان عمومی نیاز بیش تری احساس می‌شود و پزشکان نیز باید یک دوره سه ماهه ویژه این موضوع را بگذرانند.

همچنین دکتر علی‌اکبر نجاتی‌صفا دبیر علمی سی‌امین کنگره روانپزشکی ایران در حاشیه این کنگره گفت: از هر چهار نفر بیماری که در بیمارستان‌های عمومی بستری می‌شوند، یک نفر دچار مشکلات روانپزشکی است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران افزود: پزشکی سایکوسوماتیک ارتباط مشکلات جسمی و روان پزشکی را بررسی می‌کند و این موضوع تا حدی اهمیت دارد که در بیمارستان‌های عمومی در کشورهای پیشرفته تیم سلامت روان همیشه حضور دارند.

وی ادامه داد: از هر چهار نفری که در بیمارستان‌های عمومی بستری می‌شوند، یک نفر دچار مشکلات روانی است که درمان آن با درمان بیماری اصلی ارتباط دارد. در درمان بیماری‌های سرپایی نیز مشکلات روان‌تنی اهمیت زیادی دارد که اگر به آن بی‌توجهی شود، درمان طولانی مدت‌تر و هزینه بیشتری را به بیمار تحمیل می‌کند.

نجاتی‌صفا در ادامه تصریح کرد: افسردگی یکی از اختلالات روانی شایع شبه جسمی است که بر بیماری‌های جسمی نظیر درد بیماری‌های گوارشی، کمردرد و سردرد تاثیر زیادی می‌گذارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha