سلامت نیوز : نماینده مردم ساوه و زرندیه خواستار تقویت و حمایت از شرکت‌های تولیدکننده دارو در کشور شد تا به این واسطه واردات در کشور کاهش یابد.

شهلامیرگلوبیات، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در گفت‌وگو با (ایسنا) ، اظهار داشت: مشکل ما این است که همیشه 40 سال عمل‌ها و علکس‌المعل‌هایمان نسبت به کشورهای غربی دیرتر صورت می‌گیرد.

وی افزود: زمانی داروهای برند با قیمت بالا وارد کشور شد و همزمان با آن کشورهای غربی درصدد ارائه داروهای ژنریک با یک دهم تا یک هفدهم قیمت داروی برند در کشور خود بودند که هیچ تفاوتی از نظر اثرگذاری و کیفیت با داروهای گرانقیمت و برند که به کشورهایی مثل ایران صادر می‌شد، نداشت.

میرگلوبیات با بیان اینکه "این اقدام کشورهای غربی باعث صرفه‌جویی در ارز دارویی‌شان شد تصریح کرد: کشور ما این روند واردات دارو را ادامه داد و در حال حاضر نیز این روند را ادامه می‌دهیم، درصورتی که ضرورت دارد این قضیه را به شکلی موثر مدیریت کنیم تا این داروی ژنریک به ویژه داروهای مربوط به سرطان و بیماری‌های خاص را با قیمت منطقی در دسترس مردم که از نظر اقتصادی متحمل فشارهای زیادی هستند قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه "همچنان داروهای برند در حال وارد شدن به کشور هستند و ارز دارویی به این شکل هزینه می‌شود" عنوان کرد: حتی اگر ارز دارویی را به نصف ارز مرجع برسانیم و این روند واردات داروی برند ادامه یابد قطعا به مشکل می‌خوریم و گرهی از مشکلات مردم باز نخواهد شد، باید نظارت در این امر را شدت ببخشیم.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس اظهار کرد: باید از داروخانه‌ها و شرکت‌های تولید دارو حمایت ویژه شود و تسهیلات مورد نیاز آنها را اختصاص دهند، در واردات دارو باید منطقی برخورد شود، داروهایی که در کشور تولید می‌شود، وارد نشود.

وی با بیان اینکه "روند تولید دارو و همچنین واردات اقلام دارویی به کشور باید ساماندهی شود" اضافه کرد: مدیریت درست در این خصوص منجر به صرفه‌جویی در میزان اعتبارات دارویی کشور می‌شود و همچنین مردم نیز به راحتی می‌توانند داروی مورد نظر خود را با قیمت منطقی در دسترس داشته باشند.

میرگلوبیات گفت: باید در تغییر فرهنگ مصرف دارو در کشور نیز کار شود، مردم ما عادت کردند که حتی برای بیماری‌هایی که نیاز به دارو ندارد حتما دارو مصرف کنند و این فرهنگ غلطی است، همچنین در بیمارستان‌ها باید در مصرف داروها مانند آنتی‌بیوتیک‌ها نظارت شود تا دارو به صورت غیرمنطقی و غیر علمی استفاده نشود و مدیریت صحیح اعمال شود.

وی رفع این مشکلات را نیازمند اقدامات ریشه‌ای و زیرساخت قوی عنوان کرد و گفت: درحال حاضر دولت به تازگی مشغول شده و امید است که در این زمینه اقدامات اساسی انجام دهد، برای اینکه ما بتوانیم مشکل دارویی کشور را حل کنیم باید شرکت‌های تولیدکننده دارو تقویت شوند، واردات بی‌رویه دارو کنترل شود و فقط داروهای مورد نیاز کشور وارد شود. تلاش شود که دارویی که وارد می‌شود را در کشور تولید کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha