سلامت نیوز : رئیس کلینیک مرکز تحقیقات ضایعات مغزی و نخاعی دانشگاه علوم پزشکی تهران از خودکفایی ایران در درمان عارضه بی‌اختیاری و یبوست بیماران و ضایعات نخاعی خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از تسنیم ؛ محمدمحسن مغاری در نشست خبری تشریح دستاورد خودکفایی ایران در درمان کنترل بی‌اختیاری و یبوست بیماران و افراد دارای ضایعات نخاعی اظهار داشت: مرکز تحقیقات ضایعات مغزی و نخاعی دانشگاه علوم پزشکی تهران از 4 سال قبل در زمینه این درمان بر روی 50 بیمار اقدامات لازم را انجام داده است و تاکنون 6 نفر شامل 5 مرد و یک زن تحت درمان کامل قرار گرفته‌اند.

وی  در توضیح عارضه بی‌اختیاری ادراری و مدفوعی و همچنین یبوست‌های سخت مقاوم به درمان عنوان کرد: این بیماری در شرایطی برای افراد رخ می‌دهد که به نوعی عصب‌های آنان دچار مشکل شده و نمی‌توانند مانند افراد معمولی دفع لازم را داشته باشند مثلا برخی از این بیماران یکماه تا سه ماه به هیچ عنوان دفعی ندارند یا در مورد دیگر یک فرد بیش از ده‌ها بار در روز بی‌اختیار دفع خواهد داشت که تمام این مسائل باعث معضلات اجتماعی و روحی برای افراد می‌شود.

مغاری در تشریح درمان بی‌اختیاری و یبوست بیماران و افراد دارای ضایع نخاعی گفت: این درمان در دو مرحله صورت می‌پذیرد در مرحله نخست یک فنر بسیار کوچک مانند نخ قرقره با استفاده از تصویربرداری در قسمت عصب سوم خاجی افراد کار گذاشته می‌شود و به مدت سه ماه با کمک یک ژنراتور موبایلی با یک ولتاژ مشخص با تحریک این فنر روند دفع بیمار صورت می‌پذیرد واگر در تست مرحله نخست سه هفته طول می‌کشد پاسخ مثبت دریافت کنیم مرحله دوم درمان انجام می‌شود.

وی در مرحله دوم همانند مرحله نخست آن فنر نازک در مرحله مربوطه تهویه می‌شود ولی با یک ژنراتور به اندازه فندک در کنار پهلوی بیمار و زیر چربی و پوست وی کار گذاشته می‌شود که این دستگاه می‌تواند به مدت 6 تا 8 سال بدون هیچ مشکلی کار کند و هر زمان که باطری آن به اتمام برسد با یک اقدام موضعی باطری تعویض می‌شود.

رئیس کلینیک مرکز تحقیقات ضایعات مغزی و نخاعی دانشگاه علوم پزشکی تهران  بیان کرد: این روش درمانی برای بیماران بسیار کارآمد بوده و ایران جزو معدود کشورهایی در جهان است که همتراز کشورهایی مانند اتریش، انگلیس و آمریکا می‌تواند این درمان را انجام دهد.البته هزینه این تجهیزات بین 15 تا 18 دلار است که تمام آن را تاکنون یک خیرمتقبل شده است.

مغاری اظهار داشت: بیمارانی که دچار بی‌اختیاری اداری، مدفوع ، یبوست بسیار سخت مقاوم به درمان،‌افرادی دارای ضایعات نخاع ، بیماران ام اس و بیماران دچار دیابت سخت می‌توانند از این درمان استفاده کنند و با پتانسیلی که در این مرکز وجود دارد می‌توانیم در آینده 250 بیمار دیگر را تحت درمان قرار دهیم.

وی درباره عارضه‌ها و محدودیت‌های این درمان و تجهیزاتی که در بدن بیمار کار گذاشته می‌شود عنوان کرد: به هر حال هر درمانی عارضه خاصه خود را دارد ولی از نظر محدودیت‌ها افرادی که این وسایل و تجهیزات را در بدنشا نکار گذاشته می‌شود باید ام آی آر نکنند و وسایل کنترلی فرودگاه نیز عبور نکنند که برای انها نیز تمعیداتی لحاظ شده است. از جمله اینکه بجای ام آی آر از سی تی اسکن استفاده کنند.

وی با موفقیت آمیز بودن 6 بیماری که تحت این درمان قرار گرفته‌اند بیان داشت: خوشبختانه هزینه این درمان در ایران بسیار پایین تر از کشورهای دیگر است البته ما هنوز این درمان را تحت پوشش قرار نداده‌ایم ولی در کشورهای دیگر این درمان تحت پوشش بیمه است ولی هزینه آن در کشوری مانند اتریش بیش از 70 هزار یورو است. در حالی که در ایران بین 15 تا 18 هزار دلار هزینه خواهد داشت که تاکنون نیز یک خیّر با تامین 500 میلیون تومان درمان این بیماران را متقبل شده است.

مغاری خاطر نشان کرد: یکی از مهمترین علت‌های بی‌اختیاری دفع ادرار و مدفوع  ویبوست‌های سخت مقاوم به درمان بیشتر در زنان و پس از زایمان، تصادفات، سقوط از ارتفاع ، بیماران ام‌اس و بیماران دیابتی پیشرفته صورت می‌پذیرد که خوشبختانه با این درمان ( اس.ان.اس ) مشکلات این بیماران در مسئله دفع ادرار و مدفوع و همچنین برطرف کردن مشکلات جنسی آنها حل خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • فرهاد ۱۴:۱۸ - ۱۳۹۶/۰۹/۱۶
    0 0
    میشه آدرس بدین که کجا این عمل انجام میشه