همزمان با 14 آذر ماه روز جهانی « داوطلبان سلامت » با حضور وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی از داوطلبان عرصه سلامت كشور تجلیل شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، دکتر کامران باقری لنکرانی در همایش سراسری تجلیل از داوطلبان سلامت در شیراز گفت: در نظام سلامت، عمده نگاه‌ها متوجه بحران‌ها و خطراتی است که به صورت مقطعی جامعه را تهدید می‌کند و همه تلاش‌ها در همان مقطع صرف مقابله با بحران‌ها و خطراتی این چنین می‌شود.

وی گفت: گاهی در مقاطع بحرانی، داوطلبان خالصانه حاضر شده و به مجموعه نظام سلامت کشور کمک می کنند اما تحلیل عمیق نیازهای سلامت در جهان، ما را به مرحله‌ای رسانده که اگر بخواهیم جهان و یا کشوری سالم داشته باشیم، باید فعالیت‌های سلامت را به صورت مستمر و با نگرش راهبردی و برنامه‌ریزی شده پیش ببریم.

وی با بیان این که امروز عمده بار بیماری‌هایی که به جامعه تحمیل می شود، توسط خود بشر ایجاد می شوند، گفت: امروز در ریشه‌یابی عمده بیماری‌های غیرواگیردار به خود بشر می رسیم. مثلاً بیشترین عامل مرگ و میر در جهان ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی است. هر چند بخشی از این حوادث به پیش زمینه‌های ژنتیکی نیاز دارد اما بروز این نوع بیماری‌ها به وقوع عوامل خطرساز نیز احتیاج دارد.


وزیر بهداشت گفت: بر اساس تحقیقات انجام شده، 40 تا 60 درصد از حوادث قلبی عروقی با چند کار ساده مانند ورزش، تغذیه سالم و خودداری از استعمال دخانیات قابل پیشگیری است.

وی با اشاره به تهدیدات دیابت و چاقی نیز گفت: آمار نشان می‌دهند که نیمی از افراد بزرگسال در شهرهای بزرگ دارای اضافه وزن بوده و 15 درصد جمعیت هم دچار چاقی هستند.

باقری لنکرانی افزود: بخش زیادی از سرطان‌ها نیز وابسته به رفتارهای بشر بوده و به مخاطرات محیطی مرتبط می‌شوند، لذا اگر بخواهیم کشور و جهان سالمی داشته باشیم، نمی توانیم تلاش‌های خود را تنها به اقدامات گذشته معطوف کنیم و لازم است در جهت ارتقاء سلامت جامعه گام برداریم.

وزیر بهداشت با بیان این که جامعه باید در برابر سلامت خود احساس مسئولیت کند، بر ضرورت آگاهی بخشی به جامعه تأکید کرد و گفت: نقش رسانه‌ها در ارتقاء سلامت غیرقابل انکار است به گونه‌ای که مثلاً با همکاری رسانه‌ها، مصرف روغن جامد را از 87 درصد در سال 84 به 65 درصد رسانده‌ایم.

وی با تأکید براهمیت نقش رسانه‌ها در ارتقاء سلامت جامعه گفت: در مباحث پیچیده‌تر، مسیری که می‌تواند مؤثرتر اهداف ارتقاء سلامت را به پیش ببرد، آموزش توسط همگان در محیط‌های مختلف کار، تحصیل و خانواده است.

باقری لنکرانی ادامه داد: افزایش بار بیماری‌های غیرواگیر و مخاطرات سلامت ناشی از تغییر خطرات بیماری‌های واگیر به غیرواگیر، نقش داوطلبان سلامت را در جامعه پررنگ‌تر از همیشه می کند و شاید اثر بخش‌ترین اقدام در وزارت بهداشت در جهت ارتقاء سلامت جامعه توجه به داوطلبان سلامت و توسعه شبکه مربوط به آن باشد.

وی با بیان این که آثار عملکرد داوطلبان سلامت به وضوح در کاهش مرگ و میرها قابل مشاهده است، افزود: امروز بیش از ساخت بیمارستان و اتاق عمل و راه‌اندازی آنژیوگرافی به فرهنگی نیاز داریم که مردم را در برابر سلامت خود مسئول بداند.

وزیر بهداشت از وجود نزدیک به 100 هزار نفر داوطلب سلامت در کشور خبر داد و گفت: این تعداد معادل نیمی از پرسنل رسمی و پیمانی وزارت بهداشت است که می توانند کارساز و مؤثر در جهت ارتقاء سلامت واقع شوند.

دکتر لنکرانی از فعال سازی شبکه داوطلبان سلامت در بین اقشار مختلف جامعه خبر داد و گفت: شبکه داوطلبان بسیجی یکی از افتخارات شکل گرفته در چند سال گذشته است اما نباید از این ظرفیت فقط برای واکسن فلج اطفال استفاده کرد بلکه باید به صورت مداوم از آنها در بخش سلامت بهره بگیریم.

وی گفت: حضور جدی زنان خانه دار به عنوان داوطلبان سلامت، ظرفیت خوبی را برای ما ایجاد کرده تا مفاهیم سلامت را به قلب خانواده‌ها انتقال دهیم.

لنکرانی گفت: شبکه داوطلبان سلامت در اصناف تولیدی و جامعه روحانیت و دیگر اقشار جامعه نیز گسترش پیدا کرده است.

وزیر بهداشت یادآور شد: به منظور بهره‌مندی از توان مؤثر داوطلبان سلامت، موارد قانونی امکان ادامه تحصیل این افراد فراهم شده و به زودی ابلاغ می شود تا شاهد توانمندسازی مؤثرتر داوطلبان سلامت باشیم.

وی گفت: هرچند مدارک دانشگاهی یک تیغ دو لبه است و گاهی اخذ مدرک از هدف مهم‌تر می شود، اما آموزش برای داوطلبان سلامت در راستای توانمندسازی آنها و در جهت ارائه خدمات عالمانه‌تر و مؤثرتر صورت می گیرد.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم از تعدادی از داوطلبان سلامت در عرصه‌های اداری، بسیج، روستاها، نهضت سوادآموزی، روحانیون و شبکه‌های بهداشت دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور قدردانی شد.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha