دبیر یك همایش مربوط به حبوبات گفت مصرف سرانه حبوبات كه یكی از اساسی‌ترین مواد غذایی و حاوی غنی‌ترین مواد پروتئینی مورد نیازانسان است، به علت كمبود تولید در كشور از ‪ ۱۰‬كیلوگرم تجاوز نمی‌كند.

دكتر"قربان نورمحمدی" متخصص زراعت و دبیرهمایش ملی‌حبوبات به ایرنا گفت: حبوبات برای فقرا و اقشار كم درآمد جامعه جایگزین گوشت است لذا باید با افزایش تولید و كاهش قیمت آن، مصرف سرانه حبوبات در كشور به رقم منطقی ‪ ۵۰‬كیلوگرم برسد.

دومین همایش ملی حبوبات ایران روز چهارشنبه با حضور دانشگاهیان و صاحب نظران زراعت و كشاورزی در واحد علوم و تحقیقات دانشكده كشاورزی دانشگاه آزاد اسلامی تهران آغاز به كار كرد.

دكتر نورمحمدی خاطرنشان كرد: وزات جهاد كشاورزی باید یك دفتر مخصوص داشته باشد كه مقالات و تحقیقات كارشناسان زراعت و كشاورزی دانشگاه ها را به زبان ساده برای كشاوزران تشریح كند، اما متاسفانه دراین زمینه ضعیف عمل می‌شود.

وی گفت: هم اكنون قیمت حبوبات در كشور بالا است و اگر تولید آن در كشور افزایش یابد و ما نیاز به واردات نیاز نداشته باشیم قیمت آن كاهش می‌یابد و این هدفی است كه رسیدن به آن همكاری وزارت جهاد كشاورزی با دانشگاه را می‌طلبد.

دكتر جهانسوز معاون تولیدات گیاهی وزارت كشاورزی نیز كه در مراسم آغاز به كار همایش حبوبات حضور داشت وعده داد كه به تحقیقات انجام شده در دانشگاه بها داده شود و همكاری با دانشگاه افزایش یابد.

دكتر نورمحمدی در ادامه این گفت و گو خاطرنشان كرد كه كشور باید به جایی برسید كه مثل هند و پاكستان حبوبات را صادر كند و این توانایی در كشور وجود دارد.

وی گفت در همایش ملی حبوبات ‪ ۳۱۶‬مقاله پذیرفته شده كه به صورت سخنرانی و پوسترارایه می‌شود و تاكید بر آنست كه این تحقیقات و مقالات از سوی وزارت جهاد كشاورزی برای كشاورزان به زبان ساده ترویج شود.

دكتر نورمحمدی مدیر گروه تخصصی زراعت دوره دكتری با اشاره به اهمیت حبوبات خاطرنشان كرد كه حبوبات منشاء پروتئین هستند و پروتئین‌ها در ساخت سلول‌ها نقش دارند و ژن و دی ان آ افراد از مواد پروتئینی تشكیل می‌شود لذا مصرف حبوبات در سلامت مادر و نطفه و جنین نقش اساسی دارد.

وی گفت: غلات، حبوبات و چربی‌ها سه فاكتور مهم غذایی محسوب می‌شوند لذا در زندگی اقشار كم درآمد جامعه كه توانایی خرید گوشت را ندارند نقش اساسی دارد.

دكتر"ساسان بابایی" متخصص منابع طبیعی نیز به خبرنگار علمی ایرنا گفت كه حبوباتی مثل نخود، عدس و لوبیا از لحاظ ضرورت و استفاده غذایی بعد از غلات (جو و گندم) در درجه دوم قرار می‌گیرد.

وی افزود از نظر اهمیت غذایی و سطح زیر كشت نیز یكی از خصوصیات خانواده حبوبات، تثبیت نیتروژن در خاك است، لذا اگر به طور متناوب و همراه با محصولات دیگر كشت شود، به نوعی می‌تواند میزان و عملكرد و تولید محصول را افزایش دهد.

رییس دانشكده كشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه آزاد اسلامی اضافه كرد كاشت متناوب حبوبات موجب كاهش استفاده از كودهای شیمیایی نیتروژنه می‌شود.

بابایی دبیراجرایی دومین همایش ملی حبوبات در پایان این گفت‌وگو خاطرنشان كرد كه در این همایش دو روزه ‪ ۲۶‬مقاله به صورت سخنرانی ارایه خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha