سلامت نیوز : معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر معتقد است چون تمامی برنامه‌های سازمان با محوریت کار، صیانت از نهاد خانواده و تامین معیشت حلال و کمک به ترمیم ‏و جبران آسیب‌های ناشی از اعتیاد عضو خانواده است، از همین رو در ارایه خدمات، بهبودیافتگان متاهلی که ‏درصدد بازیابی و ساماندهی خانواده فروپاشیده خود باشند، در اولویت قرارخواهند داشت.

بابک دین پرست در گفت‌و‌گو با ایلنا در توضیح فعالیت‌های سازمان مبارزه با مواد مخدر درباره اشتغال معتادان بهبود یافته گفت: علی‌رغم هزینه‌هایی که برای درمان معتادان می‌شود آنان پس از بهبودی به دلیل نبود شغل مناسب، دوباره به سمت اعتیاد برمیگردند، از همین رو سازمان مبارزه با مواد مخدر اقدام به تشکیل کمیته اشتغالزایی و توانمندسازی ستاد کرد.

وی تصریح کرد: طبق مصوبه اشتغال هیات وزیران در سال ۹۰، شورای عالی اشتغال با همکاری و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، موظف است براساس دستورالعمل ابلاغی ستاد مبارزه با مواد مخدر حداقل ۵ درصد از اعتبارات اشتغال را به بهبودیافتگان اختصاص دهد.

دین پرست خاطرنشان کرد: کمیته اشتغالزایی و توانمندسازی ستاد، کمیته‌ای مستقل به ریاست وزارت تعاون است، بنابراین این وزاتخانه می‌تواند هر عضوی را که در شورای عالی اشتغال مد نظر دارد، به‌عنوان عضو به این کمیته معرفی کند.

وی افزود: همچنین باید کمیته‌های استانی اشتغالزایی در راستای کمیته مرکزی، در هر استان تشکیل شود که این اقدام در استان‌ها در حال انجام است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با موادمخدر گفت: به منظور تدوین دستورالعمل اشتغال معتادان بهبودیافته، نشستهای متعددی با هدف اخذ نظر دستگاههای مرتبط برگزار شده است.

وی با اشاره به اینکه دستور العمل اشتغال معتادان بهبود یافته با هدف اجرای تصویب نامه ستاد مبارزه با مواد مخدر تدوین شده است گفت: این تصویب نامه از سوی وزیر کشور و دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر برای اجرا ابلاغ شده است.

معاون کاهش تقاضا و توسعه مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر همچنین از تشکیل شرکت تعاونی فراگیر ملی توانمندسازی و اشتغال معتادان ‏بهبودیافته خبر داد و افزود: براساس دستورالعمل اشتغال معتادان بهبود یافته این شرکت با عضویت نمایندگان حقوقی سازمان‌های مردم‌نهاد فعال دارای مجوز قانونی در امور بهبودیافتگان و با تایید دبیرخانه کمیته اشتغال و توانمندسازی ستاد ‏تشکیل می‌شود.

وی تصریح کرد: سیاست‌ها و برنامه‌های شرکت تعاونی همه ساله از سوی کمیته اشتغال و توانمندسازی ستاد ‏مبارزه با مواد مخدر مشخص و ابلاغ می‌شود.

دین پرست در توضیح وظایف شرکت تعاونی فراگیر ملی توانمندسازی و اشتغال معتادان ‏بهبودیافته گفت: این نهاد موظف است در مراکز استان‌های کشور، برحسب نیاز ‏مراکز مشاوره شغلی و کاریابی ویژه بهبودیافتگان راه اندازی کرده ورایزنی‌های لازم را با صاحبان ‏مشاغل را در راستای ایجاد اشتغال برای جامعه هدف صورت دهد.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر در ادامه از تشکیل «تعاونی فراگیر» نیز خبر داد و خاطر نشان کرد: این تعاونی به موجب ماده ۲ دستو‌ر‌العمل اشتغال معتادان بهبود یافته و به‌ منظور اجرای صحیح و نظام‌مند امور توانمندسازی و اشتغال در راستای ‏حمایت از واگذاری فعالیت تصدی‌گرایانه دولتی به بخش غیردولتی، تشکیل خواهد شد.

دین پرست در تشریح وظایف تعاونی فراگیر افزود: تعاونی مکلف است مطابق دستورالعمل و ضوابط ستاد مبارزه با مواد مخدر، امور اجرایی ‏مربوط به توانمندسازی و اشتغال معتادان را مطابق قوانین و مقررات مربوطه انجام دهد. ‏

وی با تاکید بر اینکه در تمامی برنامه‌ها، محوریت کار، صیانت از نهاد خانواده و تامین معیشت حلال و کمک به ترمیم ‏و جبران آسیب‌های ناشی از اعتیاد عضو خانواده است خاطر نشان کرد: از همین رو در ارایه خدمات، بهبودیافتگان متاهلی که ‏درصدد بازیابی و ساماندهی خانواده فروپاشیده خود باشند، در اولویت قرارخواهند داشت.

به گفته وی نظارت کامل بر روند بهبودی معتادان و تداوم پاکی فرد مشغول شده در فرصت‌های شغلی باید توسط توسط تعاونی تمهید ‏شود.

دین پرست تصریح کرد: به کارگیری یک نفر مددکار یا مددیار‎ ‎به ازای هر ۲۰ نفر، جهت نظارت بر روند بهبودی و حمایت ‏خانوادگی بهبودیافتگان از سوی موسسات علاقمند به همکاری با تعاونی که طرح‌های آن‌ها برای ۲۰ نفر به بالا ارایه می‌شود، از دیگر مواردی است که اشخاص حقوقی ‏تشکیل دهنده تعاونی مذکور، دریافت‌کنندگان تسهیلات و ارایه کنندگان خدمات به بهبود یافتگان می‌بایست رعایت کنند.

معاون کاهش تقاضا و مشارکت‌های مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر اضافه کرد: براساس این دستورالعمل ابلاغی، همه دستورالعمل‌ها، آیین‌نامه و بخشنامه‌های مغایر این دستورالعمل لغو و از این پس دستورالعمل ‏حاضر ملاک اشتغال معتادان بهبود یافته خواهد بود.

وی در خاتمه خاطرنشان کرد: یک نسخه از دستورالعمل مورد تائید دبیرخانه ستاد مبارزه با موادمخدر به‌منظور انجام تشریفات قانونی مورد نیاز و اجرایی شدن بند دو تصویب‌نامه هیات وزیران، به سرپرستی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و دبیر شورای عالی اشتغال ‏ارسال شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha